Šance na výhru tisíce dolarů při kurzu jedna ku deseti tisícům je pro spoustu lidí silnějším popudem pro recyklaci lahví a plechovek než zaručené vrácení zaplacené zálohy. Výsledky nejnovějšího experimentu uvádějí, že loterií motivovaní lidé vraceli o 47 procent více lahví.
Přiměje lidi přinést lahev na recyklaci spíše vrácení zálohy zaplacené při koupi nápoje, anebo šance na mírné zbohatnutí? Tuto otázku si položili kanadští psychologové a navrhli dva experimenty. Každého se zúčastnilo přibližně 300 lidí, přičemž jeden se konal v několika obchodních centrech ve Vancouveru a druhý na komunitním festivalu jídla v Albertě. Na výsledky upozornil web Anthropocene Magazine.
Účastníci měli na výběr: za odevzdání recyklovatelného nápojového obalu buď dostanou na ruku deset centů, nebo šanci vyhrát větší odměnu. Nabízelo se přitom několik možností od pravděpodobnosti 1:10 vyhrát jeden dolar přes 1:100 na výhru deseti dolarů, 1:1000 na výhru sto dolarů a 1:10 000 na výhru tisíce dolarů.
Byli šťastnější, i když nevyhráli
Současná záloha na lahve se ve zmíněných kanadských provinciích pohybuje kolem zmíněných deseti centů, takže by se celkové náklady na zálohovací systém nezvýšily, zdůraznili výzkumníci. Účastníci obou experimentů přitom nejčastěji volili naději vyhrát tisíc dolarů – ve Vancouveru to bylo 26 procent dotazovaných a v Albertě 39 procent.
Zjištění není podle environmentální psycholožky Jiaying Zhao z University of British Columbia ve Vancouveru překvapivé. „Poznání vyplynulo z práce Daniela Kahnemana a Amose Tverskyho, kteří v sedmdesátých letech získali Nobelovu cenu za ekonomii. Lidé totiž dávají přednost malé šanci vyhrát velkou cenu před nízkou garantovanou částkou. Tento poznatek jsme aplikovali na současný systém zálohování lahví a fungovalo to skvěle,“ řekla Zhao.
Nečekané informace však přinesly rozhovory s účastníky po skončení experimentu. „Překvapilo mě, že se lidé cítí mnohem šťastnější z šance vyhrát velkou peněžní cenu. A i když nevyhráli, na konci se necítili méně šťastní,“ popsala Zhao.
Jak to aplikovat ve velkém
Vyhlídky na velkou výhru by mohly podle psychologů budovat pozitivnější pocity ohledně recyklačních programů. V následném třetím experimentu totiž výzkumný tým vyzval lidi, aby do laboratoře nosili vratné lahve. Za každou přinesenou lahev mohli lidé dostat opět deset centů, nebo šanci vyhrát tisíc dolarů.
I když byli lidé do této „loterie“ vybráni zcela náhodně, přinesli téměř tři lahve na každé dvě vrácené druhou skupinou. Kromě toho v „loterijní“ skupině více lidí než v té druhé přineslo alespoň jednu lahev k recyklaci. To naznačuje, že tento přístup by mohl zvýšit podíl zapojených lidí.
Výzkumníci proto navrhují zavést loterii jako doplněk současných systémů zálohování lahví. Dalším krokem má být aplikace „loterijního“ přístupu ve větším měřítku ve spolupráci s organizací, která má recyklaci na starosti v Britské Kolumbii.