21. 10. 2020

Online prodejce potravin Rohlík zavádí elektronické účtenky

Online prodejce potravin Rohlík zavádí elektronické účtenky Nový šéf Rohlíku Petr Pavlík. Zdroj: Rohlík.cz

Martina Patočková
Martina Patočková

V dnešní době, kdy lze za nákup zaplatit aplikací v telefonu, vypadá papírová účtenka, navíc z nerecyklovatelného termo papíru, jako relikt minulosti. V některých obchodech už jí však začíná zvonit hrana.

K nahrazení papírových účtenek elektronickými nyní přistupuje největší online prodejce potravin v Česku, společnost Rohlík.cz. „Standardně už nebudeme účtenku tisknout,“ uvedl Petr Pavlík, nový šéf českého Rohlíku pro Ekonews. Jen Rohlík tím za rok ušetří tisk 6,6 tun papíru, dodává.

Prakticky to bude vypadat tak, že pokud zákazník nákup jen „odkliká“ a nebude nic v nastavení měnit, dostane poté elektronickou účtenku do e-mailu. Zákazník, který by trval na papírku, bude tuto možnost mít, ale musí si ji zatrhnout.

Povinnost poskytnout papírovou účtenku, pokud ji zákazník vyžaduje , vyplývá ze zákona. Nicméně nic nebrání obchodům poskytovat účtenky v elektronické formě. Kromě toho, že musí své zákazníky znát a mít na ně kontakt, což je právě u online obchodů znatelně jednodušší.

O tom, jak se zbavit papírových účtenek, však přemýšlí i některé kamenné řetězce. Některé už zkouší, jak by mohly převést papírové účtenky na elektronické.

„V Ikea na podobných projektech pracujeme. Členům věrnostního programu Ikea Family už účtenky do e-mailu posíláme, zároveň je mohou najít i ve svém profilu. Tato elektronická účtenka nám například pro vrácení či výměnu zboží stačí,“ uvádí například Aneta Pavlíčková, vedoucí oddělení plateb švédského řetězce.

„Aktuálně prověřujeme možnost zasílat účtenky za nákup e-mailem zákazníkům s věrnostní kartou programu dm active beauty,“ dodal i Jiří Peroutka, manažer komunikace prodejen dm drogerie.

I některé potravinářské řetězce chtějí elektronické účtenky testovat. „V rámci zákaznické aplikace Můj Albert, kterou jsme spustili v pilotním provozu v jihlavských prodejnách, tuto možnost nabídneme zákazníkům v Jihlavě v průběhu roku. Zákazník si jednoduše zvolí, zda si přeje dostat účtenku elektronicky, nebo vytištěnou na papíře,“ popisuje šéf komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.

Na variantě využít svou věrnostní kartu k tomu, aby identifikovaným zákazníkům posílali elektronické účtenky, pracují podle mluvčí Kauflandu Renaty Maierl i oni. „V budoucnu plánujeme využít i tuto možnost,“ uvedla.

Jak naznačuje případ Rohlíku, vyměnit papírovou účtenku za elektronickou, přináší velké úspory papíru. Účtenky jsou navíc z tak zvaného termopapíru. Ten donedávna obsahoval zdraví škodlivé látky, konkrétně Bisfenol A, od letoška v Evropské unii zakázaný. Další chemické látky ale regulovány nejsou, termo papír navíc nejde recyklovat (psali jsme zde).

V neposlední řadě většina lidí účtenky, minimálně při nákupu jídla a dalších drobností, hned vyhodí a doma si je neskladuje. Čímž se z účtenek stává zbytečný jednorázový odpad končící na skládce či ve spalovně.

Související

Žebříček zelených firem

Vytipovali jsme pro vás příklady firem, které se podle našeho názoru snaží podnikat odpovědně a neprohlubovat současné problémy životního prostředí. Hodnocení je subjektivní, na pořadí nezáleží.

  1. Econea
  2. Tierra Verde
  3. Sonnentor
  4. Liko-S
  5. Country Life
  6. Biopekárna Zemanka
  7. Nesnezeno.cz

Přečtěte si více …