Vzrůstající trend udržitelnosti se propisuje i do balení balíků, jejichž množství v souvislosti se zvyšujícím se podílem online obchodů narůstá. Některé e-shopy berou ekologičtější materiály a balení jako samozřejmost, jiné nabízejí zákazníkům takový obal za příplatek, většinou mezi dvaceti a třiceti korunami.

Názory a postoje e-shopů k tomu, zda si říkat za eko balení zákazníkovi o příplatek anebo ne, se různí. „Na zákazníka vyšší náklady s takovým balením přenášet rozhodně nechceme. Je naší vlastní zodpovědností a rozhodnutím, že chceme být šetrní a co nejudržitelnější,“ uvádí spoluzakladatel Econea Pavel Milan Černý. A odhaduje, že náklady navíc jsou pouze jednotky korun na jeden odeslaný balík.

Dvojí balení naopak využívá například online prodejce ořechů a zdravých potravin Grizly. Běžné balení má u nich zákazník zadarmo, ekologické za příplatek 25 korun. Podle šéfa marketingu Petra Miklíka totiž několik faktorů eko balení prodražuje.

Je to drahé, říkají e-shopy. Je to důležité, říkají jiné

„Jedná se především o náročnost při skladování již použitých krabic a jejich nákup a svoz od partnerů, pořízení a obsluha stroje na výrobu tak zvaných sukýnek, tedy nadrcených papírových prokladů do zásilek, zohlednění pomalejšího odbavení na balicí lince a v neposlední řadě také náklady na papírovou pásku, která je násobně dražší, než její plastová varianta,“ vypočítává marketingový šéf Grizly.

Další nevýhodou, kterou však podle něj v ceně nezohledňují, je variabilita uspořádání zásilek při svozu. „Použité krabice mají různorodé rozměry a odlišnou tvrdost, proto je i následná paletizace a přichystávání zásilek ke svozu zdlouhavější a složitější,“ dodává Miklík.

Výhradně ekologické balení využívá e-shop s kojeneckými potřebami Mrnatum.cz. „I přesto, že nás svoz krabic stojí čas a někdy je logisticky náročnější je skladovat, než pokud bychom odebírali nové rozložené a svázané kartony, nikdy jsme neuvažovali o tom, že bychom ekologické balení jakkoli zpoplatňovali,“ uvádí zakladatel e-shopu Jan Švehla. Věří, že čas, který investují do svozu kartonů a jejich uskladnění, se vrátí v podobě alespoň trochu čistší přírody pro budoucí generace.

E-shop s kosmetikou a drogérií Econea krabice, kromě těch vysbíraných a od dodavatelů, také nakupuje od firmy Recyklbox. „Ti operují právě s již použitými krabicemi nebo s těmi tak zvaně zachráněnými, kdy si je nějaká firma nechá vyrobit, ale pak je nevyužije,“ vysvětluje Černý.

Příplatek jedno euro (zhruba 26 korun) používá prodejce veselých ponožek Dedoles. „Příplatek používáme výlučně na ekologické balicí materiály a snížení uhlíkové stopy doručování objednávky zákazníkovi,“ vysvětluje mluvčí Dedoles Jana Galera Matúšová.

Jak ale dokládají zkušenosti zákazníků, ne vždy jsou s eko balením a navíc za příplatek spokojeni. „U balíčku jsem zvolila možnost eko balení, přišla mě krabice třikrát větší než by bylo potřeba a zbytek prostoru byl vyplněn za mě obyčejným polysterenem,“ uvádí bývalá zákaznice Dedoles Eva. Poté, co balení reklamovala, dostala odpověď, že kvůli zvýšené poptávce před Vánoci došla standardní papírová výplň a museli použít recyklovaný polystyren.

Obří e-shopy situaci hlavně zkoumají

Přispět k otočení dnešního vnímání toho, že ekologické balení je něco speciálního a dražšího, mohou zejména velké e-shopy obhospodařující většinu trhu. I mezi nimi je ale podle dostupných informací situace rozdílná.

Jednička v online prostoru, Alza, se dlouhodobě snaží o využívání použitých krabic. „Využíváme opakovaně obaly, ve kterých nám zboží přijde na příjem od dodavatele. Díky tomu nevytváříme další odpad, ale využíváme v maximální možné míře již existující obaly,“ uvádí ředitel logistiky Alzy Michael Ondomiši.

Jinou cestou jde Mall. „Od loňského roku používáme také kartonové skládatelné krabice. Ve srovnání s běžnou kamennou prodejnou se se zbožím u nás mnohem více manipuluje, než se dostane k zákazníkovi. Proto jsme při řešení kromě odolnosti zohledňovali i efektivitu při sestavení a udržitelnost materiálu,“ uvádí mluvčí Pavla Hobíková s tím, že velikost krabice je variabilní, takže se v ní mohou posílat produkty různých velikostí bez zbytečného vnitřního materiálu.

Bublinky ano či ne?

Právě tak zvané výplně jsou trnem v oku mnoha zákazníků. Každý zná situaci, kdy mu domů přijde poměrně velká krabice a v ní polovinu zabírají plastové polštářky či bublinková fólie. Ty například Alza používá, ale jak Ondomiši dodává, i v této oblasti jde vývoj dopředu a existují už i polštářky z recyklovaných plastů či bio rozložitelné. „Například u naší privátní značky Alza Power je vnitřní sáček vyrobený z kukuřičného škrobu a je rozpustný ve vodě,“ uvádí šéf logistiky v Alze.

Řada e-shopů se nicméně těmto plastovým výplním dokáže skoro vyhnout. „Používáme několik typů výplní. Za prvé znovu ty, které nám přišly od dodavatelů, dále rozřezané krabice, které máme od dodavatelů, a jsou třeba moc velké. A v neposlední řadě také fillpak (fixační papír k ochraně zboží) z recyklovaného papíru,“ uvádí Pavel Milan Černý za Econea.

Se snahou o co nejvíce udržitelné balení postupuje i český prodejce koupelen, kuchyní a doplňků Siko. „Již zhruba půl roku nabízíme všem ve firmě, že mohou přivážet své krabice z domova. Dokonce máme tuto spolupráci i s dalšími organizacemi v regionu, vozí nám přebytečné krabice,“ popisuje za Siko koupelny & kuchyně marketingová manažerka Lenka Lehečková.

Špatné či nepotřebné krabice drtí a získávají tak výplně. Díky úspoře na nových krabicí odhadují, že eko balení vychází nákladově buď stejně anebo maličko hůře ve srovnání s konvenčním. Na zákazníka žádné náklady navíc nepřenáší.

Papírová či plastová páska?

Do třetice by správné ekologické balení mělo být přelepeno papírovou lepicí páskou. Do té se pouští nejméně prodejců, váhají i ti, co jinak na udržitelnost obalů dbají. Důvodem může být i cena.

„Jsou poměrně výrazně dražší než ty běžné plastové, až dvojnásobně,“ přibližuje Pavel Milan Černý. V Econea je používají. Jejich výhoda je nesporná, protože je lze pak recyklovat spolu s krabicí. Pozor je ale třeba dát i na použité lepidlo.

„Začali jsme testovat nové lepicí pásky, které se lepí s pomocí vody a škrobu, a tedy bez použití lepidla,“ popisuje mluvčí Dedoles, kde podle ní využívají jen papírové pásky.

Alza používá ty plastové. „Papírové lepicí pásky jsou v našem hledáčku také,“ zmiňuje nicméně Ondomiši. Podle něj je ale problém, že když balí zboží do kartonových krabic od dodavatelů, tak ty už jsou skoro ve všech případech „kontaminovány“ plastovými páskami.

„Zatím používáme plastové lepenky, nicméně i tuto oblast nyní prověřujeme,“ uvádí i Lenka Lehečková za Siko. Také Mall podle Pavly Hobíkové nyní testuje používání papírových lepicích pásek. A dalším příkladem zároveň dokládá, že hlavně u velkého hráče na ceně záleží.

„Máme za sebou test, kdy jsme jako výplň používali recyklovaný mačkaný papír, nicméně i zde se ukázalo, že se jedná o výrazně nákladnější variantu výplně,“ popisuje mluvčí Mallu s tím, že kvůli velkému rozptylu velikostí zasílaného zboží používají plastové výplně.

 

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.