Méně služebních cest letadlem, ale i autem. To je jedno z opatření, které má firmám pomoci snížit jejich uhlíkovou stopu. Tento trend v tuhle chvíli ještě víc posiluje pandemie koronaviru.

Více či méně ambiciózní cíle ohledně uhlíkové stopy či neutrality si postupně dávají všechny velké nadnárodní firmy a i některé tuzemské. Pandemie covidu na jaře a její nynější pokračování přispívá k tomu, že některá opatření jako omezování služebních cest se nyní dělají snadněji.

Výrobce střešních oken Velux celosvětově omezil služební lety o třicet procent. Pro tuzemskou pobočku, která má 67 zaměstnanců a dalších dvanáct na Slovensku, to znamená přibližně o sto letů ročně méně.

„Je zapotřebí zachovat byznysové vztahy, ale ne všechny byznys rozhovory je potřeba dělat osobně,“ říká marketingový manažer Veluxu Zdeněk Okáč.

Firma také zrušila poradu obchodních zástupců, kteří se pravidelně jednou měsíčně sjížděli ze všech koutů země v brněnské centrále. Jednou měsíčně se tak na parkovišti u centrály společnosti sešlo dvacet aut. „Letos byl tento meeting jednou a další už nebude. Jde to udělat online. Spočítali jsme, že to představuje úsporu šest tun CO2 ročně,“ uvedl Okáč.

Dánský výrobce střešních oken se dívá i na to, jak zmírnit uhlíkovou stopu svého vozového parku. Zatím se drží dieselových motorů, ale plán je, aby vozový park byl do roku 2030 uhlíkově neutrální. V současné době však podle Okáče nedává smysl vybavovat vozový park elektromobily, jednak kvůli dojezdu a také proto, že většina elektřiny u nás dodávaná do sítě je z hnědouhelných elektráren.

Hybridy místo nafty

Uhlíkovou stopu obchodních cest řeší i francouzský L´Oréal. Loni firma v Česku zastavila objednávání vozů s naftovým motorem a všechna auta s uzavřenou leasingovou smlouvou budou nahrazena pouze hybridními vozy. Polovina vozového parku bude do konce tohoto roku hybridní.

„Nabízíme také ´e-pool cars´, elektrické automobily sdílené zaměstnanci. Ti je mohou použít například pro svou služební cestu do centra města, když veřejná doprava třeba při přepravování těžkých balíků není možná,“ uvedla PR společnosti Ivona Karvinen.

L´Oréal také podle ní čtvrtletně kontroluje a analyzuje výkazy letů, sdílí je s divizemi a vyzývá týmy, aby eliminovaly ty zbytečné. Snaha je podpořit nahrazení služebních cest do jiných zemí online schůzkami nebo využít alternativních cest jako je vlak.

Elektromobily? Záleží na praktickém využití

Služební lety omezuje i další nadnárodní gigant, Unilever, jehož závazek je do roku 2030 nevytvářet jakékoliv uhlíkové emise.

„Od roku 2010 jsme dosáhli u emisí produkovaných našimi služebními automobily úspor čtyřiceti procent . To je dáno zlepšováním parametrů vozového parku, reorganizací pracovních tras obchodního týmu a snížením počtu služebních automobilů,“ doplňuje Magdalena Leimerová z oddělení komunikace výrobce značek Cif, Dove či Hellman´s.

Unilever nyní využívá primárně dieselové motory, v omezené míře benzinové. V Česku má aktuálně objednaného prvního hybrida. „Zvažujeme také variantu v budoucnu částečně přejít na elektro automobily, opět však budeme brát v potaz praktické využití automobilů,“ uvádí Leimerová.

Návrat ke stavu před pandemií už asi nenastane

Služební cesty omezují i obchodní řetězce. „V současné době jsme většinu mezinárodních termínů přesunuli do online prostředí, které dlouhodobě využíváme a je to efektivní a zároveň ekologická varianta,“ uvedla mluvčí Kauflandu Renata Mariel.

Otázkou je, v jaké míře se firmy k cestování vrátí po nynější pandemii. V plné míře už to, alespoň podle toho, co avizují, zřejmě nebude.

„V aktuální situaci pracujeme výhradně v domácím prostředí na vzdáleném připojení. Krátkodobě toto řešení plně vyhovuje a funguje, je otázka, jak v dlouhodobém horizontu může absence osobně navázaných pracovních vztahů ovlivnit kvalitu práce a spolupráci mezi jednotlivými kolegy a týmy. Zde jsme v neprobádaném teritoriu a až čas ukáže. Již nyní ale zvažujeme poté co krize přejde, o zavedení hybridního modelu a omezení pracovních cest, a to i s ohledem na čas našich kolegů,“ uvádí mluvčí Alberta Jiří Mareček. Nizozemský maloobchodní řetězec podle něj od jarních měsíců zrušil většinu služebních cest autem a všechny letecké služební cesty.

Veronika Němcová
Veronika Němcová

Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.