
Kateřina Stehlíková
Sdílet elektřinu dnes mohou i drobní zákazníci se svými příbuznými či kamarády.
Kateřina Stehlíková je šéfka produktových inovací společnosti E.ON.
Energetika prochází zásadní transformací, která mění roli běžných zákazníků. Ti se z pasivních odběratelů stávají aktivními hráči energetického trhu. Jak mohou elektřinu vyrábět, sdílet nebo se podílet na vyrovnání energetické sítě, vysvětluje v podcastu Ekonews šéfka produktových inovací společnosti E.ON Kateřina Stehlíková.
Sdílet elektřinu dnes mohou nejen velké komunity jako kraje či obce, ale i drobní zákazníci se svými příbuznými či kamarády. V budoucnu by mělo být možné zapojit a vzájemně propojit i zákazníky, kteří se navzájem neznají.
„Spousta lidí by se ráda zapojila do sdílení elektřiny, chtějí být aktivními hráči, ale nemají od koho a komu sdílet tak, aby to pro ně bylo efektivní,“ říká Kateřina Stehlíková.
Pro sdílení elektřiny je klíčové, aby v každé skupině figuroval alespoň jeden člen, který vlastní výrobní zdroj připojený do sítě. V českém kontextu jde zejména o fotovoltaiku.
Vyrobená elektřina se pak podle předem nastavených pravidel v reálném čase přerozděluje mezi odběrná místa, což umožňuje využít co nejvíce elektřiny tam, kde je zrovna zapotřebí.
Aby sdílení proběhlo úspěšně, výroba a spotřeba se musejí potkat. Sdílení probíhá v patnáctiminutových intervalech. „Představte si to tak, že vyrábíte mezi 12:00 až 12:15 a někdo ze skupiny v tom samém čase elektřinu spotřebovává. V tom okamžiku dochází ke sdílení. Když spotřeba nastane třeba až ve 12:30, ke sdílení ale nedojde,“ vysvětluje expertka energetické firmy.
Zájemci o sdílení touto formou se musejí registrovat do Elektroenergetického datového centra (EDC), které zajišťuje datové toky mezi účastníky a na konci každého měsíce vyhodnocuje, kolik energie se opravdu sdílelo. E.ON umožňuje sdílení elektřiny mezi domácnostmi v rámci služby Partner sdílení. Klientům pomáhá s registrací do EDC, s nastavením skupiny, v níž má ke sdílení elektřiny docházet a také s průběžným vyhodnocením efektivity.
Elektřinu touto cestou aktuálně sdílí zhruba 10 tisíc zákazníků společnosti. V 90 procentech případů jde o malé skupiny, kdy jeden člen skupiny elektřinu vyrábí a dva až čtyři ji odebírají.
Efektivita sdílení se podle Stehlíkové pohybuje kolem 20 až 25 procent z pohledu výrobce a 15 procent z pohledu odběratele. Na rozdíl od větších energetických skupin, které vznikají na úrovni obcí nebo krajů a jejichž založení je administrativně náročné a zdlouhavé, je založení běžné malé skupiny poměrně rychlé.
Domácnosti pomáhají vyrovnávat síť
Dalším příkladem změny role spotřebitelů je služba E.ON Rovnováha, která zapojuje majitele domácích baterií do řízení energetické soustavy. To pomáhá stabilizovat síť tak, aby elektřina v určitou dobu efektivně proudila vždy tam, kde je jí zapotřebí. S růstem obnovitelných zdrojů se schopnost flexibility sítě stává klíčovým prvkem fungování energetiky, na které se mohou podílet běžné domácnosti.
„Díky chytrému routeru řídíme zákazníkovu baterii a střídač. Když je v síti nedostatek energie, využijeme elektřinu uloženou v baterii a když je naopak přebytek, baterii dobijeme,“ popsala Kateřina Stehlíková. Domácnost za tuto službu dostává fixní měsíční odměnu, přičemž baterie nikdy neklesá pod předem stanovenou hranici.
Z podcastu se dále dozvíte:
- Kdo všechno se může na sdílení elektřiny podílet
- Kolik se dá sdílením ušetřit
- Jak se sdílení osvědčilo v praxi
- Jak můžou domácnosti pomoci se stabilizaci sítě
- Jak se na tom mohou podílet elektromobily
- Jaká je výše odměny
Partnerem tohoto dílu je společnost E.ON.
