Většina Čechů tvrdí, že při nákupu zohledňuje kvalitu nového kousku a to, zda ho unosí. Zákazníkům však nevadí ani nakupování v čínských internetových obchodech s ultra fast fashion. Příležitostně tam nakupuje až polovina.

Výsledky průzkumu společnosti Nielsen a ResSOlution Group, které společnosti poskytly, ukazují, že většina zákazníků nakupuje oblečení jak v kamenných, tak i internetových obchodech. Mezi klasickými prodejnami jsou nejznámější H&M, C&A a New Yorker. Pouze v kamenných prodejnách nakupuje 27 procent zákazníků. Výhradně online pak pouhá dvě procenta.

Skoro třetina zákazníků si alespoň jednou za půl roku pořídí nové oblečení z internetových obchodů, které nabízí velký výběr značek. Jedná se především o Zalando, About You či Zoot. Na sociálních sítích či platformách jako je Vinted nakupuje 17 procent.

Kvalita ano, ale ruku v ruce s rychlou módou

Téměř dvě třetiny Čechů před nákupem oblečení přemýšlí, zda je kousek kvalitní a unosí ho. Více než polovina preferuje ve svém šatníku kvalitu před kvantitou a více než čtvrtina dotazovaných vybírá oblečení z přírodních a recyklovaných materiálů.

Přitom ale téměř padesát procent Čechů přiznává, že si občas koupí nějaký kousek i z čínských internetových obchodů s ultra fast fashion. jako je Shein nebo Wish. Minimálně jednou za půl roku tam nakupuje 14 procent zákazníků. Více než třetina si ultra fast fashion kupuje méně často.

Čínský obchod Shein prodává karcinogenní oblečení asi i v Česku. Zákony jsou na něj krátké

Právě tyto obchody přitom mají častý problém nejen s kvalitou, ale i zdravotní nezávadností svých kousků. Jak ukázal nedávný laboratorní test 47 kousků z čínského obchodu Shein, který si nechala udělat německá pobočka organizace Greenpeace, patnáct vzorků obsahovalo karcinogenní látky.

Čechy sice zajímá kvalita materiálů, ale na udržitelnost celé módní značky již tolik nedbají. Nákup u značek, které se snaží vyrábět oblečení šetrněji preferuje podle průzkumu necelých třicet procent. K nákupu oblečení s ekologickou výrobou a s co nejnižším dopadem na životní prostředí se přiklání pouze 17 procent zákazníků. Výzkum také ukázal, že o udržitelnost oblečení se více zajímají ženy mladšího věku.

Výzkum společně realizovaly agentury Nielsen a ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.

Valentina Podlesná
Valentina Podlesná

Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.