Audio verze článku:

I firmy vyrábějící kosmetiku se snaží být šetrné k přírodě. Zde je příběh jedné z nich. Má solární panely na střeše, snaží se o férové obchodní vztahy a využívá přírodní suroviny. Značka Purity Vision začínala v Česku prodejem kokosového oleje. Dnes má na trhu více než sto kosmetických produktů s přírodním složením.

Vyvinout nový kosmetický produkt může trvat i několik let. Své o tom vědí manželé Vladimír a Shanti Lusíkovi, zakladatelé české kosmetické značky Purity Vision. Trvalo pět roků, než doladili recepturu a uvedli na trh gel na pokožku s aloe vera.

Manželé Lusíkovi před mnoha lety začínali jako distributoři přírodní kosmetiky ze zahraničí. Prvním dovezeným produktem byla ájurvédská zubní pasta z Indie. Nové značky i ingredience objevovali během svých cest po Asii a Africe – a právě tam poprvé narazili na kokosový olej, tehdy v Česku téměř neznámou surovinu. Rozhodli se ho uvést na trh pod vlastní značkou Purity Vision. Ta dnes nabízí přibližně 120 kosmetických produktů a splňuje nejpřísnější kosmetické standardy.

Přírodních deodorantů je na trhu slušný výběr. Ne všechny však fungují bezchybně. Foto: Martina Patočková, Ekonews
Fungují, nebo se drolí? Zanechávají skvrny na oblečení? Ekonews otestovaly přírodní deodoranty

Průlom nastal v roce 2012

Přechod od prodeje kokosového oleje ke kosmetickým produktům byl podle Lusíkových přirozený. „V Asii se kokosový olej používá jak při vaření, tak v péči o tělo. Stejně jako růžová voda nebo bambucké máslo (přírodní produkt z máslovníku afrického – pozn. aut.). Tyto suroviny se pohybují na pomezí potravin a kosmetiky,“ vysvětluje Eliška Škvařilová, PR manažerka značky. Časem se do nabídky Purity Vision přidala růžová květinová voda nebo arganový olej, vyráběný ze stromů rostoucích v Maroku.

První receptury kosmetických produktů byly jednodušší. Šlo například o tělový kávový peeling nebo dětské tělové máslo, v jehož složení je bambucké máslo, kokosový a konopný olej. Časem Lusíkovi vyvinuli receptury i pro pleťová séra s vitaminy.

V době, kdy Purity Vision kolem roku 2007 vstupovala na trh, byla přírodní kosmetika pro většinu zákazníků spíše neznámou. „Tehdy přírodní kosmetika zajímala jen malé procento lidí. Dnes už mají spotřebitelé mnohem více informací, zajímají se o složení kosmetiky a chtějí vědět, odkud suroviny pocházejí,“ říká Škvařilová.

Průlom nastal kolem roku 2012, kdy se výrobky značky dostaly do sítí drogerií v Česku a na Slovensku. Mezi nejoblíbenější produkty zákazníků patří květinové vody, pleťová séra a zinková mast pro děti. Ročně značka prodá statisíce kusů produktů.

Tereza Máčelová a Petra Herzová vyrábějí domácí přírodní kosmetiku a na kurzech to učí i ostatní. Foto: Kateřina Hefler, Ekonews
Vyrábějí přírodní kosmetiku doma. Nejsložitější je šampon, parfém nevoní tak dlouho

Český měsíček, marocký jíl

To, co jde vypěstovat v místních podmínkách, roste na Moravě – třeba měsíček nebo levandule. Pole v režimu ekologického zemědělství o rozloze přibližně tří hektarů ročně vyprodukují okolo 400 kilogramů květů měsíčku a 150 kilogramů sušené levandule.

„Květy se ručně sklízejí i třídí, šetrně suší a následně připravují k maceraci, která je základem mnoha našich produktů,“ popisuje Lusík. V obci Střílky na Kroměřížsku a okolí pak značka vyrábí část své kosmetiky. Právě tam vznikají pleťová séra, tělové máslo z macerovaných květů i balzámy na rty.

Jiné složky nebo přímo produkty ale firma musí vyrábět v místě pěstování. Růžová, heřmánková či meduňková voda se destilují v Bulharsku, kde se květy zpracovávají hned po sklizni. Neroli voda z pomerančových květů vzniká v Maroku. Arganový olej, opuncii či rhassoul – tradiční marocký jíl – rovněž Purity Vision nakupuje od tamních výrobců. Bambucké máslo pochází z Ugandy. „Většina firem bere máslo z Ghany, ale ugandské je měkčí a má jemnější, oříškovou vůni,“ popisuje Škvařilová.

Každá dovezená složka prochází několikanásobnou kontrolou a před výrobou následuje další kolo testování. Protože přírodní ingredience bez konzervantů jsou náročné na skladování i přepravu.

Certifikace „férovosti“

U dovážených surovin, především z afrických zemí, je pro značku důležitá nejen kvalita, ale také férové podmínky u výrobců. Jako jedna z prvních českých značek proto Purity Vision získala certifikaci Fair for Life. Ta garantuje spravedlivé podmínky nejen při pěstování, ale i při výrobě a obchodování. Kontroluje se mimo jiné, zda jsou zaměstnanci řádně zaplaceni, zda nejde o produkt dětské práce a zda výroba nezpůsobuje ekologické škody.

„Certifikace nám dává jistotu, že používáme poctivé, čisté a kvalitní suroviny,“ vysvětluje Škvařilová. Auditem každoročně prochází i Purity Vision. Při kontrole se sleduje, jak firma nakládá s vodou, zda recykluje i jak se chová ke svým obchodním partnerům – třeba zda je netlačí k prodeji zboží za nepřiměřeně nízké ceny. Certifikované jsou rovněž samotné kosmetické produkty Purity Vision. Značka má dnes přísnější a mezinárodně uznávanou certifikaci Natrue a AIAB.

Kosmetika ve skle, v plastu nebo bez obalu? Po prodeji do vlastních nádob zákazníci moc netouží

Výroba se zelenou energií

Na výrobní budově značky i na střeše skladu jsou nainstalované solární panely. V tuto chvíli pokrývají přibližně třetinu celkové spotřeby při výrobě. „Věříme přitom, že nejlepší energie je ta nevyrobená, takže se zaměřujeme na to, jak a kde jí šetřit,“ popisuje Lusík. Investice do panelů by se firmě měla vrátit do deseti let. Pro majitele však prý návratnost klíčová není. „Prioritou zůstává využívání energie z obnovitelných zdrojů,“ tvrdí Lusík.

Uhlíkovou stopu řeší Purity Vision i u obalových materiálů. Již při zakládání značky prý majitelé věděli, že se chtějí vyhnout plastu. „Velkou část svých produktů balíme do skleněných nádob, které se následně vkládají do krabiček z recyklovaného papíru. Krémy a másla nabízíme v hliníkových nebo recyklovaných kalíšcích, které jsou lehké a snadno použitelné i opakovaně,“ dodává Lusík.

Článek byl publikován v časopisu Reportér.

Valentina Podlesná
Valentina Podlesná

Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.