Globus rozšiřuje síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Už teď je dobíjení dostupné u každého ze 14 hypermarketů a do poloviny roku 2022 se rozšíří tam, kde je o něj největší zájem.

„Pokud vše půjde podle plánu, do poloviny roku 2022 rozšíříme dobíjecí možnosti u hypermarketů Globus v Praze Zličíně, Brně, Pardubicích, Olomouci, Karlových Varech a Ostravě,“ uvedl k plánu vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie Martin Klíma. Podle něj patří dobíjecí stanice u hypermarketů Globus mezi nejvíc využívané v rámci celé sítě E.ON Drive.

Dobíjecí stojan E.ON Energie je nyní u každého hypermarketu a disponuje dobíjecím bodem na pomalé AC dobíjení o výkonu 22 nebo 44 kW dle lokality a DC (rychlé dobíjení) o výkonu 50 kW. Podle Pavla Heluse, manažera technického nákupu hypermarketů Globus zákazníci využívají především rychlé dobíjení. „Pomalé spíše jen v případě, že je rychlonabíjení obsazené,“ uvedl. Rychlodobíjecí stanice dokáže elektromobil dobít z 0 na 80 % v řádu desítek minut podle typu vozu a velikosti baterie.

V síti E.ON Drive mohou od června dobíjet svůj elektromobil bez jakékoliv registrace také majitelé elektromobilů registrovaní v dobíjecí síti PREpoint. K dobíjení stačí čip jedné ze společností, což celkově usnadní řidičům s registrací u jedné či druhé společnosti cestování po Česku. Pokud jste tedy vlastníky čipu od PRE, dobijete bez komplikací i ze stojanů u Globusu.

Nejvíc se dobíjí ve velkých městech

Ten eviduje v poslední době rostoucí zájem o dobíjení. „Obrovská poptávka na nové dobíječky je i v Olomouckém, Karlovarském, Jihomoravském a Ústeckém kraji. Tam všude chceme posílit kapacity dobíjení elektromobilů v dohledné době,“ vysvětlil Pavel Helus, manažer technického nákupu hypermarketů Globus.

Největší spotřebu společnost eviduje u hypermarketů ve velkých městech blízko hlavních dálničních tahů – Čakovice, Olomouc, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Zličín. Vliv může mít jak velikost města (vyšší koupěschopnost) i umístění u hlavního dálničního tahu. Loni využili řidiči k nabití svého elektromobilu stanice u Globusů 6 400krát, nejvíc se dobíjelo v Karlových Varech, Olomouci a Havířově.

Budování dobíjecí sítě je klíčové pro rozvoj elektromobility, která je v tuto chvíli nejreálnější cestou k čisté mobilitě a naplnění cílů Evropské komise snížit emise u nových aut do roku 2035 na nulu. V tuto chvíli jde o návrh, který musí schválit Evropský parlament a členské státy. Pokud projde, znamenalo by to, že by se od roku 2035 mohla prodávat už jen auta, která emise neprodukují, tedy například právě elektromobily.

 

 

 

Veronika Němcová
Veronika Němcová

Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.