Světová značka sportovního oblečení Lululemon čelí v Kanadě vyšetřování kvůli greenwashingu. Tamní úřad prověřuje enviromentální tvrzení v marketingových kampaních společnosti. Značka se zavázala ke snižování vyprodukovaných emisí CO2, v posledních letech se však jejich množství téměř zdvojnásobilo.

Podle informací CBC News zahájil Kanadský úřad pro hospodářskou soutěž vyšetřování kvůli údajně klamavé marketingové kampani „Be Planet“, kterou značka sportovního oblečení Lululemon spustila před čtyřmi lety.

V Česku kanadská značka sportovního oblečení své prodejny nemá. Od loňského léta je však pro české zákazníky dostupná přes online prodejní platformu Zalando.

Stížnost, kterou podala nezisková organizace Stand.Earth letos v únoru, se týká tvrzení v kampani, kde společnost uvádí, že se zasazuje o snížení emisí skleníkových plynů. Organizace Stand.Earth upozorňuje na to, že toto tvrzení je v rozporu s reportem, který Lululemon vydala o dva roky později.

Z dokumentu totiž vyplývá, že emise skleníkových plynů společnosti v kategorii Scope 3, tedy nepřímé emise, které vznikají v důsledku činnosti společnosti, se v průběhu dvou let téměř zdvojnásobily. V roce 2020 se jednalo o 471 tisíc tun, o dva roky později již o více než 847 tisíc tun emisí skleníkových plynů. Podle neziskové organizace tak dochází ke klamání zákazníků.

Značka přitom na svém webu uvádí, že pracuje na cestě k uhlíkové neutralitě, začíná snižovat svoje emise a implementuje strategie k docílení přechodu na obnovitelnou energii a snižování své uhlíkové stopy napříč celým dodavatelským řetězcem.

Lululemon také ve své kampani „Be Planet“ uvedla, že chce snížit produkci emisí až o 60 procent. Podle serveru ESG Today však pro veřejnost již není nikde vysvětleno, že ke snížení emisí má dojít v kategoriích Scope 1 a 2, které tvoří pouhé jedno procento všech vyprodukovaných emisí společnosti.

Tzeporah Berman, ředitelka mezinárodního programu Stand.Earth, kritizuje Lululemon za to, že profituje z obrazu udržitelné společnosti ve chvíli, kdy zdvojnásobila svůj objem uhlíkového znečištění.

Nová pravidla zkomplikují greenwashing. Balamucení spotřebitelů je čím dál tím záludnější

Mluvčí Úřadu pro hospodářskou soutěž pro ESG Today potvrdil vyšetřování „údajně klamavých marketingových praktik“ a zdůraznil, že „v současné době neexistuje závěr o pochybeních.“

Spolupracujte na snížení emisí

Loni  začal Lululemon spolupracovat s australským startupem Samsara Eco na výrobě oblečení z recyklovaného nylonu a polyesteru. V dubnu letošního roku společnost oznámila zahájení prodeje limitované edice bund, které jsou prvním kusem oblečení vyrobeným z enzymaticky recyklovaného polyesteru a uhlíku zachyceného během výrobního procesu.

Lululemon si jako jeden ze svých environmentálních cílů stanovila i výrobu z udržitelnějších materiálů. Do roku 2025 by chtěla na výrobu nových kousku používat až 75 procent recyklovaného polyesteru. Podle organizace Stand.Earth je však stále většina oblečení značky stále vyráběna z běžného polyesteru a nylonu, a tedy z fosilních paliv. Nezisková organizace kritizuje i to, že si společnost dává takové environmetální cíle, které nemůže splnit.

Banka nařčená z greenwashingu. Barclays poskytla financování ropné společnosti

Todd Paglia, výkonný ředitel Stand.Earth pro CBC News uvedl, že chtějí s Lululemon přijít na takové řešení situace, aby skutečně došlo ke snížení emisí CO2 v dodavatelském řetězci společnosti. „Pokud by tak učinili, stáhli bychom naší stížnost z Úřadu pro hospodářskou soutěž. Jde o výsledky, nikoli o pokus potrestat Lululemon,“ dodal.

Tiskový mluvčí Lululemon pro CBC News uvedl, že společnost bude s úřadem spolupracovat a prováděná kontrola potvrdí, že informace sdělované veřejnosti jsou přesné a dobře podložené.

Valentina Podlesná
Valentina Podlesná

Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.