Lepší systém zásobování a méně zboží na odpis. Prodej zbylého ovoce a zeleniny ve zvýhodněných bedýnkách. Dodávky zboží do potravinových bank. Zásobování zoologických zahrad. Maso k výrobě zvířecích krmiv. Využití organického odpadu v bioplynových stanicích. Řetězec Lidl usiluje o maximální využití potravin.

Potravinami se v Česku podle dostupných dat plýtvá mnohem méně, než je evropský průměr. Přesto u nás každý rok přijde nazmar přibližně 250 tisíc tun potravin. Největší ztráty jsou přímo ve výrobě, následují domácnosti, gastronomické provozy a obchodní sítě. Plýtvání se přitom dá významně omezit. Velmi dobře se to daří řetězci Lidl, který má v Česku 293 prodejen a pět logistických center.

Prvním krokem při šetření potravinami v obchodní síti je optimalizace zásobování, tak aby nevznikaly přebytky. Již od roku 2020 český Lidl proto využívá systém AutoDispo, který sleduje nejen stav zásob prodejen, ale i to, jakým tempem jednotlivé druhy zboží mizí z regálů a zda se neblíží datum spotřeby. AutoDispo objednávky prodejen řídí tak, aby zákazníci měli dost zboží a přitom se co nejméně zboží muselo „odepisovat“. Bohužel, pokud má být zákazníkům k dispozici zboží opravdu čerstvé, určité přebytky vznikají vždy.

Potravinové banky a bedýnky

Nečitelná etiketa či poškozený obal – zdánlivé maličkosti, které okamžitě vyřadí z prodeje jinak zcela čerstvé potraviny. Vyhazovat se ale nemusejí, jejich cesta může skončit v potravinových bankách. Například v roce 2021 řetězec Lidl takto zachránil před zkázou 200 tun zboží.

Lidl ale hledá další cesty k úsporám potravin. Daří se mu to třeba u ovoce a zeleniny. Jen v období od poloviny listopadu 2021 do konce března 2022 našlo cestu zpět k zákazníkům dalších 1 300 tun stoprocentně kvalitního zboží, které se z hlediska prodeje „provinilo“ například jen protrženou síťkou. Zlevněné bedýnky obsahující tři kila různého ovoce a zeleniny jsou v rámci akce „S Lidlem šetříme jídlem“ v prodejnách k dispozici za 25 korun – a zájem zákazníků je velký.

Medvěd na malinách

Nejen zákazníci ale profitují ze snahy řetězce Lidl o dlouhodobou udržitelnost. Své strávníky najde i „natlučené“, oschlé nebo mírně poškozené ovoce a zelenina. Ukázalo se například, že medvěd malajský zbožňuje maliny a žirafa síťovaná si ráda pochutná na mrkvi či jablkách. Ano, neprodejné ovoce a zeleninu dostávají zvířata v zoologických zahradách.

Pilotní projekt rozjel řetězec s jihlavskou zoo, které předává každý týden zhruba tunu ovoce a zeleniny z logistického centra v blízkém Měříně. Řetězec tak zachrání potraviny, ušetří náklady na jejich likvidaci, zoologická zahrada zase neutratí peníze za krmivo. „Normálně bychom museli kupovat ovoce a zeleninu ve velkoskladu, takhle ji dostaneme v kvalitě, která je pro nás zcela postačující,“ říká ředitel zahrady Jan Vašák. Ovoce zvířata dostávají spíše za odměnu. Je to podobné jako s dětmi – co jim chutná, toho dokážou – bez ohledu na následky – sníst spoustu.

K jihlavské zoo postupně přibyly další, například olomoucká nebo zoopark ve středočeské Olovnici.

Od granule k traktoru

Také neprodané maso nakonec slouží zvířatům. Lidl jej poskytuje zpracovateli, který maso roztřídí a pak pomocí speciálních strojů zpracuje na jemnou hmotu, která se používá při výrobě zvířecích krmiv. Do kafilerie tak zamíří maso jen tehdy, když došlo k porušení teplotního řetězce, a proto už k dalšímu zpracování není vhodné.

Ani potraviny, které nemají tak snadné využití jako ovoce, zelenina nebo maso, neskončí bez užitku. Obchodní řetězec je posílá do bioplynových stanic, kde pak slouží ke kogenerační výrobě tepla a elektřiny nebo jako pohon motorových vozidel (často se využívá například v zemědělství).

Zatím jediným sortimentem, pro který řetězec Lidl nemá další využití, jsou prošlé čokolády a sušenky s náplní. Zde se vracíme opět na začátek, k systému AutoDispo. Díky němu jsou objednávky tohoto poměrně trvanlivého zboží tak účelné, že čokolád v prodejnách zbývá opravdu jen úplné minimum.

V celkovém součtu dovede Lidl předat k dalšímu zpracování více než devadesát procent vlastního odpadu.

 

Redakce

Ekonews je web o udržitelnosti, který hledá v ekologických tématech ekonomické souvislosti a mezi byznysmeny chuť dělat věci ohleduplněji k životnímu prostředí.