Audio verze článku:

Boj za lepší ovzduší ve městech se dosud zaměřoval hlavně na výfukové plyny. Moderní auta, a zvláště ta elektrická, už znečišťují ovzduší výfukem méně, ale překvapivě to neznamená konec problému.

Hlavním zdrojem městského prachu se podle nové studie EIT Urban Mobility z května tohoto roku brzy stanou takzvané nevýfukové emise: částečky uvolňované z brzd, pneumatik a z oděru vozovek. Tyto drobné částice jsou neviditelné pouhým okem, ale mají podobně jako spaliny z motorů významný vliv na naše zdraví i životní prostředí.

Ve skutečnosti nyní tvoří většinu polétavého prachu z dopravy. Například v Barceloně až 78 procent všech emisí částic menších než 10 mikrometrů (PM10) a 65 procent menších než 2,5 mikrometru (PM2,5) z dopravy pochází právě z brzd, gum a opotřebení silnic. Tyto částice se dostávají do vzduchu, půdy i vody, přispívají k mikroplastovému znečištění a ohrožují ekosystémy i lidské zdraví. Není divu, že více než 96 procent Evropanů dýchá vzduch s koncentracemi PM2,5 nad limity Světové zdravotnické organizace. Neviditelný prach z aut k tomu výrazně přispívá.

Pojištění domů v budoucnu ovlivní to, jak často v místě dochází k povodním v souvislosti s klimatickou změnou (na snímku centrum Opavy loni v září). Foto: ČTK / Sznapka Petr
Pojistit dům bude kvůli změně klimatu složitější. Mapy klimarizik ukážou, kolik má stát pojistka a kde nestavět

Brzdy a pneumatiky: skrytý nepřítel

Z výfuků aut už toho tolik nevyjde. Moderní motory jsou čistší a elektromobily nemají výfuk žádný. Zato brzdový prach a otěr z pneumatik se stal novým strašákem městského ovzduší. Každé zabrzdění uvolní jemné částice z brzdových destiček a kotoučů. Každé protočení kola zase trochu obrušuje pneumatiku a silnici.

Elektromobily na jedné straně pomáhají problém brzdit – doslova. Díky rekuperačnímu brzdění mohou omezit opotřebení brzd až o 80 procent, takže do vzduchu jde z nich o poznání méně prachu. Také samozřejmě odstraňují výfukové emise úplně, což je jednoznačné plus. Jenže mají i stinnou stránku: bývají těžší než běžná auta se spalovacím motorem (průměrně cca o 20 % víc) kvůli bateriím. A vyšší hmotnost znamená větší opotřebení pneumatik a také vozovky – tedy více neviditelných částic pryže a asfaltu.

Pozitivní zprávou je, že celkově elektrifikace dopravy i přesto přináší zlepšení. Odstranění výfukových plynů a výrazné omezení brzdového prachu zatím převáží zvýšené emise z pneumatik. Do budoucna ale musíme řešit i tento „prachový ocas“ automobilismu. Evropská norma Euro 7 proto zavádí limity pro otěr brzd (od 2026) a pneumatik (od 2028). Automobilky tak budou nuceny vyvíjet čistší brzdy a gumy, což může postupně pomoci – ovšem jen u nových vozidel a nástup měřitelných zlepšení bude velmi pozvolný.

Ilustrační foto: Louis Hansel, Unsplash
Rostlinný párek jako hrozba národa. Absurdní priorita ministerstva zemědělství aneb kdo resort řídí?

Technickou zajímavostí je, že dnes méně využívané bubnové brzdy jsou díky své uzavřené konstrukci příznivější ve vztahu k emisím, neboť jich produkují o cca 23 procent méně.

Menší vozidla dávají ve městě smysl

Z výše uvedeného plyne jednoduchá úvaha – čím lehčí vozidlo, tím méně prachu z něj odpadává. Drobný elektroskútr s hmotností několika desítek kilogramů se podepíše na silnici a ve vzduchu nesrovnatelně méně než dvoutunové SUV. Mikromobilita, tedy kola, elektrokoloběžky, cargo-biky a vůbec malá městská vozítka, proto není jen módní výstřelek, ale i skvělý nástroj ke snížení emisí. Prostě je potřeba vozidla do měst odlehčovat a také podporovat přechod na menší dopravní prostředky vždy, kdy je to možné.

E-mobilita sama o sobě neřeší prostorové problémy měst. Elektromobily sice snižují emise, ale pokud jimi nahradíme každý spalovací vůz jedna ku jedné, města budou nadále ucpaná objemnými auty a prach z pneumatik či silnic nám stejně skončí v plicích. Řešením je mít méně aut – a když už auta, tak spíše menší a lehčí. Studie EIT Urban Mobility to potvrzuje: omezování počtu soukromých jízd autem (tedy přechod k MHD, cyklistice či pěší chůzi) dokáže snížit znečištění prachem až pětkrát více než samotná elektrifikace vozového parku.

Nečistoty z brzd a pneumatik nám připomínají, že zelenější budoucnost měst nezajistí jen výměna motoru, ale především změna celého přístupu k dopravě.

Pokud chceme čistý vzduch a zdravé město, musíme tedy řešit následující:

  • upřednostnit lehká, úsporná vozidla
  • podpořit alternativy k jízdě autem.
  • podporovat mikromobilitu, MHD, pěší chůzi
  • omezovat vjezd či parkování obřích SUV a velkých dodávek tam, kde nejsou potřeba.

A je také potřeba chytře měnit design města tak, aby se omezilo prudké brzdění či akcelerace. K tomu jsou ideálně plošné zóny se sníženou rychlostí (např. zóny 30).

Odkud pochází prach z pneumatik a kam mizí?

Hlavním zdrojem prachu z pneumatik je tření mezi běhounem pneumatiky a povrchem vozovky. Část drobných částic vzniká i „odpařováním“ některých složek pneumatik při vyšších teplotách. Jakmile tyto částice vzniknou, mohou se různými cestami dostat do životního prostředí:

– Přímo do ovzduší: Přibližně dvě až pět procent částic z opotřebení pneumatik se uvolňuje do vzduchu. Můžeme je vdechnout, spolknout, nebo se mohou dostat do těla přes kůži. Část z nich také putuje na velké vzdálenosti a znečišťuje půdu a vodní toky.
– Usazení na vozovce a v jejím okolí: Až 75 procent částic zůstává na vozovce nebo v jejím okolí. Něco z toho sice odstraní úklid silnic, ale zbytek se hromadí v půdě.
– Splach dešťovou vodou: Zhruba 25 až 55 procent prachu z pneumatik odplaví déšť nebo tající sníh. Tyto částice pak končí v kanalizaci nebo přímo ve vodních tocích. Část z nich se sice odstraní při čištění odpadních vod, ale velká část zůstává v půdě a vodním prostředí. Například v Londýně pomáhají zachytit část tohoto znečištění odvodňovací šachty, které dokážou zadržet 20 až 50 procent těchto částic v závislosti na rychlosti proudění vody.

Ondřej Mirovský

Ondřej Mirovský je komunálním politikem Strany zelených.