Řetězec Tesco za poslední rok věnoval tisícům rodin v přepočtu 4,6 milionu porcí jídel. Jedná se o potraviny, které by jinak zbytečně prošly a musely se likvidovat. Podíl na tom mají jednotlivé prodejny, těm nejaktivnějším se říká „bojovníci proti plýtvání“. Stát se „bojovníkem“ ale mohou i spotřebitelé, kteří omezí potravinový odpad a nakupují a vaří s rozmyslem.
Evropská legislativa počítá se snížením potravinového odpadu pro maloobchod a domácnosti o 30 procent do roku 2030. Řetězce to přitom svým počínáním mohou zásadně ovlivnit. Tesco spustilo darování potravin už v roce 2015, tedy předtím, než byla zákonem stanovena povinnost spolupráce s potravinovými bankami, přes které probíhá distribuce potravin potřebným. Od té doby se v provozech podařilo snížit potravinový odpad o 82 procent.
„V roce 2019 jsme dosáhli našeho cíle snížit plýtvání potravinami v našich provozech o polovinu. Podařilo se nám to o šest let dříve, než jsme předpokládali, a objem potravinového odpadu snižujeme i nadále,“ říká Michal Vaňáček, vedoucí komunikace Tesco.
Dalšího zlepšení mohou pomoci dosáhnout večerní svozy potravinových bank, které umožňují darovat jídlo dvakrát denně. Pilotuje se tak například omezení plýtvání sýry nebo uzeninami z pultového prodeje, což nebylo v rámci jednodenního svozu možné.
„Tesco je pro nás dlouhodobým strategickým partnerem. Díky efektivní logistice a koordinaci se k potřebným dostává více čerstvých potravin, které by jinak skončily v koši. To znamená konkrétní pomoc pro rodiny, seniory i samoživitele,“ říká Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank.
Práce s dodavateli
Tesco navíc přináší praktické tipy, jak neplýtvat jídlem doma, protože každý člověk v Česku v průměru ročně vyhodí do koše 80 kilogramů jídla. Na webu je manuál s radami, jak neplýtvat, mini kuchařka s tipy na zpracování potravin, kterým by mohlo hrozit vyhození, a recepty na vaření beze zbytků.
Množství potravinového odpadu chce Tesco snížit i díky spolupráci s dodavateli, které vyzývá, aby měřili a zveřejňovali data o potravinovém odpadu. Řetězec motivuje a školí dodavatele privátních značek, patnáct strategických partnerů (tzv. Tesco Product Partners) už vlastní plýtvání měří. Výsledkem spolupráce mohou být různé produktové inovace, například uvedení „baby brambor“, které dříve končily zaorané na poli a nyní jsou vyhledávanou položkou. Řetězec se angažuje i na globální úrovni. Letos například spolupořádal kulatý stůl OSN „Od politiky k talíři“, který spojil lídry z celého světa v boji proti plýtvání potravinami.
Partnerem tohoto článku je společnost Tesco Stores ČR.