Obchodní řetězec PENNY dlouhodobě bojuje proti zbytečnému plýtvání. Strategie, kterou v PENNY zvolili, přináší výhody oběma stranám, obchodu i jeho zákazníkům. A proto funguje. Úsporné projekty PENNY získaly mezi zákazníky mimořádnou popularitu, protože díky nim výhodně nakupují. Deseti tisíce objednávek zákazníků PENNY přispívají k vylepšení nelichotivé bilance, kdy v odpadu v Česku končí tuny potravin.

Nesnězeno: od pilotního projektu ke 200 prodejnám

Loni na jaře se PENNY jako první a dosud jediný řetězec v Česku připojilo k platformě Nesnězeno a začalo přes její aplikaci nabízet výhodné balíčky čerstvých potravin, kterým brzy uplyne doporučená doba spotřeby. Zájem zákazníků předčil očekávání. Z pilotního projektu v jednom obchodě se proto nabídka balíčků rychle rozrostla na 51 prodejen koncem roku 2023, a dokonce na 200 letos v dubnu, což už představuje bezmála polovinu obchodů PENNY v Česku.

Prostřednictvím aplikace a webu Nesnězeno restaurace, pekárny, hotely nebo obchody s potravinami nabízejí neprodané, ale kvalitní jídlo s výraznou slevou. Po přihlášení do platformy si zákazník vybere nejbližší prodejnu PENNY a objedná si předpřipravený balíček potravin, kterým se blíží doba spotřeby. U PENNY za 79 korun získá balíček obsahující ovoce, zeleninu, pečivo nebo chlazené zboží, kterému ten den končí trvanlivost. Hodnota zboží v balíčku přitom činí minimálně 160 korun, takže zákazník získává slevu nejméně 50 procent. Skladba balíčku se odvíjí od aktuálně neprodaných, ale stále kvalitních produktů s blížícím se datem spotřeby.

Jak na nabídku reagovali zákazníci? Za necelých 12 měsíců si zákazníci objednali téměř 70 000 zvýhodněných balíčků! „Nákup balíčku je přínosný pro všechny strany. Zákazník získá za výhodnou cenu kvalitní potraviny a my v PENNY prodáme například zboží, které bychom třeba již následující den nabízet nemohli. Společně snižujeme plýtvání potravinami a přispíváme k ochraně životního prostředí,“ popisuje mluvčí PENNY Tomáš Kubík.

Šetřit lze i bez aplikace

Úspěch balíčků Nesnězeno otevřel cestu projektu „Neplýtváme s PENNY“, který řetězec rozjel ve 221 obchodech. „Neplýtváme s PENNY“ funguje od letošního dubna podle obdobných pravidel – nabízí s 50% slevou balíčky potravin s blížící se dobou spotřeby. Balíčky jsou ovšem navíc dostupné i těm, kteří nemají chytrý telefon nebo nevyužívají aplikaci Nesnězeno. Zákazníci si pro ně mohou jednoduše dojít do obchodu bez toho, že by si balíček objednávali předem v aplikaci.

Díky „Nesnězeno“ a „Neplýtváme s PENNY“ jsou výhodné balíčky potravin dostupné v celé síti 421 prodejen PENNY v Česku.

Neplýtváme s PENNY. Foto: PENNY

Ze starších rohlíků je strouhanka

V PENNY nepřijdou nazmar ani neprodané rohlíky. Další úsporný projekt „Rohlík na strouhanku“ se soustředí na zužitkování staršího pečiva. Rohlíky, které se neprodaly čerstvé, PENNY zabalí do pytlíku po 10 kusech a za 13,50 Kč je nabídne pro domácí přípravu strouhanky. Cenově přitom starší pečivo vyjde na zhruba polovinu toho, co strouhanka přímo od výrobce. Strouhanka se doma ze suchého bílého pečiva, které se nesnědlo a ztvrdlo, připravovala dříve zcela běžně. Dnes ale zákazníci kupují spíš tolik, kolik skutečně spotřebují, takže z vlastního nákupu tolik zbytků nemají. Díky projektu „Rohlík na strouhanku“ ale mohou využít zbytky z obchodu.

Projekty „Nesnězeno“ a „Neplýtváme s PENNY“ efektivním způsobem doplňují již řadu let existující model boje proti plýtvání, kdy PENNY pravidelně daruje trvanlivé potraviny i drogistické zboží potravinovým bankám. Zeleninu a ovoce, které už kvůli přísným požadavkům nechce nabízet zákazníkům, pak věnuje PENNY zoologickým zahradám. Zaměstnanci vytřídí kusy ovoce a zeleniny, které nesplňují estetickou kvalitu, nebo je potřeba je zkonzumovat v co nejkratší době, přičemž toto ovoce a zelenina i nadále splňují všechny zdravotní normy a pro zvířata jsou zcela nezávadné. Do projektu PENNY pro ZOO je zapojeno přes 30 zahrad v Česku.

Avatar
PENNY