Audio verze článku:

Rockové nebo popové koncerty pro desítky tisíc lidí a udržitelnost jdou zatím těžko dohromady. „Většina lidí v hudebním průmyslu se na to nesoustředí,“ řekl nedávno na londýnské akci South by Southwest Alex Bruford ze společnosti ATC Live, mezi jejíž klienty patří například skupina Fontaines DC. „Zatím se o tom hovoří příliš málo.“

Nedávné příklady přitom ukazují, že se dají najít možnosti, jak snížit uhlíkovou stopu. Rekordního výsledku dosáhl loni v srpnu koncert skupiny Massive Attack v Bristolu, kde triphopová kapela před více než třiceti lety vznikla. Na akci s názvem Act 1.5 skupina využila služeb neziskové poradenské společnosti A Greener Future.

Koncert pro 32 tisíc lidí a všechno okolo fungovalo pouze na energii z udržitelných zdrojů a v nabídce bylo výhradně veganské jídlo. Členové skupiny k přesunu na vystoupení nevyužívali leteckou dopravu a také návštěvníci měli příležitost snížit svou uhlíkovou stopu z dopravy.

Lidé z okolí Bristolu si například mohli vstupenky koupit dříve než ostatní. Výsledkem bylo, že 39 procent návštěvníků dorazilo z Bristolu a okolí a na emisích z dopravy se podíleli jedním procentem. Pro ostatní bylo k dispozici zvýhodněné jízdné na vlak a kyvadlová doprava elektrobusy.

Údaje získané během koncertu posléze experti z výzkumného Tyndall Centre for Climate Change Research v Manchesteru porovnali s předpokládanými emisemi podobně velké akce. Zjistili přitom, že hudebníci vynecháním letecké dopravy snížili 73 procent svých emisí na tunu ekvivalentu oxidu uhličitého.

Využití dvou kamionů k přepravě techniky místo čtyř a nahrazení nafty rostlinným olejem snížilo emise v této oblasti o 70 procent. Zavedení výhradně veganské nabídky hypoteticky uspořilo 89 procent emisí způsobených přípravou potravin.

Tuzemský hudební festival Rock for People zažil jednu z nejhorších sezon v roce 2012, kdy kvůli dešti nevystoupila jedna z hlavních hvězd, skupina Faith No More. Foto: ČTK / Mlejnková Alexandra
Prudké změny počasí komplikují život festivalům. Pojištění je stojí čím dál tím více peněz

Vzory, které se dají následovat

Udržitelnost hudebního průmyslu byla jedním z hlavních témat akce South by Southwest (SXSW), která se před pár dny konala poprvé v Londýně. Skutečností totiž je, že právě koncertní turné spojená s přesuny kapel po celém světě představují při snižování jejich uhlíkové stopy velký problém.

Příprava koncertu Massive Attack s názvem Act 1.5 ostatně trvala od roku 2019. Mezi umělce, kteří se se svojí uhlíkovou stopou snaží něco dělat, patří také další britské skupiny Coldplay a 1975 nebo Američanka Billie Eilish. Ta se například spojila s organizací Reverb, která je další neziskovkou pomáhající muzikantům se snižováním dopadů na životní prostředí.

„Tihle lidé se většinou soustředí na vytváření umění,“ uvedl na SXSW Sam Booth, šéf přes udržitelnost ve společnosti AEG Europe specializující se na živá vystoupení. Proto by se měly zajímat o udržitelnost hlavně jejich týmy a upozorňovat na to, kde a jak se dá situace zlepšit.

Udržet festival s desítkami tisíc návštěvníků v čistotě není jednoduchá záležitost. Pytle na recyklaci papíru, plastu, hliníku, skla a bioodpadu jsou rozmístěny po celém areálu Rock for People. Foto: Kateřina Hefler, Ekonews
Festivalová sezona je tu. Někde recyklují nedopalky, jinde zrušili zálohované kelímky

Inspirace v textech

Podobně se snaží působit na umělce organizátoři hudebního festivalu Rock for People, jehož třicátý ročník dnes začíná v Parku 360 u Hradce Králové a Ekonews jsou jedním z jeho mediálních partnerů.

Jakkoli se pouze pár umělců věnuje skutečnému snižování vlastní uhlíkové stopy, na problémy současného světa často mnozí z nich upozorňují ve svých textech. A klimatická změna patří mezi ně. Hned první den Rock for People například vystoupí americko-kanadský zpěvák a rapper grandson, který se zatím nejvýrazněji proslavil songem Blood // Water, v němž řeší vztah člověka k okolnímu prostředí.

Na závěr „hlavní části“ festivalu v sobotu 14. června zase vystoupí skupina Biffy Clyro, jejíž frontman Simon Neil kdysi napsal text k písničce The Champ jako odpověď na klimatickou změnu. Ale pak „se její význam totálně proměnil“, jak řekl BBC. „Ten song měl být původně o klimatické změně a prostředí. Teď je ale pro mě o lidech, kteří drží jazyk za zuby a zarytě mlčí, i když by se měli ozvat,“ vysvětlil Neil serveru NME.

Editor webu Ekonews.cz Tomáš Pohanka. Foto: Ekonews
Tomáš Pohanka

Tomáš kdysi dávno projevil přání, že by se chtěl živit tím, že si bude číst. Splnilo se mu to, i když jinak, než si představoval. Přečetl spoustu článků v týdenících Euro, Ekonom i v deníku MF Dnes. Je ale fakt, že občas i něco napsal.