Když před sedmi lety americký řetězec s potravinami Whole Foods Market odstranil ze své prodejny na Rhode Islandu veškeré potraviny, k jejichž vzniku jsou potřeba včely, zůstaly regály poloprázdné a byl z toho celosvětový poprask. Nyní se o totéž v malém a úspornějším řešení pokouší i Češi s Hnutím Duha.

„Měla jsem stejný záměr a kamenné prodejny jsem oslovovala i s možností zapojení tímto způsobem, tedy vyndat minimálně na den ze své prodejny produkty závislé na opylení včelami,“ uvádí Ester Dobiášová, koordinátorka zapojování veřejnosti do zemědělských projektů Hnutí Duha, která tento projekt rozjela. Prodejny ale nakonec podle ní „z různých důvodů“ zvolily variantu produkty pouze označit, nikoli je stáhnout z nabídky.

„Zákazníci se tak aspoň mohou na tyto produkty přímo podívat a akce může trvat delší dobu,“ dodává Dobiášová.

Potraviny závislé na včelách. Foto: Bezobalu Ostrava

Do akce se zatím zapojily menší obchody, převážně z řad bezobalových prodejen či bio prodejen. Tyto prodejny spolu s Hnutím Duha chtějí ukázat na to, že většina druhů ovoce, zeleniny a dalších plodin včetně oříšků, obilovin, kakaa a olejů je závislá na opylení. Včelám a divokým opylovačům ubližují chemické postřiky i rozsáhlé monokulturní lány o jediné plodině, kde si nemohou odpočinout a hladoví, píše v tiskové zprávě Hnutí Duha.

Česká akce navazuje na celoevropský projekt Save Bees and Farmers. „Ten má kořeny v Německu, kde je opravdu velký problém s úbytkem včel. V českém prostředí je alarmující především úbytek divokých opylovačů, jako jsou divoké včely, pestřenky, čmeláci nebo motýli,“ popisuje Ester Dobiášová.

Potraviny závislé na včelách. Foto:BioDomov

Zapojených obchodů je nyní zhruba deset. Na sociálních sítích podporuje myšlenku online farmářské tržiště Scuk, i když přímo na webu výrobky kvůli náročnému technickému provedení označené nemá. Dalším obchodem je například pražský BioDomov.

„Nemáme zatím finální počet, o kolik jde produktů, označování je stále v procesu, ale s kolegyněmi odhadujeme, že jde o zhruba šedesát až sedmdesát procent zboží v obchůdku,“ uvádí Lenka Procházková Gregorová. Značení produktů, a tím podporovat větší rozmanitost přírody a snižování používání syntetických pesticidů, chtějí zachovat „nastálo“.

Podobně hrůzostrašně to vypadalo před lety i v americké prodejně Whole Foods, která zboží, jež by bez včel nevzniklo, z regálů stáhla úplně. Odstraněno tehdy bylo 237 ze 453 produktů a svět obletěly obrázky prázdných regálů.

Foto: BioDomov

Na jaře se připojí i větší obchody

Hnutí Duha už nyní plánuje, že na jaře spustí akci znovu a s cílem zapojit i větší obchody. Nyní se ukázalo být problémem načasování v době koronavirové pandemie a před Vánocemi. Podle Dobiášové se chtělo zapojit například Sklizeno, farmářské prodejny. Kvůli pandemii ale nakonec museli směřovat energii a kapacity na zajištění provozu a komunikace se zákazníky.

„Vícero prodejen mi psalo, že se právě z těchto důvodů nemůžou zapojit, některé z těch menších si ani nebyly jisté, zda v té době, 3. listopadu, ještě budou existovat,“ popisuje koordinátorka akce.

Již teď je nicméně jisté, že Hnutí Duha akce zopakuje na jaře, a to s větší účastí. Zapojit se předběžně slíbil online obchodník Rohlík.cz a projekt se líbí i dalšímu online prodejci Košík.cz. Oba dva obchodníci se hodně zaměřují na prodej farmářských produktů.

„Projekt včely se setkal v Rohlíku se zájmem a podporou, jen načasování projektu a anonce s krátkým předstihem je překážkou,“ uvedla mluvčí online jedničky na trhu s potravinami Zdeňka Kuhn s tím, že se nicméně už dohodli na zapojení na jaře.

„Myslím, že povědomí o problematice úbytku včel a obecně záchraně biodiverzity se v poslední době postupně zlepšuje, vznikají divoké louky ve městech, rozšiřuje se precizní zemědělství, a samozřejmě i my v Košíku cítíme svůj díl společenské zodpovědnosti,“ uvádí mluvčí Košíku František Brož s tím, že se s Hnutím duha domluví, jak by mohli spolupracovat.

Největší kamenné řetězce jako jsou Tesco, Globus či Lidl nyní Hnutí Duha ani oslovovat nezkoušelo. „Předvídala jsem, že by odmítly z obavy, co na to řeknou jejich dodavatelé, protože součástí požadavků výzvy Save Bees and Farmers je i podpora ekologicky šetrného zemědělství a snížení až postupný zákaz syntetických pesticidů. To by mohli zástupci agroprůmyslu nést těžce,“ uvádí Ester Dobiášová. Nevylučuje však, že to při jarním opakování akce zkusí.