V drtičce společnosti FCC nyní končí několik tun zcela nových cigaret denně. Další milióny jich pálí spalovny. Cigarety jsou nové, jen mají starý kolek, a proto musí být zlikvidovány. Letos jich je podle odhadů výrobců zhruba dvakrát až třikrát více než v jiných letech, kdy se měnily daně. Celkem jde až o dvě miliardy kusů.

Důvodem výrazného nárůstu likvidovaných cigaret proti jiným letům jsou dopady koronavirové pandemie. Prodeje cigaret v době karantény celkově poklesly, a navíc zcela vypadl byznys v příhraničních oblastech kvůli zavřeným hranicím.

„V příhraničních oblastech, zejména s Německem a Rakouskem, došlo ke kompletnímu výpadku prodejů z důvodu uzavření hranic. Zde se přitom běžně prodá zhruba třicet procent všech cigaret v Česku,“ popisuje Tomáš Tesař za společnost British American Tobacco, výrobce značek Lucky Strike či Pall Mall.

Nové daně si žádají nové cigarety

Výsledkem jsou balíky neprodaných cigaret se starým kolkem. Původně se měly doprodat do konce května, kvůli koronaviru posunuli poslanci termín o měsíc. Ani to ale nestačilo a cigaretáři hlásí, že proti jiným rokům je nárůst likvidovaných cigaret dvoj až trojnásobný. U BATu jde podle Tesaře o desítky miliónů kusů na likvidaci, ostatní čísla sdělovat nechtějí. Podle odhadů může jít o stovky miliónů až dvě miliardy kusů.

Jejich likvidaci nařizuje zákon. Cigarety jsou netknuté, byla na ně vynaložena energie při jejich výrobě, materiál, lidská práce. Bez ohledu na to, že jde o zdraví ničící výrobek, je to nový produkt, který nyní končí ve spalovně či v drtičce. Důvodem je starý kolek určující, jakou mají výrobci platit daň. Ta se letos od března zvýšila, nyní doběhlo přechodné období pro doprodej cigaret zdaněných méně. Kuřivo, které se nepodařilo prodat, se musí podle zákona zlikvidovat.

Neprodané zboží přitom trafiky a obchody posílají zpět přes velkoobchod výrobcům, protože pouze ti mohou poté podat žádost o vrácení daně ze starých tabákových nálepek.

„Nejprve je třeba nahlásit počet plánovaný k likvidaci, následně nás na našem skladě navštíví celníci, kteří příslušný počet odpočítají, ten se převeze k likvidaci a za dozoru celní správy je zničen,“ popisuje ve zkratce celý proces Jiří Sochor, manažer komunikace v JTI, výrobci značek Camel či Ronson.

Velké pálení cigaret

Když společnost Burberry před dvěma lety spálila nové oblečení za více než 800 miliónů korun jen proto, aby si nezkazila ceny, byl z toho mezinárodní poprask. Stovky miliónů cigaret se likvidují takřka každý rok bez povšimnutí. Nejde sice o tak pěkný výrobek, jako je kostičkovaný kabátek od Burberry, ale princip je stejný.

To, jaký konec staronové cigarety čeká, si vybírá vždy daný výrobce. V podstatě jsou možnosti dvě, buď se rozdrtí a použijí dál třeba v cementárně jako součást tuhého alternativního paliva (TAP) anebo se spálí ve spalovně a přemění na energii.

„Staré cigarety likvidujeme ve spalovně ve Velkých Přílepech. Konkrétní datum se určuje podle možností spalovny, letos bude likvidace vzhledem k velkému množství probíhat prakticky celý srpen,“ uvádí za největší výrobce Philip Morris Petr Šebek, ředitel oddělení vnějších vztahů.

Odpadové firmy nápor kuřiva potvrzují. „Cigarety se starými kolky se likvidují v našem zařízení na výrobu tuhého alternativního paliva. V průměru se jedná o několik tun zlikvidovaných cigaret denně,“ uvádí Kristina Jakubcová za společnost FCC, jednoho z největších hráčů v odpadech. Pod společnost patří skládky, drtička, kam míří právě cigarety, třídící linky či linka na výrobu tuhého alternativního paliva.

Nové daně bez plýtvání?

Snahy o změnu tohoto stavu, zatím jen od některých tabákových firem, jsou. Podobná likvidace se totiž odehrává pokaždé při změně daní, tedy opět příští rok a zřejmě i další dva, jak naznačuje zatím ne zcela schválený plán.

„V řadě zemí světa, včetně členských zemí Evropské unie, fungují řešení, která nevyžadují uvedení ceny přímo na kolku ba ani přímo kolek. Tím se eliminuje nutnost likvidovat bezvadné výrobky jen proto, že je na nich kolek s vytištěnou starou cenou,“ popisuje například Jiří Sochor za JTI. I u nás je už nyní pevná cena vždy k určitému datu závazně stanovena v Cenovém věstníku vydávaném Ministerstvem financí, připomíná.

„Společně s příslušnými úřady hledáme ideální podobu takového řešení, snažíme se pro ně získat celý tabákový průmysl,“ uzavírá Jiří Sochor. Podobná řešení fungují podle něj třeba ve Francii, Itálii, Španělsku, Rakousku, Rumunsku nebo ve Velké Británii.