Obchodní řetězec Tesco postavil ve středočeském Slaném modelový hypermarket pro celou Evropu. Nejmodernější prodejna představuje inovativní technologie zaměřené na udržitelnost a nízké emise CO2.
Technologií přispívajících k plnění cílů obchodního řetězce, mezi něž patří především dosažení uhlíkově neutrálního provozu do roku 2035 a nulových čistých emisí do roku 2050, je v tamním hypermarketu celá řada.
K těm jednodušším, ale o to úspornějším patří světlíky ve střeše přivádějí do prodejny přirozené denní světlo, což znamená šetření energií. LED osvětlení v prodejně i před ní se automaticky reguluje podle denní doby i ročního období. Veškerou elektrickou energii hypermarket odebírá pouze z obnovitelných zdrojů.
To je standardem i u dalších prodejen, protože už od roku 2020 Tesco využívá sto procent elektřiny z obnovitelných zdrojů.
„K výrazným úsporám elektrické energie vedou také technologie použité pro systém chlazení nebo instalace dveří na chladničkách. Systém CO2 se využívá nejen k chlazení potravin, ale také k vytápění a chlazení celé prodejny,“ uvedl Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesco ČR, k dalším technologiím využívaným ve slánském hypermarketu.
Na střeše obchodu nacházejícího se nedaleko Červeného potoka, který protéká městem, je také instalována fotovoltaická elektrárna, která napájí zázemí obchodu. Vytápění prodejny zajišťuje tepelné čerpadlo využívající odpadní teplo z chladicích zařízení.
„Hypermarket Tesco Slaný nastavuje nový standard pro naše prodejny z hlediska udržitelnosti a energetické efektivity. Pokud to bude technicky možné, tak budeme vybavení využívat na všechny nové obchody,“ říká Iva Pavlousková, manažerka externí komunikace Tesco Stores pro Českou republiku.
Například tepelná čerpadla už dnes Tesco na místo paliv vytvářejících emise CO2 využívá v Česku v deseti prodejnách. Téměř všechny obchody také už používají elektrické trouby namísto plynových.
Díky všem těmto krokům se obchodnímu řetězci, který má v Česku 186 prodejen, povedlo od roku 2016 snížit emise o 84 procent.
Po přechodu na obnovitelnou elektřinu před pěti lety pocházejí emise z vlastních provozů Tesca především z chlazení, vytápění a dopravy. Proto dávají největší smysl výše uvedené kroky jako je využití chladiv s nízkým emisním indexem jako je oxid uhličitý. Dnes se využívá v téměř třetině prodejen, na těch dalších by mělo dojít k výměně do roku 2035.
Potravinové přebytky Tesco ČR daruje lidem v nouzi
Hypermarket ve Slaném s prodejní plochou téměř tři tisíce metrů čtverečních nabízí kompletní sortiment čerstvých i trvanlivých potravin, dále pak drogerii, spotřební zboží a módu značky F&F. Nechybí ani široká nabídka zdravé a speciální výživy pro uspokojení potřeb zákazníků s bezlepkovou, bezlaktózovou, veganskou či proteinovou dietou.
Při příležitosti slavnostního otevření prodejny loni v listopadu Tesco šekem ve výši na 50 tisíc korun podpořilo organizaci Tosara, která poskytuje prostor pro rozvoj, vzdělávání a volný čas dětí, mladých lidí a rodin.
„Potravinové přebytky z této prodejny darujeme Potravinové bance Džbánsko a organizaci Teen Challenge, které je poskytují lidem v nouzi,“ uvedla při otevření Katarína Navrátilová, generální ředitelka společnosti Tesco ČR.
Zamezení plýtvání potravinami je pro britský obchodní řetězec dlouhodobé téma. Od roku 2016/2017 snížil plýváním jídlem v provozu o 80 procent. Celkem Tesco darovalo za rok 2023 lidem v nouzi či zvířatům v zoo přes sedm tisíc tun potravin.
Leader mezi odpovědnými
Tesco ČR i díky nové prodejně loni opět obhájilo ocenění Leader v kategorii TOP Odpovědná velká firma platformy Byznys pro společnost. Odborná porota organizace Byznys pro společnost ocenila u Tesca především pomoc okolí, ve kterém jako jediná z velkých firem získalo 100procentní hodnocení. Druhé nejlepší hodnocení dosáhlo za péči o udržitelnost v rámci dodavatelského řetězce a do TOP 3 patří také v rámci hodnocení odpovědného HR a přístupu k životnímu prostředí.
„Máme z titulu Leader v kategorii TOP Odpovědná velká firma ještě větší radost, protože požadavky na laureáty tohoto ocenění se výrazně zvýšily. Skutečnost, že jsme je dokázali splnit a zároveň navázali na předchozí roky úspěchů, dokazuje, že držíme krok s nejnovějšími trendy v udržitelném podnikání,“ uvedla generální ředitelka společnosti Tesco ČR Katarína Navrátilová, jež je zároveň ambasadorkou projektu Tesco pro planetu.
V rámci tohoto projektu Tesco představuje konkrétní kroky k dosažení ambiciózních cílů v oblasti udržitelnosti. Virtuální prohlídka prodejny, která ukazuje praktické kroky k ochraně planety, je k dispozici na firemním webu.
Partnerem tohoto článku je společnost Tesco.