Audio verze článku:

Ceny elektroaut během letošního roku výrazně klesly. V Česku jich dnes jezdí sotva 50 tisíc a zkušenost s nimi má jen zhruba třetina Čechů. Při nákupu se obávají dojezdu, ceny i složitého nabíjení.

Česko patří v otázce elektromobility mezi nejskeptičtější státy v Evropě. Dvě třetiny Čechů v elektromobilu nikdy neseděly. Vyplývá to z průzkumu, který pro energetickou společnost E.ON uskutečnila agentura IPSOS.

Názory na elektromobilitu Čechy štěpí. Negativně se k ní staví více než každý třetí respondent. Odpůrcům přitom nevadí pouze vysoká pořizovací cena. Pokud by automobily se všemi typy motorů stály stejně, ten s elektrickým pohonem by zvolilo jenom devět procent lidí. Pouhá čtyři procenta Čechů by si za současných podmínek jako další vůz koupila elektromobil. Jde o nejnižší číslo ze třiceti sledovaných zemí po celém světě.

Dotace pomohla k vyšším prodejům

Česko v první polovině tohoto roku patřilo mezi nejrychleji rostoucí trhy s elektromobily v Evropě. Počet nově zaregistrovaných vozů vzrostl o sedmdesát procent na 6910. Celkově na tuzemských silnicích jezdí skoro 48 tisíc elektromobilů.

„Tento růst však vychází z nízkého výchozího základu. Pokud srovnáme aktuální čísla s druhou polovinou loňského roku, kdy se naplno projevily efekty dotačního programu pro firmy, je nárůst minimální. To naznačuje, že dynamika růstu pravděpodobně bude zpomalovat,“ upozorňuje Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Za první pololetí se elektroauta v tuzemsku podílela na prodejích nových vozů 5,6 procenta. Průměr v Evropské unii činí 15 procent, jak vyplývá z dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

PFAS neboli věčné chemikálie experti naměřili i v Česku v mateřském mléce. Foto: Kateřina Hefler
Obyvatelé francouzské obce nesmějí pít kohoutkovou. Ve vodě mají „věčné chemikálie“

Za vyšším počtem prodaných elektromobilů, jak upozorňuje Frič, stojí loňská dotace pro firmy a OSVČ ministerstva průmyslu a obchodu. Program měl sice běžet až do letošního září, finance na nákup vozidel s alternativním pohonem se ale vyčerpaly už loni na podzim.

Unijní limity tlačí cenu dolů

Dalším hnacím motorem prodejů je výrazné snížení cen elektromobilů. Ty klesají kvůli růstu levné konkurence z Číny, a hlavně kvůli zpřísňující se regulaci Evropské unie.

Například Fiat 500e, lze pořídit o 90 tisíc levněji než v prosinci 2024, a to za necelých 600 tisíc korun. Fiat 600e se dočkal stejné slevy a koupit si ho zájemci mohou za 730 tisíc.

Emise nových aut musejí podle cílů Unie klesnout ze 116 na 93,6 gramu na kilometr v období let 2025 až 2029. V praxi to znamená, že aby automobilky splnily cíl a vyhnuly se sankcím, snaží se prodávat co nejvíc elektroaut, která při jízdě nevypouštějí žádné emise. To tlačí ceny dolů.

Automobilky budou muset hlásit emisní průměr nových aut za letošní rok a dva nadcházející. Původně měly platit nové hodnoty už letos, prodloužením ale výrobci získali více času.

Pravidla se postupně budou zpřísňovat. V platnosti také zůstává konec prodeje aut se spalovacími motory do roku 2035. To se ale může ještě změnit. Příští rok Evropská komise přezkoumá, zda je nastavený cíl reálně dosažitelný.

Malování na zeleno neboli greenwashing. Ilustrační foto: Unsplash
Směrnice proti greenwashingu postihne hlavně podniky, které vyrábějí udržitelné produkty

Škoda nabídne sedm elektrických modelů

Na elektromobily pozvolna přechází i mladoboleslavská Škoda, která v Česku v tomto segmentu prodává nejvíc aut. Už dnes je každý pátý prodaný model Škody v Evropě na elektrický pohon.

Od představení nového modelu Elroq letos na jaře se v tuzemsku prodalo 1470 těchto vozů, to je letos nejvíce mezi elektromobily u nás i v Evropě. Automobilka jeho cenu drží na srovnatelné úrovni s modelem Karoq.

„Plně elektrická vozidla tvoří jádro naší strategie a do konce této dekády budeme mít kompletní portfolio čistě elektrických modelů. Zároveň jsme si vědomi, že přechod na plnou elektromobilitu nebude probíhat lineárně – různé trhy a zákazníci přijímají tuto změnu různým tempem. Proto postupujeme flexibilně a pragmaticky s ohledem na přání zákazníků, kteří v konečném důsledku vždycky rozhodují,“ uvedla dříve pro Ekonews mluvčí Škody Petra Doležalová.

V nabídce má Škoda dále elektrický model Enyaq, letos zatím druhý nejprodávanější elektromobil v Česku. Na podzim se začne prodávat zatím nejmenší elektrický model Epiq, jehož základní cena by se měla pohybovat do 630 tisíc korun.

Škoda Auto po Epiqu postupně představí další čtyři elektrické modely. Do elektromobility plánuje investovat v nadcházejících letech 5,6 miliardy eur, tedy asi 140 miliard korun.

Libor Nová, odborník na čištění odpadních vod. Foto: H2Ospodař
Je škoda vypouštět kvalitně vyčištěnou vodu do řeky. Zákony ale jiné využití nedovolují, říká odborník

Češi se bojí krátkého dojezdu a vysoké ceny

Informovanost Čechů o elektromobilech zůstává podle průzkumu pro společnost E.ON nízká. Za největší výhody elektromobilu Češi považují nižší hlučnost a žádné lokální emise a menší ekologickou zátěž.

Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu a vybití vozu. Více než polovina dotazovaných by se neodhodlala vyrazit elektromobilem k moři.

Od koupě Čechy odrazuje zejména cena, jako hlavní problém ji vnímá skoro třetina respondentů. Rozdíl mezi obdobnými modely ve spalovací a elektrické verzi se momentálně až na výjimky pohybuje okolo 200 tisíc korun v neprospěch elektroaut.

Češi se také bojí krátké dojezdové vzdálenosti. Ta přitom u nových modelů dosahuje 400 až 600 kilometrů. Průměrná délka jedné cesty je v tuzemsku podle dat evropského statistického úřadu Eurostat 12 kilometrů, denně Češi v průměru ujedou 30 kilometrů.

Tereza Kovalčíková je odbornicí na odpady spolku Arnika. Foto: poskytnuto Terezou Kovalčíkovou
Bioodpad tvoří až polovinu černé popelnice. To je špatně, říká expertka na odpady

Dobití už za 15 minut

Počet dobíjecích stanic v tuzemsku navíc neustále roste, stejně jako jejich výkon. Aktuálně je v zemi 5400 dobíjecích bodů na 3100 stanicích.

Společnost ČEZ má podle dat webu Čistá doprava 1724 dobíjecích bodů. E.ON Drive Infrastructure vybudovala v republice už přes 650 bodů, letos otevřela také první veřejnou stanici pro kamiony.

Na českých cestách se také čím dál častěji objevují výkonnější nabíječky. „U dnešních rychlonabíječek trvá nabíjení zhruba 15 minut, ideální čas na kávu a toaletu. Síť se navíc neustále rozšiřuje a výkon stanic roste,“ doplňuje Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.

Finančně nejvýhodnější je nabíjení v práci nebo doma s využitím vlastní fotovoltaiky. V takovém případě vychází podle společnosti E.ON cena jednoho kilometru na zhruba 1,50 koruny. Veřejné nabíjení je dražší, zvlášť pokud se elektromobil nabíjí bez registrace k dané síti.

Karolína Chlumecká
Karolína Chlumecká

Karolína studuje žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Z témat se věnuje mimo jiné udržitelné módě či komunitní energetice.