Audio verze článku:

Na devíti prodejnách Tesco po celé republice nyní běží pilotní projekt, kterým řetězec zkouší večerní darování chlazeného masa a sýrů a uzenin z pultového prodeje. Jde o další způsob, jak Tesco omezuje plýtvání a minimalizuje potravinový odpad.

Tesco snížilo množství potravinového odpadu od roku 2016/2017 o 82 procent, vyplývá z již deváté výroční zprávy obchodního řetězce o plýtvání potravinami. Klíčovým faktorem úspěchu je podle vedení obchodního řetězce nasazení zaměstnanců, kteří každý den pečlivě třídí potraviny a zajišťují, že se jich co nejvíce dostane potravinovým bankám.

„Jsem hrdá na všechny naše kolegyně a kolegy, kteří každý den vybírají vhodné potraviny a neustále tak navyšují objem potravin, které darujeme lidem v nouzi. Díky jejich úsilí jsme v minulém roce mohli darovat 4,6 milionu porcí jídla více než 300 tisícům klientů potravinových bank – to je 300 tisíc lidských životů, které jsme mohli učinit lepší,“ říká Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco ČR.

Britský řetězec již před pár lety překonal cíle, které si v této oblasti dal. Zavázal se totiž snížit množství potravinového odpadu o polovinu do roku 2025. K tomu však došlo už v roce 2019.

Většinu dostanou potřební

Ve svých 184 obchodech Tesco v posledním finančním roce 2024/25 prodalo celkem 523 648 tun potravin. Potravinový odpad v tom roce činil 2463 tun (tedy necelé půl procento prodaných potravin) a meziročně se snížil o 344 tun.

Potravinovým bankám řetězec Teco daroval 1918 tun jídla z prodejen a distribučních center, což odpovídá zmíněným 4,6 milionu porcí jídel. Pomoc směřuje zejména zranitelným skupinám – 30 procent dostali rodiče samoživitelé, pětinu senioři a pětinu děti z dětských domovů.

Potraviny, které nejsou vhodné k lidské spotřebě, společnost věnovala jako krmivo pro zvířata. V posledním roce šlo o 5626 tun.

K meziročnímu snížení množství odpadu přispělo především zaměření se na systém objednávek a plánování klíčových cest čerstvých potravin v dodavatelském řetězci. Pomáhá rovněž pokračující revize sortimentu, kdy se obchodník snaží zajistit, že zákazníkům nabízí v příslušných prodejnách relevantní výrobky. A přínosem je i prodej potravin před datem minimální trvanlivosti s mimořádnou slevou v rámci stanovišť označených nápisy „Žádné jídlo nazmar“.

Novinkou je darování masa a lahůdek

V boji proti plýtvání potravinami Tesco navíc neustále hledá nové cesty. Jednou z nich je aktuálně testované večerní darování čerstvého masa a vybraných lahůdek, jako jsou uzeniny a sýry, kterým ten den končí doba spotřeby. To nyní řetězec zkouší v prodejnách v Brně (Heršpice, Bohunice a Vídeňská), Praze (Skalka a Novodvorská), Příbrami, Prostějově, Plzni (Rokycanská) a v Sokolově. Již nyní Tesco chystá rozšíření tohoto programu do dalších prodejen.

Při darování jídla Tesco využívá aplikaci Foodiverse, díky níž se daří celý proces zrychlit a zjednodušit. Aplikace totiž propojuje prodejny s potravinovými bankami a neziskovými organizacemi.

„Každá naše prodejna má přidělenu jednu hlavní partnerskou organizaci, které každý den nabízí neprodané potraviny vhodné k darování. Ráno je nahrajeme do aplikace, partner je v systému potvrdí a během dne si je přijede vyzvednout,“ popisuje mluvčí obchodního řetězce Iva Pavlousková.

Pokud se stane, že si organizace dar vyzvednout nemůže, aplikace jej automaticky nabídne všem dalším organizacím napojeným na prodejny Tesco. „Kdo zareaguje jako první, ten si potraviny odveze,“ dodává mluvčí.

V případě testovaného darování chlazeného baleného masa a lahůdek z pultu zaměstnanci zadávají do systému Foodiverse produkty mezi 18. a 20. hodinou, někdy i dříve. „Samotný podnět k darování je možné zadat už mezi 16. a 18. hodinou. Po potvrzení ze strany potravinové banky následuje fyzické převzetí darovaných produktů na prodejně, a to ještě tentýž večer,“ přibližuje Iva Pavlousková.

Dodavatelé, zapojte se

Tesco se ke snížení potravinového odpadu snaží motivovat i své dodavatele. Aktivně je podporuje v měření a reportování, navíc jim nabídlo šestiměsíční bezplatnou licenci k využívání zmíněné aplikace Foodiverse, která zjednodušuje proces darování a pomáhá se zaváděním udržitelných praktik.

Tesco zároveň vyzývá dodavatele, aby se zavázali snížit celosvětový potravinový odpad do roku 2030 na polovinu a zveřejnili své údaje o potravinovém odpadu.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.