Audio verze článku:

Rozmělňování Zelené dohody je fatální chybou. Cestou k oživení naší ekonomiky je dekarbonizace automobilového průmyslu.

Evropský parlament ve čtvrtek schválil rozvolnění pokut pro výrobce osobních automobilů, kteří nedodrží v roce 2025 plnění emisních cílů CO2. Automobilky tak získají více času na splnění přísnějších emisních limitů – namísto plnění plánu do konce letošního roku se zprůměrují cíle do roku 2027.

Je to podobné, jako kdyby se člověk trpící nadváhou rozhodl zhubnout, ale protože pro své zdraví krom deklarace cílů reálně nic moc neudělal, nadváha zůstává. A tak si namísto propracovaného plánu na zlepšení svého zdravotního stavu a změny životního stylu řekne, že hubnutí ještě rok či dva počká.

Návrh podporovaný evropskými lidovci, socialisty, liberály i populisty však zdraví evropského automobilového průmyslu ve skutečnosti poškozuje, stejně jako zájmy evropských spotřebitelů.

Odložením cílů EU v oblasti emisí CO2 do roku 2025 o dva roky vysílá nečitelný signál celému automobilovému odvětví a diskredituje náš cíl přejít na udržitelnější elektromobilitu.

EU by měla místo toho naplánovat masivní investice právě do elektromobility, aby se evropský automobilový průmysl stal konkurenceschopným na mezinárodním trhu. Současně je třeba posilovat pobídky pro výrobu prostředků veřejné dopravy a posilování udržitelné mobility.

Iva Werbynská, ředitelka Obalového institutu Syba. Foto: poskytnuto Ivou Werbynskou
Zákaz smetánek v kavárnách nebo minikečupů ve fast foodech vítám, ale přinese zdražení potravin, tvrdí šéfka obalářů

Místo toho EU upřednostňuje zastaralý model fungování evropských automobilek, které vyplácely dividendy svým majitelům, a nedostatečně investovaly do nových technologií, což je nezbytné pro zachování pracovních míst. Tento návrh je nejen neodůvodněný, ale je také neférový vůči společnostem, které již masivně uvádějí na trh elektromobily, baterie a nabíjecí zařízení.

Zvyšuje se závislost na Číně

Ústupky jsou také v rozporu s poptávkou spotřebitelů po cenově dostupných a menších elektromobilech vyrobených v Evropě. Menší elektromobily nabíjené ze solárních panelů či komunitních zdrojů obnovitelné energie jsou totiž nejvhodnější cestou pro bezemisní a cenově dostupnější dopravu – zejména na evropském venkově.

Navíc se v důsledku přijetí tohoto návrhu zvyšuje naše závislost na Číně. Není třeba dodávat, že autoritářská Čína neinvestovala do čistých technologií z environmentálního fanatismu ani proto, aby zlepšila kvalitu ovzduší pro své obyvatele, ale aby využila skutečné ekonomické příležitosti.

Pokračující snahy o destrukci smyslu a cílů Zelené dohody jsou proto zásadní chybou a selháním evropských elit, neschopných dobře plánovat, vysvětlovat a důsledně prosazovat transformaci našeho průmyslu – stejně jako loni „zabila“ EU Green Deal v zemědělství, čehož důsledkem jsou nekvalitní potraviny, pokračující chemizace krajiny a závislost na průmyslově vyráběných hnojivech z Ruska, ohrožují nynější snahy Evropských elit přechod na udržitelnější a prosperující průmysl.

Emise skleníkových plynů totiž stále rostou a klimatická krize dva roky nepočká. Naopak se bude,  i v důsledku dnešního rozhodnutí EU, prohlubovat.

Matěj Pomahač

Matěj působí jako konzultant zemědělských technologií ve společností Agdata. Zároveň je spolupředsedou Zelených.