Světový den udržitelnosti letos připadá na 30. října a je zaměřený na osvětu o tomto tématu a postupech, jak chránit životní prostředí pro budoucí generace. O snižování ekologické stopy usiluje dlouhodobě i PENNY, příkladem je výstavba dřevěných prodejen, instalace fotovoltaiky, dobíječek na elektroauta či letos otevřené veřejné solární parkoviště u prodejny v Počátkách.
„Zachování zdravé planety pro budoucí generace je pro nás klíčové. V PENNY jsme přijali řadu opatření, abychom minimalizovali dopady našeho podnikání na životní prostředí. I zdánlivě malé kroky totiž mohou vést k významné změně,“ říká Tomáš Kubík, mluvčí společnosti PENNY s tím, že do udržitelných projektů řetězec investoval půl miliardy.
PENNY má v Česku více než 420 prodejen a k tomu pět distribučních center. V rámci své další expanze staví moderní prodejny, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Mezi ně patří především celodřevěné prodejny ve Skutči a Ždírci nad Doubravou. Ta ždírecká dokonce nese označení ‚Nejekologičtější diskontní prodejna‘.
Při stavbě dřevěných obchodů se využívá speciálně lepené dřevo pocházející z udržitelných zdrojů. Za každý strom je pak do přírody vysazeno i několik nových stromků. Tento druh prodejen je i díky fotovoltaickým panelům podstatně nebo zcela energeticky soběstačný. Zelené okolí pak doplňují ptačí budky, včelín a hmyzí hotel.
Jen díky instalaci úsporného LED osvětlení ve všech prodejnách se společnosti podařilo snížit spotřebu energie, která odpovídá spotřebě více než 500 českých domácností žijících v bytě 3+1. Kromě osvětlení se obchodní řetězec v prodejnách zaměřuje i na efektivní využívání chlazení a mrazení, což výrazně snižuje celkovou energetickou náročnost provozu.
Recyklovatelné obaly a cirkulární ekonomika
PENNY se také snaží dosáhnout cíle mateřské společnosti REWE, že všechny obaly u privátních značek budou šetrné k životnímu prostředí. Například u produktů značky Kouzelný čaj zcela nahradilo celofán papírovými obaly. Značka nealkoholických nápojů Vitálka používá plně recyklovatelné obaly a přepravky na pivo Staročech jsou vyrobeny z recyklovaného plastu.
„Naše strategie je jasná – snižovat množství nerecyklovatelných materiálů a podporovat cirkulární ekonomiku. Optimalizujeme balení, abychom zajistili trvanlivost a bezpečnost produktů, a přitom minimalizovali ekologickou stopu,“ vysvětluje Tomáš Kubík.
Solární energie a dobíjecí stanice
Obchodní řetězec dále aktivně investuje do solární energie. Na více než čtyřech desítkách prodejen má fotovoltaické panely, které zajišťují část nebo veškerou potřebnou energii pro jejich provoz. V roce 2024 otevřel v Počátkách největší veřejné solární parkoviště v Česku, které nejen šetří energii prodejně, ale také poskytuje zastřešená parkovací místa pro zákazníky.
Kromě toho PENNY v exkluzivní spolupráci s Shell buduje síť rychlodobíjecích stanic u svých prodejen. Technologie Shell Recharge umožňuje dobít elektromobil z nuly na 80 procent během pouhých 30 minut. Možnost dobití elektroauta je nyní u více než 60 obchodů napříč Českem.
Jako první maloobchodník v Česku umožnilo PENNY zákazníkům dobíjet auta sluneční energií, a to u prodejny v Praze Lehovci. I u běžných stanic se ale jejich ekologický efekt násobí tím, že je do nich dodávána elektrická energie nakoupená z obnovitelných zdrojů. Takže řidiči dobíjejí „zelenou“ elektřinu.
„Uvědomujeme si, že právě čas strávený nákupem se řadí k těm běžným každodenním situacím, které lze bez jakéhokoliv omezení využít k pohodlnému dobití elektrického vozu. Dobíječky stavíme nejen ve velkých městech, kde je využití elektromobilů nejběžnější, ale i v regionech. Jen v roce 2023 jsme u našich prodejen zaznamenali přes 28 tisíc dobíjení elektromobilů, což představuje obrovský skok oproti předchozím letům,“ uvedl Tomáš Kubík.
Jak omezit plýtvání
PENNY se snaží nejen snižovat svůj dopad na životní prostředí, ale i inspirovat zákazníky k odpovědnějšímu chování. Spolupráce s platformou Nesnězeno a vlastní projekt balíčků s produkty s končící trvanlivostí, které mohou zákazníci získat s minimálně 50procentní slevou, slouží k efektivnímu boji proti plýtvání potravinami.
Tím obchodní řetězec doplnil svůj projekt PENNY pro ZOO, v rámci nějž dodává zvířatům ovoce a zeleninu, které už zákazníkům nechce nabízet. Od začátku projektu putovalo zvířatům z více než třicet ZOO po celém Česku bezmála 90 tun potravin.
Partnerem tohoto článku je společnost PENNY.
redakce
Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.