Jan Brázda

Přístup tuzemského byznysu ke Green Dealu se mění, firmy začínají brát zelenou legislativu vážně.

Jan Brázda je partnerem české pobočky PwC, kde vede služby zabývající se udržitelností.

Požadavky na větší udržitelnost se nevyhnou ani státním podnikům. Ty by měly změnit přístup k zadávání státních zakázek tak, aby byly v souladu s EU taxonomií. V opačném případě budou mít problém získat financování z evropských fondů i od Evropské investiční banky (EIB), říká v ESG podcastu partner poradenské společnosti PwC Jan Brázda.

„EIB už nyní dost odmítá financovat například dálnice a chce financovat už jen taxonomické dopravní stavby, jako je železnice,“ vysvětluje Brázda s tím, že státní podniky by neměly brát požadavky EU na udržitelnost na lehkou váhu.

Jedním z prvních dopravních projektů, který zohledňuje EU taxonomii, je železniční spojení mezi Prahou, Letištěm Václava Havla a Kladnem, které bude financovat EIB i evropské fondy. „První vlaštovky tedy jsou, ale je potřeba, aby taxonomii zohlednily všechny státní podniky,“ míní Brázda.

Častým argumentem kritiků zelené politiky Unie je, že je tato snaha zbytečná, když země mimo EU nic podobného neřeší. To podle Brázdy není pravda. „Přelévá se to do dalších států. Nedávno jsem byl v Turecku, které se pustilo do dekarbonizace těžkého průmyslu a kovů na export, protože se připravuje na uhlíkové clo, které EU zavádí. Nechtějí přijít o evropský trh,“ vysvětluje.

V podcastu se dále dozvíte:

  • jak a proč se mění přístup českých firem k ESG a Green Dealu
  • jak firmy řeší nedostatek specialistů na udržitelnost
  • jaké zelené závazky mají další velké ekonomiky ve světě
  • proč je potřeba nepodceňovat závazky firem v rámci SBTi
Veronika Němcová
Veronika Němcová

Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.