V České republice je zhruba deset tisíc škol – mateřských, základních a středních. Pět set z nich se zapojilo do programu Skutečně zdravá škola, jehož cílem je zdravé, kvalitní a především udržitelné školní stravování. Jednu z vlaštovek zvěstujících kýženou změnu jsme objevili v Dětenicích na Jičínsku. Vyhráli grantovou výzvu a jedlou školní zahradu si vybudovali.

Zahradou základní a mateřské školy v Dětenicích na Jičínsku zní hlasy dětí. To ale není nic nového. Nikoho nepřekvapí ani to, že zahrada je poseta různými stánky a mezi nimi se proplétají návštěvníci, učitelé, rodiče i prarodiče. Školní farmářský trh se zde totiž koná už pošestnácté.

Tentokrát je tu ale spousta nových věcí. V novém skleníku dozrávají kedlubny a saláty. Čerstvě přibyly vyvýšené záhony, kde se střídají jahody, ředkvičky, hrášek a bylinky. V novém kurníku našly příbytek slepičky hedvábničky a obdivovatele získala i lavice z dubové fošny, kterou nedávno dokončili zdejší šesťáci. Děteničtí totiž díky společnosti Lidl a programu Skutečně zdravá škola dosáhli na stotisícový grant.

„Těší nás, že můžeme podpořit školy a školky při výstavbě jedlých školních zahrad. Díky nim se děti naučí pečovat o ovoce a zeleninu, výpěstky budou využity ve školní jídelně a zároveň vznikne místo pro komunitní setkávání mezi školou a rodiči,“ říká Eliška Froschová Stehlíková, která je zodpovědná za agendu CSR a udržitelnosti v Lidlu.

V grantové výzvě zabodovaly školy a školky, které mají s pěstováním na školních pozemcích dlouhodobou zkušenost, ale i nadšení nováčci. Vítězové grantové výzvy mohou svou stávající jedlou školní zahradu rozšířit, stejně jako ji vybudovat zcela od základu.

Aby to děti pochopily

Vznik programu Skutečně zdravá škola iniciovala před devíti lety skupina rodičů. „Naším cílem je vytvářet podmínky, aby se jídlo stalo jedním z ústředních témat, kolem kterých se točí život školy. Velkou inspirací nám byl britský program Food for Life,“ říká jeden ze zakladatelů Tom Václavík – vzděláním filolog, který dlouho působil jako poradce pro ekologické zemědělství.

Zakladatelům programu vadí především současná vyhláška týkající se školního stravování. „Řeší v podstatě jen to, aby se vařilo z předepsaných produktových kategoriích, jako je mléko, maso, tuk, cukr. Kvalita není specifikována nijak,“ dodává Václavík.

Není proto divu, že se na grantové výzvě podílí i společnost Lidl. „Podpora programu Skutečně zdravá škola a náš společný grantový projekt jedlých zahrad jsou motivovány tím, o co se snažíme i v prodejnách Lidl; nabízet zákazníkům čerstvé regionální potraviny vyrobené s ohledem na životní prostředí i na lidi, kteří za jejich produkcí stojí,“ říká Eliška Froschová Stehlíková.

Školy a školky zapojené do programu Skutečně zdravá škola dávají společnosti Lidl záruku, že jim záleží na tom, jak se děti stravují a jaký budou mít vztah ke zdravému a udržitelnému stravování. Pro  vstup do grantové výzvy pak již stačí jen předložit podrobný popis projektu. Přihláška musí zahrnovat časový harmonogram, projektový tým, rozpočet, návrh na zapojení veřejnosti (dětí, rodičů, municipalit, dobrovolníků) do plánování projektu, ale i do budoucího využití zahrady pro komunitu. Samozřejmostí je propojení zahrady a školního vzdělávacího i stravovacího  programu. A v neposlední řadě musí školy a školky popsat udržitelnost projektu (péči o zahradu do budoucnosti, včetně letních měsíců).

V Dětenicích se tohle všechno daří a díky tomu zdejší základka, spojená se školkou, pronikly mezi první šestici zařízení, která získala finanční pomoc od Lidlu, přičemž do programu Skutečně zdravá škola se od roku 2015 průběžně zapojilo pět stovek mateřských, základních a středních škol.

„Líbí se mi, že ten koncept pomáhá vytvářet širší komunitu,“ pochvaluje si ředitelka školy Kamila Machurová a vyjmenovává místní dodavatele: „Na brambory jsme si našli pana Havla z nedaleké Libáně, pečivo bereme od pana Pánka z Ledců, maso z Dymokur, ovoce a zeleninu z Hrubého Rohozce, mléko a mléčné výrobky z Liberce. Slepičky v našem kurníku máme z farmy Ledkov u Kopidlna, se kterou již delší dobu spolupracujeme – pomáhali jsme jim například s péčí o jablečný sad a včely.“

„Jde o to, aby děti pochopily, odkud jídlo pochází, kolik za tím je práce a jak by mělo správně chutnat,“ shrnuje Tom Václavík.

Příští rok dostane jedlou zahradu dalších šest škol či školek. Už jsou dokonce i vybrané. „Byla pro nás radost pročítat žádosti, čišelo z nich neutuchající nadšení. Proto nám bylo líto, že jsme jich museli vybrat jen  šest,“ říká  Eliška Froschová Stehlíková ze společnosti Lidl.

Ředitelka dětenické školy Kamila Machurová má největší radost z toho, jak se do celé změny v přístupu ke školnímu stravování zapojují žáci. „Hezky nás to propojuje,“ říká a přibližuje: „Zavedli jsme rozpis služeb týkajících se záhonů či slepic, děti si samy připravují jednoduché saláty či pomazánky nebo pomáhají s přípravou těsta, začali jsme si dělat vlastní svačiny. A máme si pořád o čem povídat. Děti třeba nakouknou do sborovny a nadšeně informují, že v kurníku přibylo vajíčko nebo se už klube kuřátko, a celá škola je na nohou.“

Redakce

Ekonews je web o udržitelnosti, který hledá v ekologických tématech ekonomické souvislosti a mezi byznysmeny chuť dělat věci ohleduplněji k životnímu prostředí.