Firmy by při plánování ESG strategie a reportingu s ním spojeného neměly zapomínat na automatizaci a digitalizaci dat v této oblasti. Ta hlavně velkým firmám, kterým už nestačí excel a papír, zjednoduší a zefektivní práci s daty, kterých je v ESG velké množství, například od dodavatelů.

„Firmy, které mají povinnost reportovat podle směrnice CSRD, musí počítat i s jejich digitalizací, a hlavně s dlouhodobým kontinuálním sběrem dat,“ říká Radim Petratur, který se v Adastře zabývá udržitelností a její digitalizací. ESG je z velké části o datech, a proto se do něj pouští i Adastra, jejíž know-how je právě v digitalizaci dat.

Proč by firmy měly digitalizovat ESG data a co to přinese jejich byznysu?

Nedávno jsem vedl seminář a dělali jsme průzkum, proč firmy ESG data digitalizují. Nejčastějším důvodem, který uvedlo skoro 80 procent z nich, byla efektivita a automatizace. Firmy mají hodně excelových tabulek a ztrácí se v nich. Mezi dalšími důvody uváděli potřebu průběžně sledovat KPI (ukazatele výkonnosti, pozn. aut.). To bylo skoro 60 procent. Potom zmiňovali potřebu připravit se na zvyšující se požadavky na reporting. Očekávají, že nástroj, který pro reporting zvolí, se bude sám aktualizovat a bude držet krok s legislativními změnami. Za zmínku stojí i fakt, že polovina firem potřebuje lepší sdílení dat dovnitř organizace. Sdílení dat navenek uvedlo necelých 30 procent, hromadný sběr dat z hodnotového řetězce u dodavatelů asi pětina. Kdybych to měl velmi zjednodušit, ukazuje se, že firmy si chtějí práci co nejvíc zjednodušit, zautomatizovat a zefektivnit.

Mělo by to ve výsledku šetřit firmě lidi a peníze?

To určitě, a také zefektivnit práci a zprůhlednit procesy. Vždy říkám, že řídím jenom to, co měřím. Excel, který je někde zakopaný na Sharepointu, větším firmám už nepomůže. 

Jaké jsou tedy plány Adastry v ESG oblasti?

Jdeme na ESG přes data, to je naše know-how. Chceme být strategický partner pro zákazníky v oblasti ESG, jsme schopni dodat službu od A do Z, ale s tím, že pro úvodní část máme partnery v podobě konzultačních firem.

Naše práce tkví v pomoci s kontinuálním sběrem ESG dat, jejich automatizací, optimalizací až třeba po přípravu přehledných dashboardů, na jejichž základě získá management informace, které mu poslouží pro další byznysová rozhodnutí. Laicky řečeno, získá podklady pro to, aby mohl majitelům, obchodním partnerům, bankám i zaměstnancům říci, co v oblasti ESG vlastně dělá a jak to může pomoci firemnímu byznysu. Je to win-win.

Udržitelnost musí řešit i státní podniky, jinak nezískají financování z EU

Můžete přiblížit více, v čem spočívá ta digitální část? Když jsem výrobní firma, mám nějakou dekarbonizační strategii, dělám report. Pak tam vstoupíte vy a děláte co?

Jako velká výrobní firma, která má povinnost reportovat podle CSRD, respektive ESG, máte relevantní data uložena na mnoha místech, v různých systémech, na papírech u kolegů, něco v excelech… Pokud o tom chcete mít přehled, musíte data posbírat, dát dohromady, zdigitalizovat je, vyčistit, zajistit určitou datovou kvalitu na vstupu. Tím ale práce nekončí. S daty potřebujete pracovat kontinuálně, ideálně získat spolehlivého partnera, který vám s tím pomůže a data průběžně vyhodnocuje, abyste k nim měli přístup.

V Adastře se na práci s daty specializujeme. Začneme s implementací tak zvané Chytré datové krabičky – nástroje, který propojíme se všemi systémy, které nějaká ESG data obsahují. Pak navrhneme postupy pro sběr zbylých dat, která digitálně podchycená nejsou nebo není možné je automaticky propojit.

Tím bude mít zákazník všechna ESG data na jenom místě – to je alfa a omega všeho. Jedno místo pravdy, nad nímž má klient kontrolu. Firma se pak může dál rozhodnout, jak s daty pracovat. A tady do hry vstupují různé reportingové nástroje, kterých je na trhu hned několik. Pro každou firmu se hodí jiný, třeba podle toho, v jaké fázi se nachází nebo na jakých systémech už běží. Úkolem Adastry je pomoc nejen na vstupu, ale poskytnout i konzultace a následně integrace reportingových nástrojů.

Zdroj: Adastra

Oslovujete zákazníky primárně přes konzultační firmy nebo i napřímo?

Tak i tak. Jak už jsem řekl, úzce spolupracujeme s konzultačními firmami. Část zákazníků logicky přiteče od nich, protože konzultačky pomohou například s nastavením ESG strategie, dvojí materialitou a podobně, ale s daty už nejspíše ne. Proto jim dodáváme digitalizační část řešení.

Některé firmy nás oslovují napřímo, část z nich už jsou našimi zákazníky v jiné oblasti, například jsme pro ně postavili datové platformy nebo jim pomohli s IoT či AI řešeními. Primárně se zaměřujeme na velké firmy a korporace – nejen na českém trhu, ale i globálně.

Co konkrétně od vás firmy chtějí?

Firmy bych rozdělil do tří skupin, podle toho, v jaké fázi ve vztahu k ESG reportingu se nyní nacházejí. První skupina potřebuje automatizovat sběr ESG dat pro další zpracování. Druhá skupina potřebuje kromě datových služeb i kompletní ESG software včetně reportovacích nástrojů. Třetí skupina nemá nic, potřebuje vystavit kompletní ESG strategii na zelené louce.

V kostce je absolutním základem shromáždění dat na jedno místo. Data napojíme na nějaký software – v té nejelementárnější podobě třeba na Excel, nebo na PowerBI nebo na některý z ESG nástrojů, třeba SAP či Microsoft. Nově spolupracujeme s holandskou Salacií, která má z tamního trhu spoustu zkušeností. Ale základem je datová due diligence – kde a jaká data mám a jejich sběr do chytré datové krabičky. 

Nová taxonomie je tu. Firmy v jejím reportování chybují a bojují s daty, ukázala analýza EY

Úroveň kvality dat je asi hodně rozdílná u jednotlivých firem…

Chybí tady standardy, nějaká best practice. Digitalizace teď kráčí za reportingem. V reportingu už se přece jenom firmy trochu pohnuly, už se dá mluvit o příkladech dobré praxe, ale v digitalizaci často řešíme, jak vše zrealizovat, aby to zákazníkovi pomohlo.

Jak velký zájem o digitalizaci ESG dat registrujete?

V partnerské síti máme asi deset poptávek jen za poslední dva měsíce. Zákazníci už začínají poptávat i digitalizaci. Uvidíme, jak to bude pokračovat v tomto roce.

Tak to by asi mělo, teď se všechno rozjede, tento rok bude zkušební i pro řadu firem, pokud jde o reporting.

Pokud to firmy teď nebudou řešit a probudí se třeba až v polovině roku, může být už pozdě. Digitalizaci a následný reporting prostě za dva nebo tři měsíce neuděláte. Apeloval bych na to, ať to firmy řeší dřív než později a do poptávaného řešení na dodávku kompletních ESG služeb počítají i s digitalizací.

Menší firmy, které mají třeba jen 100 až 500 zaměstnanců si možná chvilku vystačí s vlastním řešením, ale u sběru dat z dodavatelského řetězce už to tak snadno nepůjde.

Takže z vašeho pohledu by digitalizace v ESG měla být nejlépe součástí většiny výběrového řízení, které poptávající firma na ESG vypisuje?

Ano, firmy by s tím měly počítat, aby to pak zbytečně nedoháněly. Měly by si uvědomit, že správně uchopená digitalizace poroste s nimi a často vyřeší i vyvíjející se legislativu. Klíčové je začít sbírat data co nejdříve.

Když už firma sáhne po nějakém softwaru a nespokojí se jen s Excelem, jak to může být drahé?

Řešení a digitalizace ESG dat dává ekonomický smysl primárně větším firmám, korporacím, společnostem s řadou dceřiných firem a podobně. U kvalitních a komplexních ESG nástrojů se bavíme o investici přes milion korun téměř vždycky.

Radim Petratur

Radim se zajímá o ESG, dekarbonizaci ekonomiky a digitalizaci všech dat a procesů, které s tím souvisí. Pracuje v Adastře, kde vede kompetenci digitalizace udržitelnosti, tedy všech datapointů týkajících se ESG, aby se nefinanční reporting a na to navázaný sběr dat, stal plně digitální a automatizovaný.
Vystudoval Fakultu informatiky MU, Provozně ekonomickou fakultu MZLU a nyní studuje udržitelnost jako Ph.D. na VŠCHT. V roce 2008 spoluzakládal Nalok – Nakupujte lokálně. Projekt pomáhal rozšířit farmářské trhy a koncept lokálního nakupování v ČR.
V Avastu s menším týmem odborníků na block-chain rozvíjeli technologii, která zásadním způsobem snižovala uhlíkovou stopu Bitcoinu.

Partnerem tohoto článku je společnost Adastra.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.