„Loni jsme z našich prodejen a distribučních center darovali 1 633 tun přebytečných potravin místním charitativním organizacím. Toto množství odpovídá 3,8 milionu porcí jídel, které pomohly lidem v nouzi,“ popisuje Lucie Loučková, CSR manažerka společnosti Tesco ČR.
Celosvětově skončí v odpadu třetina vyprodukovaných potravin, kolik se vyhodí v Tesco?
Hlavně u čerstvých potravin se nám daří výrazně snižovat potravinový odpad. Z celkového prodeje potravin v odpadu končí 0,5 procenta, což je pokles o 80 procent ve srovnání se stavem v roce 2016/17, kdy jsme začali reportovat jako první u nás o plýtvání potravinami. Jde o potraviny, které se nepodařilo darovat, vypršela jim expirace, nebo došlo k jejich zkáze na prodejně. Toto číslo neustále snižujeme.
Má Tesco plán na snížení plýtvání potravinami?
Plýtvání potravinami je pro nás jedno z klíčových témat, kterým se věnujeme v oblasti udržitelnosti. V této oblasti jsme si stanovili řadu ambiciózních cílů. Jedním z nich je do roku 2030 o polovinu snížit množství potravinového odpadu. To se nám podařilo už v roce 2019. Nyní jsme na 80 procentech snížení potravinového odpadu a naším cílem je dostat se na nulové plýtvání.
Co děláte v Tesco s potravinami, které se vám nepodaří prodat?
Snažíme se optimalizovat objednávky tak, aby pokud možno žádné potraviny nezbyly a zároveň abychom měli dostatek zboží pro zákazníky. Potraviny, kterým se blíží datum spotřeby, prodáváme s výraznou slevou. Pokud je neprodáme, tak je darujeme potravinovým bankám. Všechny naše prodejny nabízejí potravinové přebytky bankám každý den. V případě, že banky potraviny nevyužijí, nabízíme je zoologickým zahradám a mysliveckým spolkům, aby jimi mohly nakrmit zvířata. Zbytek se kompostuje.
Jak velké množství potravin měsíčně označíte jako neprodejné?
Rozdělujeme potraviny do několika kategorií. Systém automaticky upozorňuje na potraviny s blížícím se datem expirace a navrhuje u nich progresivní slevu tak, aby se prodaly ještě před datem expirace. Potraviny postupně zlevňujeme, a to až o 70 procent oproti původní ceně. Zákazníci si tyto slevy velmi oblíbili, protože díky nim výrazně ušetří. My zase tímto způsobem výrazně snižujeme potravinový odpad. Takto se nám daří prodat až 90 procent potravin. Ve vybraných prodejnách na to máme speciální sekci Žádné jídlo nazmar.
Potraviny, které se nepodaří prodat s mimořádnou slevou, poté projdou hodnocením, zda jsou ještě vhodné k lidské spotřebě. Samozřejmě musí být darovány vždy před datem spotřeby. Pro tyto potraviny naši zaměstnanci využívají jednoduché hodnotící měřítko s otázkou, zda by byli sami ochotni danou potravinu ještě konzumovat. Pokud odpoví ano, tak je potravina darována ke spotřebě lidem. Darování lidem je pro nás vždy prioritou.
Které druhy potravin se obvykle označují za neprodejné?
U potravinových přebytků, které darujeme, je nejvíce zastoupeno ovoce, zelenina a pečivo, a to z téměř 80 procent. Pokud se potraviny nepodaří darovat, nebo dojde k jejich zkáze, ze čtvrtiny tento odpad tvoří ovoce a zelenina.
Jaké jsou nejčastější důvody, že jsou potraviny označeny jako neprodejné?
Nejčastěji se jedná o potraviny, které se nepodaří prodat před datem expirace. Odlišujeme datum spotřeby a datum minimální trvanlivosti. Potraviny po datu spotřeby již není možné ani darovat, proto jsou označeny za neprodejné. Potraviny po datu minimální trvanlivosti zákazníkům nenabízíme, ale darujeme je, protože jejich konzumaci většinou nic nebrání. Dále za neprodejné považujeme nebalené pečivo z předešlého dne, ovoce a zeleninu, která je například trochu otlučená, namáčknutá, zlomená a pro zákazníky již není tak atraktivní, aby si ji koupili. Toto se pak většinou daruje. Neprodejné je i zboží, které má poničený obal a jehož obsah by mohl být potenciálně kontaminovaný.
Kolik potravin jste darovali v minulém roce?
Prostřednictvím našeho partnerství s potravinovými bankami, které pomáhají přerozdělovat přebytečné potraviny, jsme z našich prodejen a distribučních center darovali 1 633 tun přebytečných potravin místním charitativním organizacím. Toto množství odpovídá 3,8 milionu porcí jídel, které pomohly lidem v nouzi.
Kterým subjektům potraviny darujete? Existují pro výběr kritéria?
Primárně máme smlouvy s regionálními potravinovými bankami, na které jsou navázány drobnější neziskové organizace. Ty pak napojíme do naší darovací aplikace Foodiverse a po domluvě na způsobu darování mohou zahájit odběry potravin.
Jak aplikace funguje?
Práce s aplikací Foodiverse je naprosto jednoduchá. Každé ráno obchod nahraje informace o zboží k darování. Příslušná organizace napojená na danou prodejnu zboží v aplikaci přijme a pak si pro ně přijede. Pokud potravinová banka nemůže dar přijmout, nabídne se automaticky ostatním. Celý proces darování se tím nejen zrychluje, ale i zjednodušuje, protože v rámci aplikace se elektronicky řeší darovací protokoly i další data.
Mohou se do ní přihlásit i další zájemci?
Pokud má zájemce z řad odběratelů smlouvu s potravinovou bankou, tak jej automaticky do aplikace zařadíme. V letošním roce Tesco spustilo pro své dodavatele pilotní projekt – deseti dodavatelům umožňujeme si aplikaci na půl roku zdarma vyzkoušet. Zajistíme jim tak nejen licenci, ale i školení pro zaměstnance a pomoc s nastavením procesu. Tesco se dlouhodobě zajímá o dění kolem sebe, podpora ostatních a sdílení know-how je pro nás v této oblasti samozřejmostí. Péči o planetu vnímáme jako společný úkol nás všech.
Partnerem tohoto článku je společnost Tesco.
Redakce Ekonews
Ekonews je web o udržitelnosti, který hledá v ekologických tématech ekonomické souvislosti a mezi byznysmeny chuť dělat věci ohleduplněji k životnímu prostředí.