Švýcarský start-up vymyslel, jak instalovat fotovoltaickou elektrárnu mezi kolejnice. Vlaky přes ní mohou jezdit rychlostí až 150 kilometrů za hodinu. Prvních sto metrů se má v provozu ve Švýcarsku zkoušet tři roky, nicméně o technologii se již zajímají další země.
Joseph Scuderi jednoho dne před pěti lety čekal na vlak ve švýcarském Renensu západně od Lausanne a napadlo ho: Proč něco neudělat s nevyužitým prostorem mezi železničními kolejemi? Koncem dubna Scuderi se svým start-upem Sun-Ways slavnostně zprovoznil prvních sto metrů solárních panelů na koleje v Buttes, malé vesnici v kantonu Neuchâtel na západě země, napsal web swissinfo.ch.
„Instalovali jsme solární panely jako na střechu domu,“ řekl Scuderi švýcarskému webu při odhalení projektu 24. dubna. Vzhledem k vytrvalému dešti to nebyl ideální den pro slavnostní otevření solární elektrárny, ale Scuderi byl spokojený.
Není to první podobný projekt. V Německu, Itálii, Francii nebo Japonsku se už testují solární panely mezi kolejnicemi. Švýcarský start-up je však první, kdo navrhl odnímatelný systém, který lze umístit na koleje, po nichž běžně jezdí vlaky.
Přes pět tisíc kilometrů pokrytých panely
Instalace u Buttes se skládá ze 48 solárních panelů, které jsou připevněné k železničním pražcům mezi kolejemi. Stroj pro pokládání panelů postavila pro Sun-Ways švýcarská společnost Scheuchzer a lze s ním pokrýt asi 300 metrů kolejí za hodinu. Jejich odnímatelnost je přitom zásadní. Umožňuje totiž správcům kolejí údržbu.
Vlaky přes panely mohou přejíždět rychlostí 150 kilometrů za hodinu. Navíc lze na vlaky umístit válcový kartáč, který panely zbavuje nečistot.
Společnost Sun-Ways získala na projekt dotaci od Švýcarské agentury pro podporu inovací (Innosuisse). Rozpočet na počáteční zkušební fázi v Buttes činil 585 tisíc švýcarských franků, tedy asi 15,5 milionu korun.
Elektřina vyrobená panely putuje do místní elektrické sítě. Elektrárna na kolejích vyrobí až 16 tisíc kilowatthodin elektřiny ročně, což je průměrná spotřeba čtyř až šesti domácností.
Společnost Sun-Ways uvádí, že 5,3 tisíce kilometrů švýcarské železniční sítě – bez úseků v tunelech nebo s nedostatečným slunečním svitem – by mohlo ročně vyprodukovat kolem miliardy kilowatthodin solární energie. To odpovídá spotřebě 300 tisíc domácností a dvěma procentům elektřiny spotřebované ve Švýcarsku.
Další projekt se chystá v Jižní Koreji
„Je dobře, že železniční a veřejné dopravní podniky inovují, a to i v oblasti výroby energie z obnovitelných zdrojů,“ uvedla pro swissinfo.ch Florence Pictetová, mluvčí švýcarského Federálního úřadu pro dopravu.
Střechy a fasády provozních budov, jako jsou nádraží a přístřešky na nástupištích, jsou pro solární panely obzvláště vhodné. Podle úřadu by podniky veřejné dopravy mohly pokrýt 20 až 30 procent vlastní spotřeby elektřiny pomocí svých budov a zařízení.
Dopravní dozorčí orgán je však opatrnější, pokud jde o využití solárních panelů mezi kolejemi. Zkušební provoz v Buttes povolil, protože vlaky tam jezdí maximální rychlostí 70 km/h. Stanovil také, že zkušební fáze musí trvat nejméně tři roky, nikoliv šest měsíců, jak společnost Sun-Ways původně plánovala.
Sun-Ways se domnívá, že solární panely mohou pokrýt až polovinu světových železničních tratí. Start-up už spolupracuje na podobných projektech v Jižní Koreji, Španělsku a Rumunsku a vedl průzkumná jednání s potenciálními partnery v Číně a Spojených státech.
Taebon Park, generální ředitel jihokorejské společnosti Korean Rail Solar Power Generation Project Company, by rád technologii Sun-Ways použil na přibližně 6,6 tisíce kilometrů železniční sítě své země. „Zkoumali jsme jiné podobné systémy. Sun-Ways jsme si vybrali, protože se jedná o pokročilou technologii, která je vhodná pro údržbu a provoz železnice,“ řekl swissinfo.ch. Pilotní projekt by měl být v Jižní Koreji zahájen již letos.