Přechod na udržitelnější podnikání a výrobky může mít někdy i kuriozní dopady na věrné zákazníky. To si vyzkoušelo i Lego, které postupně plánuje nahradit plastové sáčky pro sběratelské minifigurky za papírové krabičky.

Kolem rozpoznávání postaviček prostřednictvím hmatu existuje celá komunita a kultura. Každý chce totiž svou sbírku zkompletovat při vynaložení minimální možné částky. Skalní příznivci proto natáčejí i instruktážní videa. „Ohmatávání“ sáčků se věnuje třeba youtuber a „feel guide“ Jeremy Herberts, pracovník v marketingu, který žije v severní Anglii.

„Tohle má poměrně zřetelné hříběcí rysy. Jen si musíte dávat pozor, aby to nebyl pes,“ říká v jednom videu a dál pokračuje: „Připadá mi to větší než pes. Přikláním se spíš ke koni,“ líčí a zkušeně při tom prohmatává sáček. „Když budu zkoumat dál, měl bych najít i mrkev,“ dedukuje Herberts.

Nutí to ke konzumu

Jeho koníček je nyní v ohrožení. Lego v rámci své udržitelné strategie plánuje všechny plastové obaly nahradit jinými materiály, převážně na bázi papíru. V tomto případě se má jednat o kartonové krabičky, které rozpoznání vnitřního obsahu hmatem naprosto vylučují. Na svém populárním fanouškovském webu Jay’s Brick Blog je ukázal například Jay Ong, který se jako zástupce komunity účastnil akce, kde Lego nové obaly představovalo.

E-shopy používají ve větší míře ekologické obaly, některé ale jen za příplatek

„Staré balení mi bude chybět, minifigurky jsou pro mě ikonické a jsou jednou z věcí, která mě provedla mým temným obdobím. Bez nich by neexistoval ani tento blog,“ píše Ong emotivně. I on se na rozpoznávání figurek v „blind bags“ specializuje.

„Myslím, že je to hrozná a spotřebitelsky nepřátelská myšlenka. Figurky nejsou levné a mnoho fanoušků nebude chtít riskovat. Je nesmysl podporovat ještě více konzumní chování, nemyslím, že to bychom měli dětem vštěpovat,“ je přesvědčen Ong a všechny fanoušky vyzývá, aby se novince postavili na odpor a Legu to hlasitě dali najevo, protože změna má vstoupit v platnost až v září 2023. Reakce pod článkem jasně dávají znát, co si o změně většina fanoušků myslí.

O figurky je zájem

Poprask kolem minifigurek už registruje i česká komunita. Například Karel Schwub z Olomouce, který prodává ve svém e-shopu Minifigs.cz především malé figurky a postavičky, se na „blind bags“ zatím nespecializuje, ale fenomén dobře zná.

„Doteď byli sběratelé opravdu schopni si figurky v sáčcích sami najít. Je ale možné, že jakmile Lego přistoupí ke krabičkám, tak prodejci budou čím dál více figurky vybalovat a prodávat,“ říká Schwub s tím, že minifigurky v „blind bags“ zpravidla stojí kolem stovky, maximálně 130 korun. I v jeho e-shopu lze získat rozbalené figurky, ale spíše staršího data. Například Moaning Myrtle, česky Ufňukanou Uršulu, ze série Harryho Pottera, nabízí za 239 korun.

Zálohy budou. My jsme připraveni pro to udělat vše, i investice do recyklace, říká šéf Mattoni

Jeho podnikání se v tuto chvíli nicméně opírá především o klasické figurky, které jsou součástí velkých krabic. „Nakoupím vždy ve slevě více kusů stavebnic, a pak z nich figurky oddělím a vytřídím. Lidé tuto službu moc oceňují,“ říká mladý podnikatel s tím, že kostičky pak udá třeba na webech typu Bricklink, což je největší světové tržiště s ikonickými kostičkami patřící do Lego Group. Na podobném principu podle něj v Česku funguje až desítka e-shopů.

Sám prý zatím udržitelnější balení Lega neviděl. Papírové sáčky uvnitř krabic podle jeho informací obsahuje jen určitá řada Creator. „Já být Legem, tak bych se snažil komunitě vyjít vstříc. Dnes řada obsahuje 12 figurek. Když je koupíte všechny, stojí vás to 1200 Kč, přičemž když se je nesnažíte identifikovat, tak v lepším případě získáte polovinu sbírky, v horším třetinu,“ říká.

I ředitel Muzea Lega Robert Kvěch kult minifigurek dobře zná, ale o plánované změně neví. „Ještě jsem o tom neslyšel. Nicméně naši lidé jsou na rozpoznávání figurek odborníci. Proto k nám i zákazníci chodí si je kupovat, aby jim prodavači rovnou hmatem vybrali, jakou potřebují,“ říká Kvěch.

Obecně si obchodníci o rozbalování figurek a jejich prodeji moc povídat nechtějí. Tuší, že to v Legu moc rádi nevidí.

Čtyři značky Mattonky ztratí barvy, firma u nich ušetří polovinu na poplatcích za obaly

Rostliny z cukru

Markéta Vaňková, manažerka vnějších vztahů v Legu, říká, že veškeré změny na český trh postupně dorazí, přesné načasování ale nezná, ani co se týče papírových sáčků uvnitř stavebnic. „Vím, že asi 150 typů dílků je už na bázi cukrové třtiny. Jsou to takové ty ohebnější dílky, primárně rostliny,“ říká Vaňková.

Jinak ale doporučuje všechny informace čerpat z udržitelného reportu společnosti. V něm se Lego například zavazuje mít veškeré obaly udržitelné a na bázi papíru do roku 2025. Papírové sáčky uvnitř stavebnic začala společnost podle zprávy dávat na trh až letos a na plošné zavedení si dala dva roky. V červnu loňského roku také představila prototyp kostky z recyklovaného PETu.

Od 3. listopadu mají čeští příznivci stavebnice možnost přijít si nakoupit nebo i postěžovat přímo do „Lega“. V pražském nákupním centru Westfield Chodov totiž společnost otevřela svou první značkovou prodejnu v zemi.

Irena Buřívalová
Irena Buřívalová

Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.