Online prodejce Rohlík zahájil pilotní sběr nápojových PET lahví. Po kamenných řetězcích jako je Lidl a Kaufland tak jde o dalšího z obchodníků, který zálohování nápojových obalů zkouší ještě před platností zákona.

„Spouštíme pilotní zálohování na celém území, každý náš zákazník to bude moci využít,“ uvedl šéf Rohlíku Martin Beháň. Nejprve podle něj začínají s PET lahvemi od nápojů. „Pak uvidíme podle zájmu, a jak to budeme zvládat provozně, a podle toho přistoupíme k dalším krokům,“ uvedl na otázku, proč zatím nebudou sbírat plechovky. Ty budou podle nového zákona rovněž zálohované.

Rohlík nicméně nyní, stejně jako další obchodní řetězce, spouští zálohování jen jako simulaci toho reálného, tedy bez zálohy. Ta se bude v budoucnu pohybovat kolem čtyř korun.

Sběr bude fungovat tak, že kurýři Rohlíku začnou během pár týdnů zákazníkům dávat speciální recyklační sáčky, do kterých budou moci vložit použité PET lahve. Recyklační sáčky budou určeny pro šest lahví a ty bude Rohlík sbírat nesešlapané.

„Šest lahví jsme dali proto, že nevíme, jaký bude zájem,“ uvedl Beháň s tím, že dále se uvidí. Lahve budou kurýři sbírat nezmačkané, aby se simulovalo skutečné zálohování, kde lahve budou muset být neporušené kvůli načtení kódu.

Na otázku, jak se jim lahve v případě velkého zájmu vejdou do dodávek, kde se veze ještě nákup pro ostatní zákazníky, Beháň odpověděl, že proto začínají se šesti lahvemi. „Průměrně vezeme autem 13 nákupů, přičemž připadá šest tašek na jednoho zákazníka. PET lahve budou dvě tašky, takže to by se mělo vejít,“ popsal.

Ve voze budou lahve podle Rohlíku dány z hygienických důvodů do speciálních pytlů, aby se oddělily od potravin. Auta Rohlíku svezou PETky do skladu a odtamtud budou odevzdány k recyklaci.

Nezmačkat a vrátit: jak bude vypadat zálohování plechovek a petek v praxi. Nanečisto už to zkouší Lidl i Kaufland

Podle Beháně nepočítají s tím, že by zákazníky motivovali k vracení PETek nějakými slevami či finanční odměnou. Tak to dělá například Lidl, který poskytuje za vrácené nápojové obaly slevy na určité zboží. „Chceme vidět reálný zájem, jak k tomu zákazníci přistoupí. Chceme mít čistá data,“ reagoval šéf Rohlíku s tím, že o údaje napříč regiony se pak chtějí v anonymizované formě podělit s ministerstvem životního prostředí.

Úředníci už nový zákon o povinném zálohování nejenom pro PET lahve ale i plechovky připravili a zanedlouho by měl jít do vlády. Nicméně samotné zálohování bude moci být spuštěno dle odhadů nejdříve v polovině roku 2025.

„Zákon půjde příští týden do mezirezortního řízení a poté na vládu,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík, který byl na tiskové konferenci Rohlíku přítomen.

Rohlík na své iniciativě zdůrazňuje hlavně to, že zákazníci budou mít možnost vrátit lahve přímo v místě bydliště. Podle průzkumu firmy Ipsos, který si nechal online prodejce potravin udělat, je pro 80 procent dotázaných motivace zvýšit třídění, když budou moci lahve odevzdat přímo v domě. Zároveň pro 36 procent lidí je vzdálenost největší bariéra.

Rohlík si tímto krokem také buduje věrnostní základnu svých zákazníků, stejně jako zmíněné kamenné řetězce Lidl a Kaufland. Bývá totiž obvyklé, že zákazník nakupuje tam, kde lahve vrací.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.