Český systém prodeje potravin bez obalu, který vymyslela a do praxe uvádí technologická společnost MIWA, pronikl do prvního velkého obchodního řetězce, francouzského Intermarché. Právě pro velké obchody je MIWA řešením snah o snížení množství obalů a umožnění prodeje bez něj tam, kde to jde.

„Je to prozatím pilotní prodej, který probíhá v pobočce v Alfortville v metropolitní oblasti Paříže. Pilot poběží šest měsíců,“ popisuje za MIWA manažerka komunikace Lucie Jandová. Průběžně se podle ní vyhodnocuje a připravují se rozšíření do dalších poboček.

Nejprve si česká společnost otestovala prodej v tuzemsku, a to v několika prodejnách Country Life, kde bylo možné ze systémů MIWA nakupovat už od roku 2019. Spousta věcí se musela upravovat, ale prokázalo se, že systém je možný nasadit i do velkých řetězců.

Ty se zatím bezobalovému prodeji ve větším měřítku brání hlavně z hygienických důvodů. Bez obalu prodávají většinou pouze drogerii, například stáčenou od Tierra Verde (dm drogerie, Globus), či od Henkelu (Rossmann), oříšky či sušené ovoce. V menších specializovaných prodejnách ale jde bezobalově koupit téměř cokoli od čočky či rýže po sušenky, i když dnes jim doba nenahrává.

Ve francouzském obchodě nyní MIWA nabízí 48 výrobků od tří různých dodavatelů. „Od francouzských značek Daco Bello a JusteBio jsou k dostání například luštěniny, rýže, obiloviny, oříšky a sušené ovoce. Také je zde několik druhů těstovin od známé značky Barilla,“ popisuje Jandová.

Násypníky MIWA. Foto: Vincent Colin

To je další věc, kterou je potřeba dopředu dohodnout, spolupráci s dodavateli, kteří budou schopni do násypníků MIWA výrobky připravit. Celé to probíhá tak, že řetězce si přivezou uzavřené kapsle s danými výrobky a po vyprázdnění je odvezou zpět k doplnění.

Zákazníci mohou nakupovat buď do vlastní nádoby, což je nyní obecně za časů covidu problematické, anebo do sáčku či nádoby na prodejně. Ve Francii nyní Češi testují chytrý nákupní kelímek MIWA Cup, který je na konci svého života vratný.

„Zákazník si jej zakoupí, zaregistruje v mobilní aplikaci a může do něj nakupovat bez nutnosti tárování (vážení a odečítání hmotnosti obalu, pozn. red.),“ vysvětluje “ Lucie Jandová. V aplikaci je přístupná i nákupní historie, detaily o produktech, otevírací době prodejen. Kelímek je také očipovaný a „částečně zálohovaný“. Je tedy větší šance, že nám zákazník kelímek na konci životnosti vrátí a my jej můžeme vhodnou formou recyklovat, dodává mluvčí.

Další země na obzoru

MIWA neměla rozjeté vyjednávání pouze ve Francii, ale i v dalších zemích Evropy. Před rokem to vypadalo tak, že prvním řetězcem, kde se objeví, bude německá Edeka. „Připravuje se uvedení v několika dalších zemích Evropy včetně Česka. Jsme ale v tuto chvíli ještě vázáni mlčenlivostí,“ uvádí mluvčí.

Komplikací pro rychlejší rozjezd byl a je samozřejmě všude přítomný covid. I datum uvedení MIWA ve Francii bylo kvůli pandemii dvakrát posunuté. Původní termín byl už v říjnu loňského roku.

Podobné je to i v Česku, i zde MIWA jednala s řetězci, ale zatím žádné jednání do konce podle dostupných informací dotažené nebylo. „Jednání s MIWA se zastavilo zhruba loni, a vzhledem k situaci si nemyslím, že by se jednání obnovila někdy v blízké budoucnosti,“ uvádí za Globus mluvčí Luftia Volfová s tím že nyní mají volný prodej ořechů, antipast, mraženého a sofistikovanější systém u drogerie od Tierra Verde na hypermarketech v Praze Čakovicích a v Brně.

Nejen čočka, ale i křupky pro psy

I přes koronavirovou pandemii se nicméně české společnosti, za kterou stojí Petr Báča, který se dlouho věnoval tvorbě obalových řešení, daří rozšiřovat spolupráci s nadnárodní společností Nestlé přímo v jejich „rodném“ Švýcarsku. Tam má Nestlé své vlastní specializované prodejny a po pilotním testu v prvních třech se letos od ledna zásobníky MIWA rozšířily do celkem šestnácti míst. Nyní se v nich prodává krmivo Purina.

„Další kategorie jsou v přípravě a implementace má proběhnout ještě letos,“ dodává Jandová s tím, že poté budou s Nestlé expandovat i do další země.

 

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.