Téměř všechny velké obchodní řetězce vyhlásily v poslední době konec dlouhým účtenkám, které se dennodenně valí z pokladen obchodů. Z našeho krátkého průzkumu vyplývá, že rozdíly v délce papírového útržku při zhruba stejné velikosti nákupů jsou ale stále podstatné.

„Dlouhodobě usilujeme o postupné zkracování účtenek při zachování všech legislativních náležitostí, které musí obsahovat,“ uvedla například za řetězec Billa Gita Jílková.

„V letošním roce jsme optimalizovali velikost účtenek, díky čemuž se zkrátily v průměru o 3,5 centimetru,“ popsala za Lidl mluvčí Iveta Barabášová. Zkrácení bylo podle ní možné díky vypuštění prázdných řádků či zmenšením fontu některých řádků.

Z vyjádření řetězců by se tedy dalo vyvodit, že účtenky jsou kraťoučké, co to jde, a teoreticky všechny stejně dlouhé. Což úplně neplatí.

Provedli jsme v sedmi největších obchodních sítích v Česku podobný nákup a zjistili, že rozdíly mezi účtenkami při nákupu pěti položek jsou až o sto procent délky.

Na první pohled ze srovnání vyplývá, že nejvíce papíru padne na účtenky v Kauflandu, Bille a Penny. Nejkratší z Tesca je proti tomu zhruba poloviční. Problém je, že někteří prodejci už do samotné účtenky dávají potvrzení o platbě kartou. Z naší skupiny jde o Kaufland, Lidl, Globus, Billu a Albert.

Při započítání útržků od platby kartou se tak na pomyslné první místo dostává Albert, v závěsu s Globusem a Lidlem.

Penny Market a Tesco naopak údaje o platbě kartou tisknou na papírek, který většinu od samotné složenky odpadá, nicméně je také celkem dlouhý. V Penny šlo u našeho nákupu o dalších patnáct centimetrů, čímž se pasovalo z hlediska délky účtenky na první místo. V Tescu má útržek o platbě kartou zhruba deset centimetrů.

„Účtenky tiskneme co nejkratší, abychom předcházeli zbytečnému plýtvání. Zároveň je ale důležité, aby účtenka byla srozumitelná pro zákazníka a nebyla krácena na úkor přehlednosti,“ uvádí k délce účtenek Tomáš Kubík za Penny Markety.

„Od loňského srpna jsme snížili délku účtenek přibližně o dvanáct centimetrů. Odstranili jsme mezery, zmenšili logo, upravili jsme a sloučili řádky nebo upravili kódy,“ popisuje za Alberty, jehož účtenky vyšly nejkratší, Jiří Mareček s tím, že část informací také přemístili na rubovou stranu. Další novinkou je podle něj možnost volby pro zákazníky, zda chtějí zkrácený daňový doklad bez rozpoložkovaného nákupu, či klasickou verzi. Naše účtenka byla ze samoobslužné pokladny.

Zkracování účtenky anebo její úplné či částečné nahrazení elektronickou verzí je důležité z několika důvodů. Účtenky jsou z tak zvaného termopapíru, donedávna obohacené o zdraví škodlivý Bisfenol A (psali jsme zde). Kromě toho se nedá recyklovat. V neposlední řadě jej většina lidí, minimálně při nákupu jídla a dalších drobností, vyhodí. Přechod na elektronickou verzi tak už některé řetězce plánují, Rohlík už jej zavedl v plné míře (článek zde).

Jak jsou dlouhé účtenky v obchodech*

Albert                        18 cm

Globus                      21 cm

Lidl                             22 cm

Tesco                         24 cm

Billa                           30 cm

Kaufland                  31 cm

Penny Market        44 cm

*jde o délku včetně papírku o údajích z platby kartou

Pozn.: Ve všech obchodech jsme nakoupili šest obdobných položek. Tam, kde byla součástí nákupu taška, jsme odečetli zhruba centimetr z délky.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.