Audio verze článku:

Spotřeba biopotravin v tuzemsku v peněžním vyjádření roste, přesto jejich podíl na celkové konzumaci zůstává nízký. Obchodní řetězce reagují rozšiřováním sortimentu i cílenými promo akcemi. Ve srovnání třeba s Francií však český trh stále šíří nabídky zaostává.

Projít se po hypermarketu nedaleko jihofrancouzského Sète člověka z Česka, který si občas rád dá biopotraviny, zamrzí i potěší. Sekce jim věnovaná pokrývá plochu menšího obchodu – čtyři uličky a k tomu nabídka čerstvého ovoce a zeleniny. Češi zatím nemají takovou kupní sílu, aby se řetězcům vyplatilo přistupovat k biopotravinám podobně. Ani nenabízejí biopotraviny tak dlouhou dobu. Situace se ale pozvolna zlepšuje.

Češi v roce 2022 nakoupili biopotraviny za 6,95 miliardy korun. Oproti předchozímu roku to bylo o 13 procent víc. Podíl produktů s visačkou bio na celkové spotřebě potravin a nápojů činil 1,65 procenta.

Menza v Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Foto: ČTK / Glück Dalibor
Bio guláše a bio pudinky míří do nemocnic a škol. Povinný podíl biopotravin má letos dosáhnout pěti procent

Podle tuzemských obchodníků zájem spotřebitelů o potraviny v bio kvalitě roste mírným tempem. „Za poslední dekádu sledujeme výrazný růst zájmu o biopotraviny, přesto je stále poměrně nízký,“ uvádí Iva Pavlousková, manažerka komunikace za obchodní řetězec Tesco.

Bio nápoje, koření a čaje táhnou

Dříve se biopotraviny v Česku omezovaly na mléčné výrobky či základní ovoce a zeleninu. Dnes ovšem nabídka zahrnuje i nápoje, přílohy, koření či čaje. „Výrazný nárůst zaznamenáváme v posledních letech zejména v kategoriích nápojů, včetně kombuchy či vín, příloh, koření a čajů,“ uvádí mluvčí řetězce Globus Aneta Turnovská.

Globus má ve své sekci Zdravý svět asi 400 biopoložek a dalších 160 v dětském sortimentu. Nabídku bio ovoce a zeleniny tvoří 39 produktů v bio kvalitě. Obchodní řetězec Albert zase nabízí téměř 300 různých bio produktů pod privátní značkou Nature‘s Promise.

Srovnání se západní Evropou je ale nemilosrdné. Francouzský řetězec Carrefour ve svých obchodech nabízí přes dvanáct set potravin a dalšího zboží s označením bio. První byl chléb Boule Bio, který řetězec začal prodávat v roce 1992. Dnes se ho každoročně ve Francii prodá téměř pět milionů bochníků. Carrefour spolupracuje s více než 4,7 tisíce francouzskými producenty bio potravin a dalšího zboží.

V roce 2020 se zboží s označením bio podílelo na tržbách Carrefouru ve Francii 11 procenty. Mezi řetězci byl na třetím místě. Na prvním byl E. Leclerc, který prodával pětinu zboží s označením bio.

Dbá se přitom i na lokálnost. Osmdesát procent produktů se podle tvrzení Carrefouru vyrábí ve Francii a 500 výrobků je zčásti nebo zcela z francouzských ingrediencí.

Více než třetinu produkce biopotravin Česko vyváží do ciziny. Zákazníci o ně nemají takový zájem

Za stejnou cenu jako konvence

Nejčastěji Češi stále sahají po bio mléčných výrobcích, banánech a citronech. Roste i zájem o dětskou výživu a trvanlivé produkty, jako jsou mouky, těstoviny nebo zmíněné čaje.

„Mezi nejoblíbenější bioprodukty patří dětská výživa, mléčné výrobky a trvanlivé potraviny, jako jsou mouky, těstoviny či přísady na pečení. Výrazně roste i zájem o bio ovoce, zeleninu a mražené výrobky, například zmrzliny,“ dodává Pavlousková za Tesco.

Tuzemské řetězce bio potraviny často propagují ve speciálních akcích. Řetězec Albert například nabízí časově omezenou slevu, během níž stojí bio potraviny stejně jako ty z konvenční produkce.

„Zákazníci nakoupí více než sto bio produktů od ovoce a zeleniny přes pečivo či mléčné produkty za snížené ceny. Tato oblíbená promoce přispívá k cenové dostupnosti,“ uvádí Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Podobné akce pořádá i Kaufland, který nabízí dočasnou slevu na celý bio sortiment. Lidl pak dvakrát ročně organizuje takzvaný Bio týden, během něhož nabídku rozšiřuje o další produkty, například sýry, lososa nebo bio víno.

„Ve stálém sortimentu najdete v bio kvalitě především základní potraviny, jako jsou jogurty, olej, těstoviny či ovesné vločky. Dále rajčatový protlak, zrnkovou kávu, alternativní nápoje, jako je lískooříškové nebo ovesné mléko, a ovocné přesnídávky nebo hotové příkrmy pro děti,“ uvádí mluvčí Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková.

Kolika procenty se prodej bio potravin podílí na tržbách, nesdělil žádný z oslovených řetězců.

Editor webu Ekonews.cz Tomáš Pohanka. Foto: Ekonews
Tomáš Pohanka

Tomáš kdysi dávno projevil přání, že by se chtěl živit tím, že si bude číst. Splnilo se mu to, i když jinak, než si představoval. Přečetl spoustu článků v týdenících Euro, Ekonom i v deníku MF Dnes. Je ale fakt, že občas i něco napsal.

Valentina Podlesná
Valentina Podlesná

Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.