Dceřiná společnost Nano Energies koncem srpna informovala zákazníky se smlouvou na dobu neurčitou, že je od 1. října převádí na ceny, které závisejí na ceně energie obchodované na burze. Drastické zdražení téměř třetina těch, kterých se to týká, vyřešila tím, že od společnosti Nano Green odešla.

Možná by jich bylo i více, kdyby bylo kam. Jenže situace na trhu je komplikovaná a konkurenti nové klienty nepřijímali zrovna ochotně. „Ano, tito klienti se na nás obracejí. S ohledem na turbulentní trh jsme pozastavili nabíraní nových klientů od jiných dodavatelů. Nyní opět otevřeme i pro nové zájemce,“ uvedl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Zájem klientů, především od menších společností, které stejně jako Nano Green přešly na spotové ceny, registrují i v Pražské energetice (PRE). „Jsou to zhruba desítky,“ říká mluvčí PRE Karel Hanzelka s tím, že spotové ceny PRE nenabízí, ale se zvyšováním cen u tarifů operuje. Pro klienty, které láká zelená energie, má společnost připraven například produkt PRE Proud Eko. Podle diskusí na Facebooku se mnozí klienti Nano Green právě na PRE obraceli.

Společnost Nano Green dle svých slov celý rok ceny držela na základě nákupu z roku 2021, na rok 2023 již ale nakoupeno nemá. Novou elektřinu proto musí sama brát za spotové ceny. A kdyby chtěla nakupovat na delší období, musela by složit podle expertů velkou zálohu, deset až dvacet procent z ceny energií.

„Hlavní důvody, které nás přiměly k prodeji elektřiny za spotové ceny, byl nejen razantní růst cen na trhu, ale také fakt, že naše portfolio z 50 procent tvoří vodní elektrárny, které v důsledku extrémního sucha v červnu, červenci a srpnu nedokázaly zdaleka dodat nasmlouvané množství, a museli jsme tak pro nové i stávající klienty velké množství elektřiny dokupovat za aktuální vysoké ceny,“ napsal Ekonews provozní ředitel a jednatel Nano Green David Brožík.

Ještě ve výroční zprávě za rok 2021 publikované letos v září si firma libuje, jak dokázala koncem loňského roku využít situace v souvislosti s krachem Bohemia Energy a získat tisíce jejich klientů. „Zákazníci hledali u svých nových dodavatelů především jistotu, kterou jsme mohli nabídnout,“ uvádí Nano Green ve výroční zprávě s tím, že má nakoupenou elektřinu na rok dopředu, zákazníkům mohou garantovat spolehlivost dodávek a na rozdíl od konkurence nespekulují.

Legální, ale ne morální

Od 1. října letošního roku se přechod na spot, a tedy velké zdražení, dotklo zákazníků Nano Green se smlouvu na dobu neurčitou, nikoliv těch s fixním tarifem na dobu určitou. Velcí firemní zákazníci pak mají individuální tarify s různou délkou platnosti smlouvy. „Samozřejmě jsme zvažovali všechny možnosti a rozhodnutí nebylo lehké. Cenu jsme letos už zvýšili třikrát a dále jsme to vůči našim zákazníkům nepovažovali za fér řešení,“ napsal Ekonews Brožík.

Společnost v tuto chvíli eviduje 1700 výpovědí, přičemž přechod na spotové ceny se týkal 5500 klientů. Brožík prý všem zákazníkům napsal osobní e-mail s omluvou a podrobným vysvětlením, přičemž 60 procent reakcí bylo chápavých. Oproti tomu právnička Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace (SOS – Asociace) Alena Máčová registruje pouze negativní reakce. Podle ní je postup společnosti možná legální, ale ne morální.

U spotřebitelské organizace se v kontextu přechodu na spotové ceny sešlo jen za srpen a září dohromady asi 400 stížností. Organizace registruje stížnosti na Nano Green stejně jako na další dodavatele, kteří mění standardní tarify na spotové ceny.

Chcete domů fotovoltaickou elektrárnu? Pozor na fígle neseriózních firem, varuje expert na instalaci

Obchod pro kapitálově silné firmy

Stížnosti na Nano Green se objevily ještě před volbami i na Twitteru. „Zdá se, že Nano je jednou z obětí turbulentní situace na trhu. Ne. Naopak, Nano hodilo 7000 zákazníků ‚pod autobus‘ v tu nejméně vhodnou dobu. Lidem přišly maily o změně tarifu v den, kdy ČEZ prodej pozastavil příjem nových zákazníků, další firmy jako E.ON následovaly poté,“ psal zkraje září spolupředseda strany Zelených Michal Berg. „Nedokážu si představit, že po této zkušenosti bude chtít kdokoli s Nano mít někdy něco společného,“ dodal.

Později v telefonickém hovoru s Ekonews své výroky tlumil. „Myslím si, že vzhledem k volatilitě trhu mohou s obnovitelnými zdroji do budoucna podnikat jen kapitálově silné firmy,“ myslí si Berg.

Nano Green od začátku podporoval mimo jiné majitel Biopekárny Zemanka Jan Zeman. Firma má zatím do konce roku fixované ceny. Zeman využívá služby společnosti i jako individuální zákazník, cenu má prý zafixovanou do března.

„Není to ideální jednání,“ připouští s tím, že u společnosti je deset let. „Máme teď pár měsíců na to, abychom si vyjednali příští rok, spotové ceny bych samozřejmě platit nechtěl,“ sdělil v září Zeman. Zda bude firmu a její služby dál propagovat, si prý rozmyslí.

V poslední výroční zprávě se Nano Green také chlubili pokračující obchodní spoluprací s Ikea. S tou je ale také konec. „Zelenou energii od Nano Energies jsme za zvýhodněných podmínek nabízeli členům našeho věrnostního klubu Ikea Family. Vzhledem k aktuální nepředvídatelné situaci na trhu s energiemi jsme se po vzájemné dohodě rozhodli tuto nabídku ukončit,“ uvedla Barbora Geršlová, manažerka pro udržitelnost Ikea.

Další oslovené společnosti, kterým Nano Green dodávala elektřinu, se k tématu blíže odmítly vyjádřit. Z Tierra Verde napsali, že služby společnosti využívají už jen v jedné budově, kterou mají v pronájmu do konce října. Další směr nenaznačili. Naďa Balounová z marketingu společnosti Sonnentor napsala: „Vzhledem k aktuální situaci na trhu se k otázkám nebudeme vyjadřovat.“

Elektřina ze slunce začíná dávat smysl i bez dotací, říká šéf Nano Energies

Zelený sen se rozplynul

Asi největším propagátorem Nano Green byl bývalý výkonný ředitel internetového obchodu Košík.cz Tomáš Jeřábek, který je dnes obchodním ředitelem Košíku. „Společně s vizionáři Nano Energies jsme pro vás připravili tarif Košík Ekoenergie – jediné čistě zelené elektřiny na trhu, která navíc pomáhá dobré věci. Připojte svou domácnost na ekologický zdroj elektřiny, podpořte české malovýrobce a vyberte projekt, kterému přispějeme na rozvoj. Přechod na zelenou je mnohem snadnější, spolehlivější a výhodnější, než si myslíte. Sám jsem se o tom přesvědčil a jsem ze spolupráce nadšený. Věřím, že vy budete také,“ psal před dvěma lety Jeřábek na webu.

Projekt společného tarifu podle mluvčího Košíku Františka Brože „zradilo“ především načasování a lockdowny v období covidu, které změnily priority Košíku. „Tehdy došlo k utlumení komunikace celé aktivity a následně přerušení poskytování našeho tarifu,“ uvedl Brož. Podle něj si tarif přes Košík pořídily „nízké desítky“ domácností.