Textilní průmysl je odvětvím, které za poslední desetiletí nabylo do rozměrů vysoké nadprodukce a spotřeby. Bude muset ujít ještě dlouhou cestu, než se stane udržitelnějším.

Náročné pěstování surovin, podmínky výroby v asijských továrnách, složitá recyklace a produkce značného množství odpadu – to jsou fakta, která stále více lidí bere v potaz, když stojí před nákupem nového módního kousku. A co dělají společnosti, jako je Tchibo, pro to, aby mohly svým zákazníkům nabízet zboží, které vzniklo ohleduplněji k přírodě a lidem?

Materiály z udržitelných zdrojů

Tchibo dlouhodobě věnuje velkou pozornost využití udržitelných materiálů. Dnes má již 99 procent bavlny z udržitelných zdrojů a pro viskózové materiály používá dřevo z lesů obhospodařovaných udržitelným způsobem. Snaží se co nejvíce využívat recyklovaná vlákna nebo zpracovávat odpadní látky na nové výrobky. Již mnoho let také nepoužívá pravou kožešinu a veškeré kožené výrobky Tchibo jsou činěné bez chromu.

Výběrem správného a udržitelného materiálu to ale zdaleka nekončí. Většina světových značek šije své výrobky v asijských zemích a podmínky, za kterých tam oblečení vzniká, jsou i v dnešní době pro nás Evropany jen těžko představitelné.

Barvení látek bez chemie

U zpracování textilií je klíčové eliminovat nebezpečné chemikálie, které se používaly a často ještě používají při praní a barvení látek. Na tuto oblast se zaměřuje program Detox, který iniciovalo hnutí Greenpeace a Tchibo se k němu přidalo v roce 2014. Detox klade důraz zejména na detailní analýzy odtokových vod. S továrnami zadavatel zároveň prochází portfolio chemikálií, které ve výrobních procesech používají a hledají se bezpečnější a přírodnější alternativy. V roce 2022 bylo 88 % textilu, který dodalo na trh Tchibo, vyrobeno v továrnách s kvalifikací Detox.

Monika Kissová ze společnosti Tchibo Praha přibližuje konkrétní projekty:

Příklad 1: „Nejlepší cestou, jak zabránit pronikání nebezpečných chemikálií do vody, je takové chemikálie nepoužívat. To bereme v úvahu již při vývoji našich výrobků. Například impregnace ecorepel®, kterou používáme u našeho oblečení, napodobuje vodoodpudivý efekt na křídlech vodních ptáků. Na rozdíl od chemických impregnací je impregnace ecorepel® ekologicky šetrná a neobsahuje žádné perfluorokarbony (PFC), které zatěžují zdraví lidí i životní prostředí.“

Příklad 2: „V posledních letech testujeme barvení rostlinnými zbytky. K barvení jsou využity zbytkové zemědělské plodiny, jako je serenoa plazivá a zbytky červené řepy. Tento přístup se vyplatí hned třikrát: je prospěšný pro klima, pro lidi v rámci dodavatelského řetězce i pro životní prostředí. Proces výroby je ekologicky šetrnější než u běžných barev vyráběných na bázi ropy. Navíc se do odpadních vod dostane méně nebezpečných látek než při chemickém barvení. Současně klesá i spotřeba vody a energie.“

15 let na cestě ke zlepšování podmínek v textilních továrnách

Víte, že již od roku 2008 se Tchibo v rámci programu WE (Worldwide Enhancement of Social Quality) věnuje zlepšování podmínek zaměstnanců, kteří pro firmu šijí textilní zboží?

Program WE se soustřeďuje na pět klíčových oblastí – mzdy a pracovní doba, svoboda sdružování a zastoupení, bezpečnost a ochrana zdraví na pracovišti, diskriminace a sexuální obtěžování a nucená a dětská práce. Více méně jde o hlavní problémy celého textilního průmyslu.

Formou dialogu mezi všemi zúčastněnými stranami a za pomoci mediátorů programu WE se identifikují problémy a jejich příčiny v konkrétních výrobních závodech a následně se nastavují opatření pro zlepšení situace. Často jde o problémy, které se při běžných auditech neodhalí.

Jak konkrétně program WE vypadá

Například v severoindickém Murádábádu nemělo spousta zaměstnanců v továrnách pracovní smlouvy, protože se báli, že budou muset platit daně. Neuvědomovali si, že tím ale zároveň nemají nárok na žádné sociální benefity nebo zdravotní pojištění. Díky spolupráci v rámci programu WE se podařilo to, že zhruba 70 procent zaměstnanců nyní již má pracovní smlouvu. Mají tak nárok na zdravotní pojištění, které pokrývá bezplatné ošetření v blízké nemocnici. V našem kontextu možná banalita, ale v Indii zásadní pokrok.

Za posledních 15 let se program WE uskutečnil ve 436 továrnách v jedenácti zemích. V současné době se ho účastní 86 továren v sedmi zemích, ze kterých pocházejí téměř dvě třetiny veškerého textilního sortimentu Tchibo. Do budoucna Tchibo plánuje program WE nově otevřít i dalším módním značkám.

„Jsme rádi, že se do programu WE bude moci v budoucnu zapojit ještě více dodavatelských továren a jejich zaměstnanců. Společně s novými partnery nám to umožní oslovit více lidí v dodavatelských řetězcích a přinést opravdovou změnu,“ vysvětluje Tianne Groeneveld, vedoucí oddělení lidských práv ve společnosti Tchibo.

Více info na Udržitelnost v Tchibo

Avatar
Tchibo

Tchibo je jedním z největších výrobců kávy na světě a je vedoucí firmou na trhu pražené kávy na mnoha evropských trzích včetně České republiky. V ČR také zaujímá přední pozici na trhu kávového občerstvení a je rovněž jedním z největších mezinárodně působících maloobchodních prodejců.