Budějovický Budvar, národní pivovar, letos vyměnil fólii za papír, připojil se k iniciativě Zálohujeme.cz a zavázal se snížit uhlíkovou stopu o dvacet procent do pěti let. Ale plány má větší.

„Náš pivovar bude jednou zelený nejen chováním, ale i navenek,“ říká manažer pro strategii Robert Chrt. To zahrnuje nejen už probíhající šetření vodou, obnovitelné zdroje energie, ale i zelené střechy a nové stromy v areálu pivovaru.

Budějovický Budvar se připojil k iniciativě Zálohujeme.cz. Co pro vás bylo hlavním impulzem ke vstupu?

V pivovarnictví se vždy hodně využívaly vratné lahve. Ovšem jak se mění zvyky zákazníků, přibývá plechovek, které dnes vratné nejsou. Podle statistik se zároveň z deseti prodaných nápojových plechovek na českém trhu vrátí zpět k recyklaci pouze čtyři. A to chceme a potřebujeme změnit.

Jaké procento plechovek by se tedy podle vás mohlo vrátit zpět díky zálohování?

Trhy, kde zálohování plechovek a plastových lahví už funguje, dokazují, že se může vrátit více než devadesát procent plechovek.

Odpůrci recyklace hovoří o větší náročnosti pro obchody i zákazníky…

Pokud chceme pro životní prostředí něco udělat, musíme vynaložit trochu úsilí. Ano, pro větší obchody to například bude znamenat, že budou mít automaty na výkup, k tomu nějaký prostor na skladování a vyřešenou logistiku vrácených plechovek. Podpořit životní prostředí musejí i spotřebitelé, tím, že plechovky budou do maloobchodu vracet. Je to však úsilí, které se nám jednou vrátí.

Jak přesně vracení funguje?

Do automatů se musí plechovka nebo PET lahev vložit neporušená, jelikož systém funguje na bázi unikátního čárového kódu. Ten zodpoví, zda byla lahev prodána se zálohou, a zákazníkovi jsou pak na základě toho vráceny peníze. Automat následně plechovku či lahev sešrotuje, respektive zmáčkne.

Při balení plechovkového piva jste letos nahradili plastovou fólii papírem. Kolik plastu se tak ročně ušetří?

U skupinových balení plechovek jsme kompletně přešli od plastové fólie na papírové balení. Dohromady se tak na celém sortimentu – včetně nealkoholického piva BIRGO, které děláme ve spolupráci s Mattoni, ročně ušetří osmdesát pět tun plastu.

Jaký je podíl recyklovaného papíru na těchto obalech?

Je to šestnáct procent. Ovšem ty obaly jsou dál stoprocentně recyklovatelné.

Nová moderní linka, na které se mimo jiné vyrábí i zmíněné BIRGO, nabízí i další ekologické úspory. Které to jsou?

Díky všem modernizacím, které nová technologie nabízí, se významně ušetří spotřeba elektřiny i vody.

Budvar nedávno získal ocenění Lean&Green Award za to, že se zavázal snížit uhlíkovou stopu ve své logistice. O kolik? A jak toho dosáhnete?

Během pěti let bychom měli uhlíkovou stopu snížit o dvacet procent, což je první fáze. Jedná se o celou paletu změn. Od používání alternativních paliv, zlepšení využití aut a ložení až po vlastní obnovitelné zdroje energie. Testujeme LNG jako pohon pro dálkovou přepravu, i když tam to bohužel aktuální energetická krize trochu zkomplikovala. Sledujeme i vývoj zcela nových technologií, například pohon na vodík.

Vizí budoucnosti je pro Budvar takzvaný „zelený pivovar“. Jak si ho lze představit v praxi?

Doslova zelený. Samozřejmě chceme a budeme i nadále šetřit vodu, používat alternativní zdroje energie a celkově snižovat dopady na životní prostředí. Ale zároveň bychom chtěli, aby byl areál pivovaru zajímavým a atraktivním místem pro návštěvníky. Pracujeme na urbanistické studii, která počítá se zelenými střechami, s množstvím stromů a zkrátka s celkově zeleným pivovarem. Ta změna potrvá, ale už na ní pracujeme.

Redakce

Ekonews je web o udržitelnosti, který hledá v ekologických tématech ekonomické souvislosti a mezi byznysmeny chuť dělat věci ohleduplněji k životnímu prostředí.