Rostlinné alternativy masa a mléčných výrobků se stávají významnou součástí nabídky obchodníků. Zákazníci jsou však citliví na cenu, stejně jako u biopotravin. V posledních letech proto omezili nákup alternativ k masu, které podražily kvůli inflaci nejvíce.
Podíl rostlinných alternativ k mléčným výrobkům, zejména sýrům, se v průběhu posledních tří let výrazně zvýšil. Naopak od koupě alternativ masa zákazníci ustupují, a to zejména kvůli vyšší ceně. „Kupující jsou hodně senzitivní na cenu. Pokud se to s ní přežene, je to největší brzda růstu,“ uvedla Vladimíra Šebková z výzkumné agentury YouGov na nedávné konferenci New Food Forum věnované rostlinné stravě.
„V posledních třech letech jsme viděli, že u alternativy masa cena rostla výrazně rychleji, a proto ho kupující začali výrazně omezovat. Někteří vypadli úplně, nebo kupovali méně,“ popsala Šebková. V současné době se podle ní zákazníci více orientují na pomazánky nebo náhražky sýrů, například tempeh.
Mileniálové mají rádi alternativy
Podíl rostlinných alternativ k masu a sýrům tvoří na trhu přibližně 0,6 procenta, v absolutních číslech jde o 1,4 miliardy korun. Pokud výrobci pochopí situaci a přijdou s levnějšími výrobky, tak se podle Šebkové pro ně situace může zlepšit. „Pokud tam bude cenová bariéra, tak ne. U alternativ k mléčným výrobkům cenový rozdíl není takový, u náhražek masa ano,“ upozornila Vladimíra Šebková.
Největší odezvu mají rostlinné alternativy mezi mileniály, kteří ale disponují relativně malou kupní sílou. Jak oslovit mladší generaci, řeší i obchodní řetězce, protože nákupní koše mladších jsou trochu jiné.
„Například když vezmu kategorii alkoholických nápojů, tak mladá generace se zaměřuje na nealkoholické alternativy. Řetězce tedy hledají cestu, jak je oslovit. Tento trend je pak také silný trend v udržitelnosti,“ uvedla Šebková. Domácí trh loni podle ní rostl o více než deset procent, téměř dvakrát rychleji než slovenský, nicméně z menší základny. Na Slovensku se totiž produkty jako tofu či tempeh etablovaly už před nástupem trendu rostlinné stravy.
V nákupních košících mladé generace dominují rostlinné alternativy mléka, následované alternativami masa. Až sedm z deseti lidí je nakupuje opakovaně. Podle Šebkové má trh rostlinných alternativ potenciál růstu. Klíčové ale je dobře nastavit cenu, která je pro spotřebitele vedle zdraví jedním z hlavních faktorů při výběru těchto výrobků.
Maso kultivované pomocí mikrořas
O cenové dostupnosti se na konferenci hodně hovořilo. Obchodní řetězec Tesco podle produktového ředitele Pavola Halásze neustále rozšiřuje a aktualizuje nabídku rostlinných alternativ, byť osm z deseti výrobků nově uvedených na trh nepřežije. Tesco dříve dávalo novým produktům v regálu dvanáct týdnů na to, aby se chytily, nyní je to půl až tři čtvrtě roku. „Vidíme, že dvanáct týdnů není dostatečný čas,“ uvedl Halász s tím, že mezi nejprodávanější produkty privátní řady Tesco patří tofu.
Jedním z nových trendů v rostlinné stravě je takzvané kultivované maso vyráběné pomocí mikrořas. Mezi průkopníky tohoto sortimentu patří brněnská společnost Mewery. Podle výkonného ředitele brněnského startupu Romana Lauše je rozběhnutí prodeje kultivovaného masa v Evropě na dosah. První výrobce je zhruba rok od získání povolení, které mu umožní produkty nabízet v Evropě včetně Česka.
„Myslím, že do jednoho roku až dvou let můžeme očekávat kultivované maso na evropském trhu,“ uvedl Lauš v panelové diskuzi. Zákazníci si však kultivované maso budou moci koupit až ve chvíli, kdy to umožní zákony.
Podle aktuálního průzkumu britské společnosti YouGov pro Good Food Institute Europe by téměř 60 procent českých spotřebitelů ochutnalo kultivované maso. Výrobu kultivovaného masa v Česku, aby z ní měla prospěch i tuzemská ekonomika, podpořilo 62 procent Čechů a Češek.
Co je New Food Forum
Čtvrtý ročník největší B2B konference v Česku zaměřené na rostlinné potraviny a alternativní bílkoviny – New Food Forum 2025 – proběhl 15. května v pražském Zenworku. New Food Forum spojuje maloobchodní řetězce, výrobce potravin, segment hotelů, restaurací a cateringu (HoReCa) i startupy s cílem zvýšit množství, dostupnost a kvalitu rostlinných produktů a zefektivnit výrobní procesy českých potravinářských firem.