Audio verze článku:

Cílem řetězce drogerií dm je dosáhnout do roku 2045 čistých nulových emisí oxidu uhličitého. Jak vyplývá z čerstvě zveřejněné zprávy o udržitelnosti, opatření zahrnují kromě LED osvětlení a tepelných čerpadel i přechod na zelenou elektřinu, včetně budování vlastních fotovoltaik.

Dm Česká republika má v současné době v provozu dva vlastní fotovoltaické systémy. Postupně budou ale přibývat další. Jak uvádí jednatelka společnosti dm Markéta Kajabová, podíl zelené elektřiny ve všech tuzemských prodejnách ke konci roku 2023 činil 62 procent, celá skupina dm dosáhla 67 procent.

Opatření směřující k využívání zelené elektřiny pomáhají snížit emise ve Scope 1 a 2. Největší porci ale obvykle tvoří Scope 3 a nejinak je tomu u dm, kde tyto emise jdoucí za dodavateli či zákazníky představují 71 procent celkových emisí.

Jak se vyvíjely emise dm Česká republika (v tCO2e); Zdroj: Zpráva o udržitelnosti společnosti dm za rok 2023/2024
Zdroj: Zpráva o udržitelnosti společnosti dm za rok 2023/2024

„Snižování emisí v dodavatelském řetězci řešíme komplexně. Spolupracujeme se svými výrobními partnery na ekologických bilancích produktů, podporujeme recyklovatelnost obalů, trasujeme původ surovin a zavádíme Kodex udržitelnosti pro dodavatele dm značek. Do konce tohoto roku mají kodex podepsat všichni naši stávající výrobní partneři,“ uvádí jednatelka sítě prodejen dm Markéta Kajabová.

Společnost dm zveřejnila první zprávu o udržitelnosti za rok 2024. Povinnost to pro vás zatím není a zřejmě bude až za dva roky. Proč jste se tak rozhodli?

V dm vnímáme udržitelnost jako nedílnou součást našeho fungování, nikoli jako legislativní povinnost. Zveřejnění první Zprávy o udržitelnosti za obchodní rok 2023/2024 (1. října 2023–30. září 2024) bylo pro nás přirozeným krokem, jak transparentně komunikovat naše environmentální, sociální i ekonomické aktivity. Zpráva nám umožňuje lépe strukturovat data, vyhodnocovat dopady a nastavovat cíle, které mají skutečný význam. Zároveň je to způsob, jak vést otevřený dialog se svými zákazníky, spolupracovníky i odbornou veřejností.

Váš obrat na českém trhu roste, v posledním roce o 11 procent, daří se přesto snižovat emise?

Ano, růst obratu a rozšiřování naší prodejní sítě jdou ruku v ruce s cílenými opatřeními ke snižování environmentální zátěže. Dlouhodobě pracujeme na tom, aby růst nebyl v protikladu s udržitelností, ale aby ji naopak podporoval. Proto růst obratu vnímáme jako příležitost investovat do technologií, které nám pomáhají být vůči planetě šetrnější.

V loňském obchodním roce jsme takto investovali do nového logistického centra v Ostředku, které je energeticky úsporné, nezávislé na plynu a připravené na instalaci fotovoltaiky. Budova získala akreditaci BREEAM na úrovni „Very Good“. V zemích, kde společnost dm působí, se dlouhodobě zaměřujeme na zvyšování podílu energie z obnovitelných zdrojů.

Vaším cílem je dosáhnout do roku 2045 čistých nulových emisí. Která opatření tomu mají napomoci?

Naše strategie stojí na čtyřech pilířích: ekologická bilance, prevence negativních dopadů, jejich snižování a vytváření environmentálních hodnot. Podnikáme řadu kroků, které přispívají ke snižování emisí již nyní. Kromě zmíněných fotovoltaik probíhají pilotní projekty v dopravě, investujeme do energeticky úsporných technologií a postupně vyřazujeme fosilní paliva z provozu. V oblasti obalů se skupině dm podařilo snížit množství použitého plastu v poměru k obratu o téměř 30 procent oproti roku 2018.

Když to vezmeme podrobně, tak Scope 1, což jsou přímé emise firmy, zahrnuje například emise z vašich aut. Jak jste v tomto směru daleko a na jaké překážky narážíte?

Optimalizace vozového parku je jednou z oblastí, kde vidíme velký potenciál pro snižování emisí. V rámci skupiny dm probíhají pilotní projekty s vodíkovými a elektrickými nákladními vozy, které testujeme v reálném provozu. Jde o slibné technologie, ale zároveň narážíme na praktické překážky, jako je dostupnost infrastruktury, vyšší pořizovací náklady a omezený dojezd některých typů vozidel.

V Česku zatím nejsme v této oblasti tak daleko jako například v Rakousku nebo Německu, kde je podpora alternativních pohonů výraznější. Přesto se snažíme postupně přecházet na efektivnější modely, plánovat dopravu udržitelněji a hledat řešení, která budou dlouhodobě funkční.

Scope 2 zahrnuje hlavně nepřímé emise z nakupovaných energií. Jak se daří přechod na obnovitelnou elektřinu?

Jsme na dobré cestě díky kombinaci nákupu zelené elektřiny a rozšiřování vlastních obnovitelných zdrojů. V Česku činil podíl zelené elektřiny ve všech prodejnách ke konci roku 2023 už 62 procent, celá skupina dm dosáhla 67 procent. Většinu přitom tvoří elektřina nakupovaná přímo od poskytovatelů.

Součástí naší strategie je také rozšiřování vlastních obnovitelných zdrojů. Od loňského září má skupina dm v provozu 78 fotovoltaických zařízení, převážně na střechách prodejen, která v roce 2024 vyrobila přibližně 9500 MWh elektřiny. Přebytečnou energii, kterou jsme nemohli sami využít, jsme dodávali do evropské distribuční sítě. V Česku máme aktuálně v provozu dvě vlastní fotovoltaické elektrárny a plánujeme další instalace. Postupně chceme rozšiřovat využití solární energie napříč celou sítí.

Časový plán je nastaven s výhledem do roku 2027, kdy plánujeme vybavit všechny prodejny měřicí a regulační technikou, která umožní efektivní řízení spotřeby energie. V Česku se zaměřujeme na optimalizaci provozu prodejen nejen prostřednictvím obnovitelných zdrojů, ale také edukací našich spolupracovníků. Ti mají k dispozici školení a přehledná opatření pro letní a zimní provoz, aby mohli osvětlení a teplotu vědomě uzpůsobit aktuálním podmínkám.

Jak postupuje na prodejnách zavádění úsporných technologií, tedy LED osvětlení, rekuperace tepla či modernizace chladicí techniky?

Úsporné technologie zavádíme postupně. V dm Česká republika bylo loni v září 82 procent prodejen vybaveno LED osvětlením, které výrazně snižuje spotřebu energie. Tepelná čerpadla, která umožňují efektivní využití tepla, jsou instalována v 44 procentech prodejen.

Většinu emisí tvoří obvykle Scope 3, tedy emise v dodavatelském řetězci. Jak velký podíl představují pro dm?

Emise Scope 3 tvoří opravdu největší část uhlíkové stopy. V roce 2023 činily tyto emise za všechny země dm  266,6 tisíce tun ekvivalentu oxidu uhličitého. Největší podíl v rámci Scope 3 tvoří nakoupené produkty a služby (61 %) a dojíždění zaměstnanců (25 %).

V Česku odpovídaly emise Scope 3 za rok 2023 hodnotě 16,8 tisíce tun ekvivalentu CO2. Z toho 51 procent připadá na nakoupené produkty a služby a 40 procent na dojíždění našich spolupracovníků.

Jak postupujete při snižování emisí v dodavatelském řetězci?

Snižování emisí v dodavatelském řetězci řešíme komplexně. Spolupracujeme s výrobními partnery na ekologických bilancích produktů, podporujeme recyklovatelnost obalů, trasujeme původ surovin a zavádíme Kodex udržitelnosti pro dodavatele dm značek. Do konce tohoto roku mají tento kodex podepsat všichni stávající výrobní partneři.

Zároveň investujeme do vzdělávání, transparentnosti a dlouhodobých partnerství, která nám umožňují realizovat konkrétní opatření přímo v terénu. Například do zlepšování pracovních podmínek nebo snižování environmentálních rizik.

Pomáháte dodavatelům jejich emise snižovat, například poskytováním nástrojů na jejich měření?

Emise měříme na úrovni produktových klastrů, to znamená skupin výrobků jako jsou třeba šampony, a ve spolupráci s partnery na základě těchto dat stanovujeme konkrétní cíle a opatření. Kromě toho využíváme audity, ekologické analýzy a odborné poradenství, které pomáhají identifikovat potenciály pro optimalizaci. V některých případech poskytujeme dodavatelům nástroje a školení, jindy postupujeme individuálně podle typu produktu a výrobního procesu.

Chcete po dodavatelích data a která?

V oblasti snižování emisí ve Scope 3 spolupracujeme s dodavateli na různých úrovních. Přístup se liší podle typu produktu, velikosti partnera i dostupnosti dat. V některých případech máme nastavené systémové nástroje, jinde postupujeme individuálně, například prostřednictvím ekologických bilancí, auditů nebo společných projektů.

Chceme podporovat transparentnost a dlouhodobou spolupráci, která umožňuje identifikovat potenciál pro zlepšení. Využíváme rámce, jako je Kodex udržitelnosti, který je součástí smluvních vztahů s našimi výrobními partnery, a postupně rozšiřujeme požadavky na sledování environmentálních dopadů.

Stanovili jste si cíl, jak rychle byste chtěli emise dodavatelů snižovat?

Emise vznikající v rámci Scope 3, tedy mimo naši přímou kontrolu, jsou významnou součástí naší klimatické stopy. Na úrovni produktových klastrů měříme dopady specifické pro oblast sortimentu a na jejich základě ve spolupráci s partnery konkretizujeme cíle a opatření na snižování emisí.

Naším dlouhodobým cílem je dosáhnout do roku 2045 čistých nulových emisí. Přístup k jejich snižování je postupný, založený na ekologických bilancích, zvyšování energetické účinnosti, podpoře obnovitelných zdrojů a konceptualizaci nízkoemisní logistiky.

Scope 3 zahrnuje i ekologičtější sortiment – rozšiřování nabídky produktů s nižší uhlíkovou stopou (např. bioprodukty, udržitelné obaly). Jak se to daří? Poptáváte tyto produkty od stávajících dodavatelů, nebo hledáte nové?

Udržitelný sortiment je důležitou součástí našeho přístupu ke snižování emisí ve Scope 3. V Česku se zaměřujeme na rozšiřování nabídky produktů s nižší uhlíkovou stopou, jako jsou bioprodukty, produkty s udržitelnými obaly nebo certifikovaná přírodní kosmetika. V obchodním roce 2023/2024 tvořily produkty s uznávanou certifikovanou pečetí více než 14 procent našeho sortimentu, přičemž nejvyšší podíl zaznamenaly kategorie dětské výživy a potravin.

Udržitelné produkty poptáváme od stávajících dodavatelů a zároveň aktivně hledáme nové partnery, kteří sdílejí naše hodnoty. Klíčovým nástrojem je pro nás Kodex udržitelnosti, který k loňskému září podepsalo 94 procent výrobních partnerů dm značek. Tento kodex zahrnuje požadavky na ekologické zemědělství, recyklovatelnost obalů, certifikace jako EU Ecolabel, Fairtrade, GOTS nebo CPK bio.

Chceme nejen rozšiřovat nabídku, ale také snižovat dopad produktů na životní prostředí v celém jejich životním cyklu, od výroby přes dopravu až po likvidaci.

Jak probíhá na téma udržitelnosti a ESG témat komunikace s vašimi zaměstnanci?

Téma prostupuje napříč celou firmou, ať už se jedná o třídění odpadů, rozšiřování sortimentní nabídky o produkty šetrné k přírodě či jen prosté plné využití služebních automobilů při cestách na semináře. Pro všechny spolupracovníky pravidelně připravujeme různé impulsy k trvalé udržitelnosti, webináře či semináře s odborníky, swapy nebo možnost osobně se účastnit dm dobrovolnického dne. Cílem je tak nejen informovat, ale také inspirovat k aktivnímu zapojení do udržitelných iniciativ. Důležitou součástí komunikace je otevřený dialog, kdy mají spolupracovníci možnost klást otázky, navrhovat vlastní nápady a podílet se na projektech, které mají pozitivní dopad na společnost i životní prostředí.

Více informací o udržitelnosti v dm naleznete zde.

Partnerem tohoto článku je společnost dm.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.