Audio verze článku:

Praní na rychlé cykly je podle Tomáše Hovorky ze společnosti Unilever trendem. Unilever právě představil v rámci řady Coccolino nový prací gel, který zvládá i patnáctiminutový program. Zároveň pozoruje velký zájem o prací parfémy.

V Česku se Unilever opírá také o silnou tradici a oblibu značky SAVO. „Je to lovebrand a lídr na trhu v mnoha kategoriích,“ pochvaluje si Hovorka, který má v Unileveru divizi péče o domácnost na starosti. Nicméně i SAVO už má verzi s čisticí složkou na přírodní bázi.

O jaké produkty se opírá vaše portfolio?

Produkty pro domácnost se dělí na tři kategorie: aviváže, prací prostředky a čisticí nebo dezinfekční prostředky. Zahrnuje značky SAVO, Cif, Coccolino nebo Surf. Naše globální značky typu Cif či Domestos najdete po celé Evropě, ačkoli někde se jmenují jinak. V Česku máme velkou výhodu lokální značky SAVO, která je na trhu už více než padesát let. Přitom je známá mladší i starší generaci.

Jak se značka postupně proměnila?

Značka vznikla v roce 1973 a od roku 2013 spadá pod křídla Unileveru. Dodnes v původní továrně v Bohumíně probíhá část výroby: úzce s ní spolupracujeme. SAVO znamenalo na počátku především „SAnaci VOdy“. Dnes se ale posouváme dál od původních chlornanových prostředků. Ty jsou stále oblíbené, zároveň jsme portfolio rozšířili i o SAVO s čisticí složkou na přírodní bázi pro každodenní používání.

Jak silná je značka na trhu?

Je to český lovebrand. Když se řekne odstraňování plísně, tak v některých případech už značka, řekněme, zdruhověla: to znamená, že i když člověk používá jiný přípravek, stejně řekne „savo“. Ale jak už jsem řekl, SAVO inovujeme – a postupujeme tak i u dalších značek: loni jsme představili novinku v rámci značky Domestos – jde o sprej na čištění WC, který se dá používat vzhůru nohama. Běžný tekutý prostředek totiž steče dolů a pod římsu se nedostane. Tam je přitom, jak víme, veliké množství bakterií.

K výrobě čističů jsou potřeba ropné produkty. Snažíte se je nahrazovat?

Jde zejména o tenzidy neboli surfaktanty, tedy povrchové čisticí látky, které zabezpečují, že produkt čistí a pění. Za tím jsou ve většině případů deriváty fosilních paliv. My se snažíme je nahrazovat ekologickými a obnovitelnými alternativami. Loni jsme navázali spolupráci s firmou Evonik na Slovensku, kde se tenzidy získávají z biosurfaktantů, takzvaných rhamnolipidů: jde o produkt fermentace sacharidů z kukuřice. V tuto chvíli je testujeme v Asii. Zatím jde převážně o prostředky určené na ruční mytí nádobí, které jsou v přímém styku s pokožkou.

Jaké trendy sledujete v praní prádla?

Jedním z nejsilnějších trendů jsou rychlé prací cykly a cykly ve studené vodě. Souvisí to i s udržitelností, šetřením vody a energie. Jsou také šetrnější k oblečení, protože když se prádlo v pračce pere hodinu a půl až tři hodiny, tak mu to moc neprospívá.

Lze to při zachování účinnosti?

Přizpůsobili jsme se tomu v rámci inovací. Klasický sypký prášek se hůř rozpouští, proto je vhodný na delší cykly nebo na některé odolné skvrny. Na trhu bude mít pořád své místo. Gely teď mají větší potenciál růst. Nedávno jsme uvedli na trh první prací gel, který má složení uzpůsobené rychlým pracím cyklům od 15 minut: jmenuje se Coccolino Wonder Wash. Rozpustí se a odstraní běžné skvrny, stihne prádlo vyprat i provonět. Navíc se může použít i na standardní prací cyklus.

Častým tématem jsou také obaly a plasty. Jak je omezujete?

Zvyšujeme podíl recyklátu, třeba obaly u značky Coccolino mají 35 procent recyklátu. Je ale měkčí než standardní plast, proto hraje roli i složení produktu. Třeba prostředek na bázi chlornanu nemůže být v obalu s vysokým podílem recyklátu. Počítáme i s konceptem „refill“, třeba u spreje se bude dokupovat jen náplň. Množství plastů snižujeme také skrze koncentrované varianty, třeba nově u parfémů Coccolino, kdy potřebujete menší prací dávku, tudíž menší obal. Co se týče doplňovacích stanic, to není směr, kterým chceme v tuto chvíli jít. Nevidíme zatím dostatečný zájem zákazníků.

K čemu vlastně potřebuji aviváž, když prádlo už voní díky pracímu prostředku?

Aviváže Coccolino v sobě mají takové drobné bublinky, které se sušením aktivují, a prádlo tak voní déle. Aviváž ale také promašťuje vlákna, ta se pak méně třepí, čímž se prodlužuje životnost oblečení.

Zmínil jste parfémy. Ty se hodí jako doplněk k aviváži?

Ano, jde o prémiovou intenzivní vůni, stačí opravdu malá dávka. Lidé, kteří používají sušičku, totiž mají někdy problém s tím, že prádlo zbavuje vůně aviváže. Ale parfém Coccolino je tak intenzivní, že to vydrží. A když prádlo sušíte uvnitř, provoní vám dokonce celý byt.

Jak poměry na trhu ovlivňuje nástup mladší generace?

Všímám si trendu, který bych nazval „síla komunity“. Nejde jen o praní, ale celkově o péči o domácnost. Je hodně spjatý se sociálními sítěmi, kdy „cleanfluenceři“ sdílejí různé „hacky“, tipy, jak uklidit. Krásný příklad je třeba čištění bílých tenisek Cifem. Časem z toho ale může vzejít i inspirace pro nový produkt.

Redakce

Ekonews je web o udržitelnosti, který hledá v ekologických tématech ekonomické souvislosti a mezi byznysmeny chuť dělat věci ohleduplněji k životnímu prostředí.