Každý rok najezdíme automobily mnoho kilometrů. Ať už za našimi pacienty, za nákupy, na školení, s odpady. Abychom redukovali dopady z naší dopravy, rozhodli jsme se v roce 2018 pořídit si namísto jednoho benzínového vozu elektromobil. Pořízení elektromobilu bylo poněkud zdlouhavé, protože jsme se rozhodli zkusit získat dotaci na nákup z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Šlo o naši první a zatím jedinou dotaci, o kterou jsme kdy usilovali. S vyřízením dotace jsme se na podzim roku 2018 obrátili na specializovanou společnost. Dotace byla zajímavá hlavně svou výší, kdy malý žadatel mohl získat zhruba třetinu z kupní ceny automobilu. Přesná výše a další parametry obdržené dotace jsou uvedeny níže.

Na schválení dotace jsme čekali od února 2019 až do března 2020 s tím, že elektromobil musel být pořízen do konce srpna téhož roku, i když šlo požádat o prodloužení termínu do listopadu. Nezbývá než doufat, že budoucí dotační program, který bude financován z Národního plánu obnovy a který by měl být vyhlášen již na přelomu roku, bude z administrativního pohledu jednodušší a schvalování bude rychlejší.

Tehdejší nabídka elektromobilů dostupných v ČR nebyla zrovna široká: Nissan Leaf, Nissan eNV200, BMW i3, Kia eNiro, Hyundai Kona, Tesla S, X, 3, Jaguar iPace, Škoda CitigoE a VW eUP a výhledově ID.3. Právě poslední zmíněný byl naším favoritem, zejména z praktických důvodů: kompaktní rozměry, od základu stavěný jako elektromobil, dlouhý dojezd, v místě dostupný servis, možnost instalace tažného zařízení (bez možnosti přívěsu).

Nicméně s tím, jak se neustále posouvalo dodání prvních kusů, přičemž nebylo možné se ani na auto kdekoliv podívat naživo, natož si jej vyzkoušet, jsme začali hledat alternativy – Kia eNiro by splňovala většinu požadavků, ale dodací lhůty byly dlouhé, Kona měla divný interiér. Tesla 3 sice jezdila skvěle a moc se nám líbila, ale pro naše potřeby nebyla moc praktická (obtížný přístup do kufru, nízký posez). Jaguar byl příliš „nóbl“ a příliš velký, Citigo/UP zase příliš malá autíčka. Zbylo nám léty prověřené BMW i3, pro který jsme navzdory informacím od importéra našli certifikované tažné zařízení (bez možnosti přívěsu).

Za první rok jsme s elektromobilem najeli za služebními povinnostmi skoro 25 tisíc kilometrů, zejména po Českých Budějovicích a okolí, při rozvozu krmiv a léků našim zákazníkům, při odvozu odpadů a nákupech spotřebního materiálu. Vzhledem ke covidové situaci a úbytku nabídek školení jsme absolvovali méně cest za vzděláním, ale i na těchto delších trasách (z Budějovic do Brna či Hradce Králové) se tento vůz s poměrně malým dojezdem zcela osvědčil (reálně v zimě při rychlosti 110 km/h ujedeme 220 km, v létě na okreskách 270 km, po městě bez nutnosti topení a klimatizace se blížíme 300 km).

Auto s odpady. Foto: poskytnuto Štěpán Průcha

Spotřeba v ročním průměru dosahuje 14 kWh na sto kilometrů, což při ceně elektřiny čtyři koruny za jednu kWh znamená 56 haléřů na kilometr. Na rychlonabíjecích stanicích pak náklad vychází na zhruba dvojnásobek, i bez potřeby měsíčních paušálů. Elektromobil jezdí po zhruba polovinu roku převážně na přebytky z fotovoltaické elektrárny umístěné na střeše veterinární kliniky, díky čemuž se dále zkracuje množství kilometrů nutných pro vykompenzování uhlíkové stopy z výroby a budoucí likvidaci baterie. K tomuto bodu zvratu tak dojde již po zhruba roce a půl užívání (po 35-40 tisících kilometrech, tento údaj odhadujeme na základě znalosti několika věrohodných studií). Na okraj uvádíme, že elektrická energie potřebná pro provoz kliniky pochází jen z obnovitelných zdrojů, převážně ze střešní fotovoltaiky.

Žádný servisní zásah nebyl na vozidle potřeba (což u nového auta není překvapující), běžné servisní náklady by měly být o poznání nižší než u vozů se spalovacím motorem.

I díky nabitým zkušenostem si jsme jistí, že každý další pořízený vůz bude na elektřinu, s dotací či bez. Při našich cestách jsme se setkali se zájmem a dotazy na praktické zkušenosti s provozem elektromobilu a jsme si jisti, že několik našich zákazníků za své příští auto zvolí i díky nám elektromobil.

Foto: poskytnutoStěpán Průcha

Název programu: Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost;

Název projektu: Pořízení elektromobilu k podnikatelským účelům společnosti Veterina u kostela s.r.o.;

Název žadatele: Veterina u kostela s.r.o.;

Termín realizace: 08/2020-08/2023;

Způsobilé výdaje: 413 675,96;

Dotace: 310 256,97

Cílem projektu je pořízení elektromobilu a wallboxu za účelem zahájení přechodu společnosti Veterina u kostela s.r.o. k nízkouhlíkové dopravě a šetrnějšímu využívání energetických zdrojů. Doprovodným přínosem přechodu na elektromobilitu je i snížení nákladů na provoz a pravidelnou údržbu automobilu. Dílčím cílem je i popularizace elektromobility.

Štěpán Průcha
Štěpán Průcha

Štěpán Průcha působí od roku 2006 jako finanční konzultant. V poslední době ale klade největší důraz na tak zvané zelené investice a snaží se radit klientům spořit či investovat s ohledem na životní prostředí. Od letošního července je prvním českým držitelem mezinárodní certifikace EFPA ESG Advisor, která se uděluje po školení a zkoušce na téma zelených a sociálně odpovědných investic.