Audio verze článku:

Malí autonomní roboti doručující jídlo nebo kávu se brzo objeví v pražském Karlíně. Projekt společnosti Foodora zaujal zástupce Prahy 8. Městská část tvrdí, že vozítka se pohybují stejně rychle jako chodci, a tak nebudou překážet.

Autonomní vozítka posvětila komise pro dopravu 15. září, jak potvrdil její předseda Martin Jedlička. Pilotní robot by se měl pohybovat v okolí ulice Thámova a nejprve by podle radního pro dopravu Tomáše Slabihoudka (Společně pro Prahu 8) měl doručovat pouze objednávky z místního McDonaldu. „Zaujalo mě, že se Praha 8 může stát místem, kde by se daly tyto věci zkoušet. Je to cesta do budoucna. Chvíli se tomu budeme bránit, ale stejně se to stane realitou,“ sdělil Slabihoudek.

Na svém facebookovém účtu sdílel specifikace robota. Jeho maximální rychlost má být 8 km/h, průměrná 3 až 4 km/h, tedy přibližně jako chůze. Vozítko na elektrický pohon má 12 kamer, ultrazvukové senzory a kompletní přehled o okolí.

Malá vodní elektrárna Planá, jejímž jednatelem je Michal Čermák, patří v tuzemsku podle odborníků mezi vodní díla se šetrnějším provozem a přívlastkem „fish-friendly“ se honosí právem. Foto: Kateřina Hefler, Ekonews
Vodní elektrárny jsou pro ryby jako „mixér“, zraní každou pátou. Objevují se ale i šetrnější řešení

Roboti údajně zvládají 99 procent pohybu sami, nicméně pokud vznikne problém, připojí se operátor na dálku. Zpomalují nebo zastavují při kontaktu s chodci, psy, auty. Překonají obrubníky, menší schody, zvládnou sníh i déšť. „Denně doručí deset objednávek, mají kapacitu 10 kg a na šířku 70 cm,“ doplnil Slabihoudek pro Ekonews.

„Jsou legální,“ tvrdí radní

Foodora zatím o svých robotech podrobně hovořit nechce. „Jsme teprve na začátku jednání s některými obcemi, se kterými společně zjišťujeme, jak by nové technologie mohly přispět k rozvoji moderního a udržitelného městského prostředí. Podobně postupujeme i v dalších zemích, kde působíme, například ve Švédsku či Norsku,“ sdělila Foodora prostřednictvím své PR agentury.

Slabihoudek i Jedlička jsou přesvědčeni o tom, že přítomnost robotů na chodníku je legální. Z čeho vycházejí, Ekonews nesdělili a ani žádné další podklady Praha 8 neposlala.

Těžební stroj typu KU 800/12 od společnosti UNEX, používaný při těžbě hnědého uhlí v povrchovém lomu Jiří u Sokolova. Krajinu v budoucnu čeká finančně náročná rekultivace. Foto: ČTK / Gregor Macák Martin
Záplava zelených opatření. Co čeká budoucí vládu kvůli dekarbonizaci a klimatické neutralitě

Mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy se k tématu vyjádřit nechtěl. „Své dotazy budete muset adresovat institucím, které to řeší. Primárně provozovateli s tím, jak takovou službu chce provozovat, pak případně na ministerstvo, zda taková služba vyhovuje zákonům České republiky,“ napsal Vít Hofman Ekonews.

Mohou někomu překážet?

Zastupitel z Prahy 3 Matěj Žaloudek (Zelení) si myslí, že doručovací roboti představují budoucnost, ale že Prahu ještě v tomto ohledu čeká dlouhé zkoušení. „Asi by mě zajímalo, co na to zástupci nevidomých. I z toho důvodu mi připadá důležité chránit šíři chodníků na třech metrech. V Praze 3 o tom často vedeme absurdní debaty, například zda by se měla legalizovat další stání aut na chodnících, která dál zužují prostor pro chodce,“ říká Žaloudek.

Všímá si také podobnosti s elektrickými koloběžkami, které chtějí zastupitelé Prahy od ledna 2026 zakázat. „Samozřejmě by firma měla platit za používání veřejného prostoru, ale to bylo ošetřeno i u koloběžek. (…) Je hezké, že se firma obrátila na konkrétní městkou část, ale řekl bych, že by to měla být i otázka celoměstské politiky,“ myslí si Žaloudek.

Podle Oty Pačesové z Klubu přátel červené hole může podobní novinka problém pro nevidomé opravdu představovat. „Jsou i hluchoslepí lidé, kteří špatně vidí i slyší nebo se to týká i starých lidí. Většina jich hůře vidí. Nevím, jak by reagovali, mohou se leknout,“ říká Pačesová.

Na menu děti v lounské školce ve Fügnerově ulici najdou rýži, kuskus nebo bulgur. Avokádové kanapky prý zmizí během chvíle, kdežto avokádovou pomazánku téměř žádné dítě nechce. Foto: Kateřina Hefler, Ekonews
Pro děti pečou sýrový chleba, vaří sirupy a vyrábějí mozzarellu. I tak může vypadat kuchyně ve školce

Roboti údajně šetří emise

Vozítka už jezdí v řadě velkých měst po celém světě. Senzory a kamery rozpoznají lidi, kola, kočárky či invalidní vozíky. Pokud robot narazí na nejasnou situaci, kontaktuje na dálku svého operátora. Vozítka využívají jen předem určené chodníky a přechody.

Za vozítkem Foodory stojí estonská společnost Starship Technologies, která nasadila chodníkové doručovací roboty rovněž v Tallinu, Londýně či Washingtonu. Ve Spojených státech obsluhuje některé univerzitní kampusy. Projekt byl spuštěn v roce 2014 a firma se letos v dubnu pochlubila osmi miliony dodaných robotů.

Flotila podle firmy zahrnuje více než dva tisíce robotů v šesti zemích. Průměrná dodávka podle Starship Technologies spotřebuje stejný objem energie jako uvaření vody v malé konvici. Společnost také uvádí, že využívání automatizovaných vozítek šetří emise. S myšlenkou využívání robotů si v roce 2016 pohrával i český internetový obchod s potravinami Rohlik.cz.

Irena Buřívalová
Irena Buřívalová

Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.