Společnosti Coca Cola, Pepsi a Nestlé se staly už třetí rok po sobě největšími světovými původci plastů, které se objevují pohozené v přírodě. Zjistila to organizace Break Free from Plastic.

Ta každoročně zveřejňuje žebříček firem, jejichž plastové obaly se nejčastěji nachází v přírodě. Plasty v rámci průzkumu sbíralo téměř patnáct tisíc dobrovolníků v 55 zemí. Shromáždili celkem 346 494 plastů, z nichž 63 procent bylo označeno nějakou značkou.

Logo Coca Coly dobrovolníci našli na 13 834 kusech plastů na plážích, v řekách a v parcích. Plastů s logem Pepsi bylo 5155 kusů, se značkou Nestlé pak 8633. Tito nadnárodní obři patří ale zároveň k největším výrobcům potravin na světě.

„Není divu, že tři roky po sobě vidíme na pódiu stejné velké značky jako přední světové znečišťovatele plasty. Tyto společnosti tvrdí, že řeší krizi plastů, přesto nadále investují do falešných řešení a spolupracují s ropnými společnostmi na výrobě ještě více plastů,“ okomentovala výsledky regionální koordinátorka kampaně pro plasty v Greenpeace pro jihovýchodní Asii Abigail Aguilar.

Aby znečišťování plasty skončilo, musí podle ní výše jmenované nadnárodní společnosti svou závislost na plastových obalech na jedno použití omezit. To se ale v nejbližší době pravděpodobně nestane.

Zdroj: Break Free from Plastic. Výsledky tří největších znečišťovatelů za poslední tři roky.

Například Coca Cola se před časem nechala slyšet, že se plastových lahví na jedno použití zatím nevzdá. Zákazníci je podle firmy mají rádi, protože jsou lehké a uzavíratelné.

Firma chce v plastové krizi bojovat především recyklací. Zavázala se do roku 2030 recyklovat tolik plastových lahví, kolik spotřebuje. Ekologičtí aktivisté ale upozorňují na to, že nebude možné všechny použité plasty shromáždit a většina z nich stejně skončí na skládce. Coca Cola vyprodukuje ročně tři miliony tun plastových obalů, což odpovídá produkci dvě stě tisíc lahví za minutu.

Globální závazky a skutečné pokroky

Zvládnutí krize kolem plastů, které znečišťují životní prostředí a ničí ekosystém, je velkým tématem nejen nápojářských gigantů. Řada velkých společností se proto před časem přihlásila k novému globálnímu závazku organizace Ellen MacArthur Foundation , tak zvanému New Plastic Economy Global Commitment. Tam se právě firmy jako Coca Cola, Pepsi, Nestlé či Unilever zavázaly eliminovat zbytečné plasty a zajistit, aby byly znovupoužitelné, recyklovatelné či kompostovatelné.

Nadace Ellen MacArthurové před časem vydala druhou výroční zprávu sledující pokrok při plnění těchto závazků. Pro signatáře její závěry nevyznívají příliš lichotivě. Podle zprávy totiž firmy odkládají či se vyhýbají skutečným řešením, včetně redukce zdrojů. Společnosti se podle reportu stále zaměřují na větší recyklaci plastů na jedno použití, navzdory tomu, že systém recyklace je nedostačující.

V současné době se zvládne na světě recyklovat přibližně jen devět procent celkově vyprodukovaného plastu, který se objevuje na trhu. V Česku není situace tak špatná, ale i tak skoro půlka všech odpadků z domácností míří na skládky.

„Nová zpráva zdůrazňuje, že společnosti při opětovném použití udělaly jen velmi málo, přestože to bylo součástí jejich závazku. Opětovné použití je však konečným řešením, jak se zbavit plastů na jedno použití,“ komentuje výroční zprávu Estelle Eonnet z organizace Break Free From Plastic

Členové Break Free From Plastic po celém světě proto vyzývají společnosti, aby spolupracovaly na vývoji standardizovaných systémů opětovného použití, které masivně omezí plastový odpad. Největší producenti plastu podle organizace provedli sice malé pokusy o znovu použití, ale žádná nepodnikla kroky k přechodu svých obalů na systémy k opakovanému použití.

Pozitivní změnou podle organizace je, že firmy stále častěji do svých výrobků začleňují recyklovaný plast místo takzvaného panenského. Jde o důležitý krok, ale aby měl skutečný a dlouhodobý dopad, musí být doprovázen masivním omezením používání plastových obalů.

 

Veronika Němcová
Veronika Němcová

Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.