Skupina PPF se hlásí k principům společenské odpovědnosti a udržitelnosti. V postoji ke kauze slovenské televize Markíza, jejíž zaměstnanci už několik měsíců hovoří o tlaku na svobodu slova od slovenské vlády i od samotného vedení televize, ale v tomto ohledu naprosto selhává. Reputační šrámy, které si tím nadělala, se budou hojit dlouho a špatně.

Na webu skupiny PPF se můžete dočíst, že tvorba společensky odpovědného mediální obsahu je klíčovým prvkem strategie CME. Jde o mediální skupinu, přes kterou PPF vlastní slovenskou Markízu nebo také českou TV Nova.

Dále se PPF na svém webu hlásí k rozvíjení podnikání, které mimo jiné „kultivuje trhy a odvětví, v nichž působí a že udržitelná tvorba hodnoty umožňuje sdílet přínosy takového podnikání s komunitami a společností, a zvyšovat tak jejich prosperitu.”

CEO PPF Jiří Šmejc pak přidává ještě další líbivá slova o tom, že když budete podnikat poctivě, budete intuitivně dělat přesně to, čeho se snaží principy ESG dosáhnout. „Když vám půjde o vaše zákazníky, protože bez nich nejste nic. Když se budete chtít dobře postarat o zaměstnance, protože bez nich nejste nic. Když budete chtít něco vrátit komunitě, ve které žijete. Když se budete snažit, aby váš byznys fungoval jako dlouhodobě udržitelný. Pro mě je ESG v podstatě tento rámec,” uvádí Šmejc.

Při pohledu na počínání PPF na Slovensku, jehož demokracie se řítí do jámy temnější než uhelné doly Pavla Tykače, ale budí podobné korporátní fráze ještě větší rozpaky než obvykle. Kauza navíc aktuálně překrývá jakékoliv bohulibé či filantropické „dobro” aktivity, které firma dělá, a poškozuje reputaci PPF i jejích vlastníků.

 Žádná odpověď, taky odpověď

Aktuální dění kolem Markízy totiž volá právě po tom, čím se PPF prezentuje, tedy po její společenské odpovědnosti. Slovenské osobnosti poslaly otevřený dopis Renátě Kellnerové a jejím čtyřem dětem, v němž se na ně obracejí o pomoc se „zastavením normalizace Markízy”.

Jak se vyznat v offsetové džungli: pomohl by centrální registr offsetů. Nová legislativa EU moc zlepšení nepřinese

Přední čeští novináři sdružení pod Českým národním výborem Mezinárodního tiskového institutu volají v dalším otevřeném dopise po osobní vlastnické a manažerské odpovědnosti Renáty Kellnerové a Jiřího Šmejce a po tom, aby zajistili zachování prostoru pro svobodnou žurnalistiku.

Majitelé a vedení PPF ale dávají od problému ruce pryč. Na dotaz Ekonews, zda a jak se vedení PPF ke kauze vyjádří, mluvčí firmy odpověděl, že „akvizice mediální společnosti CME skupinou PPF byl (a stále je) závazek zachovat nezávislost zpravodajství jednotlivých stanic na majiteli. Proto se, prosím, obracejte přímo na Televizi Markíza.”

Vzhledem k závažnosti situace a dopadům, které to může mít na slovenskou společnost, ale tohle zdaleka nestačí. Jak upozorňují čeští novináři, osobní postoj vedení PPF je nyní extrémně důležitý. Může totiž určit míru svobody novinářské práce v ostatních médiích vlastněných PPF, a to včetně těch v Česku. Zároveň může být určující pro to, jak se budou politici v zemích, kde média vlastněná PPF působí, chovat k novinářům jejich médií.

Dřív lákal na výnosné projekty, po nichž zůstali zklamaní investoři. Teď král multilevelu sází na výdělky ze stromů

A to je přesně to, na co by PPF jako firma hlásící se k principům udržitelnosti měla hledět. Na dopady svého podnikání ve všech ohledech. Udržitelnost firmy se totiž nehodnotí jen podle jejího dopadu na životní prostředí, ale také podle dopadu na zaměstnance a komunity a také podle toho, jak je řízena.

Tuto agendu schovanou pod písmeny ESG (environmental, social, governance) hodnotí investoři, banky, obchodní partneři i zákazníci. Na udržitelnost firem tlačí také Evropská unie a její robustní legislativa. Firmy, které se udržitelně jen tváří a takzvaně se „lakují na zeleno” nebo se dělají lepší než ve skutečnosti jsou, ztrácejí důvěru, která se jen těžko obnovuje.

O co jde v kauze Markíza

Kauza kolem Markízy tento týden vygradovala, když vedení stanice oznámilo, že přeruší vysílání dvou diskusních politických pořadů. Udělala to poté, co jejich moderátor Michal Kovačič v neděli v živém vysílání varoval před „orbanizací” médií na Slovensku, tedy možným ovlivňováním a kontrolou vládní mocí po vzoru maďarského premiéra Viktora Orbána. Hovořil také o tlaku od samotného vedení Markízy.

Za Kovačiče se poté postavila téměř stovka zaměstnanců televize. Pokud by šlo jen o selhání jednotlivce, jak se vedení televize snaží veřejnosti podsouvat, k takové podpoře by nedošlo. Ani k tomu, že novináři z Markízy následně vstoupili do stávkové pohotovosti.

O tlacích v Markíze už se mluví několik měsíců. Jak před časem uvedl server Lupa, ředitel zpravodajství Markízy podle svědectví zaměstnanců opakovaně žádal, aby se redakce méně věnovala politickým tématům, nerozebírala je až tak do hloubky a zařazovala více lehčích a pozitivních reportáží.

Europoslanci schválili pravidla, která mají firmám zarazit moderní otroctví a ničení životního prostředí

Jak dále připomněl server Lupa, Markíza na Slovensku řadu let suplovala veřejnoprávní Slovenskou televizi, která se střídavě ocitala pod větším nebo menším tlakem vlád a hlavně v době vlády Vladimíra Mečiara byla důležitým zdrojem nezávislých informací.

Vládní politici na Slovensku od letošního jara diskusní pořady Markízy bojkotovali. Premiér Robert Fico a další politici jeho strany Směr-sociální demokracie po loňském návratu k moci odmítali odpovídat na dotazy, stejně jako dalším třem médiím.

PPF vlastní Markízu od roku 2020 prostřednictvím už zmíněné mediální skupiny CME. Ta se už dříve ke kauze vyjádřila s tím, že všechny redakce řídí redakčními zásadami CME a dodržují etická a profesní novinářská pravidla, objektivitu a nestrannost. Tomu ale teď věří zřejmě jen málokdo. Stejně jako tomu, že to PPF se společenskou odpovědností myslí vážně.

Veronika Němcová
Veronika Němcová

Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.