Vypořádat se s významnými změnami klimatu bude muset podle generálních ředitelů necelá čtvrtina evropských firem. Tyto změny navíc budou provázet finanční ztráty. Rok od roku proto roste počet podniků, které se snaží o snižování uhlíkové stopy. Výsledky jejich úsilí by měly odrážet i zprávy o udržitelnosti neboli nefinanční reporty.

Dvě pětiny šéfů evropských firem se navíc domnívá, že pokud nezmění svůj přístup, za deset let nebudou jejich společnosti životaschopné, vyplývá z průzkumu CEO Survey, který mezi více než dvanácti stovkami ředitelů z celého světa uskutečnila poradenská společnost PwC. Naopak 16 procent šéfů má za to, že klimatická změna se v jejich podnikání projeví minimálně.

České firmy mají v oblasti udržitelnosti a ESG mírné zpoždění, nicméně polovina generálních ředitelů tvrdí, že snižují uhlíkovou stopu. Před dvěma lety jich bylo jen třetina. Nyní naopak pouze třetina českých firem říká, že v tomto směru nepodnikla žádné kroky, kdežto před dvěma lety jich byla více než polovina.

„Trend aktivních opatření a vnímání problémů ESG se rok od roku v Česku zvyšuje, ale zároveň stále pomalejším tempem než ve ‚zbytku světa‘. Hlavní motivací k pozitivním změnám přitom podle opakovaných odpovědí nejsou u českých firem ekonomické či regulační důvody, a to ať již existující, nebo výhledové, ale vlastní postoj,“ říká Sustainability Leader PwC Česká republika Jan Brázda.

Někdo popíše sto stran, jiný dvě

Studie konkurenční poradenské společnosti KPMG se nese v podobném duchu. Ze sto tuzemských obratově největších firem jich 74 zveřejňuje informace o udržitelnosti svého podnikání a o ESG. Celosvětově tak činí 79 ze 100 firem. V Německu jich je ale plných sto, jak uvádí studie, která zkoumala nefinanční reporty o ESG od 5 800 firem z 58 zemí.

„V Česku zveřejňované nefinanční informace jsou navzájem dost odlišné co do šíře a detailu. Setkali jsme se s velmi podrobně zpracovanými výkazy, ale také jen s jednou či dvěma větami ve výroční zprávě. Aktuálně schválená unijní směrnice CSRD o podávání zpráv o udržitelnosti by měla jednotně určit rozsah zveřejňovaných údajů. Směrnice také ukládá vykazovací povinnost mnohem více firmám. V rámci EU bude muset zprávu o udržitelnosti nově zveřejňovat přibližně 49 tisíc firem místo současných 11 600,“ upozornila specialistka KPMG na udržitelnost a výkaznictví Miroslava Prokešová.

Nová pravidla ESG se dotknou dodavatelů. České firmy by se měly připravit již teď

Příští rok ovlivní zprávy požadavky bank

K podnikům, které se věnují ESG podrobněji, patří třeba Plzeňský Prazdroj. Pivovar ve své 75stránkové zprávě například uvádí, že předloni snížil množství vody použité na výrobu litru piva na tři litry. Je to zatím poslední nefinanční report pivovaru patřícího japonské skupině Asahi Breweries. Za posledních deset let se mu podařilo snížit spotřebu o půl litru, nicméně v roce 2017 se už dokonce jednou dostal pod hranici tří litrů.

Pivovar stejně tak snižuje množství odpadů, které vyprodukuje. Do roku 2025 si dal třeba za cíl, že žádný jeho odpad neskončí na skládce – buď se recykluje, nebo energeticky využije. Do roku 2030 pak hodlá přestat s využíváním jednorázových plastů z prvotního materiálu, už nyní snížil jejich spotřebu o 80 procent.

Splnění kritérií ESG nám může pomoci v expanzi na Západ, tvrdí zástupce dodavatele pro nábytkářský průmysl

Škoda Auto vydává zprávu každé dva roky, naposledy za období let 2019/2020. Kromě všech možných údajů o emisích i mladoboleslavská automobilka referuje, jak snižuje spotřebu vody na výrobu jednoho auta. V roce 2020 to bylo 1740 litrů oproti 2770 litrů deset let předtím.

„Bude velmi zajímavé sledovat odpovědi českých CEO příští rok, až se přijme na evropské úrovni velká část předpisů v rámci balíčku Fit for 55 a firmy se budou připravovat na nefinanční reporting podle nové evropské směrnice CSRD. Naplno se také projeví povinné klimatické řízení rizik v evropském finančním sektoru, což bude zajímavé sledovat vzhledem k tomu, že jen dvě procenta respondentů letos uvedla, že hlavní motivací k dekarbonizaci jsou pro ně požadavky financujících bank,“ dodal Brázda z PwC.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.