Audio verze článku:

Soud ve Frankfurtu minulý týden zakázal společnosti Apple tvrdit o svých hodinkách Apple Watch tvrdit v reklamě, že jsou „CO2 neutrální“. Americká firma podle něj uváděla zákazníky v omyl.

Zatímco se Evropská unie zabývá osudem směrnice o zelených tvrzeních – Green Claims Directive – německý soud řešil další případ greenwashingu. Společnost Apple podle rozsudku z minulého týdne nemá právo prohlašovat o svých chytrých hodinkách Apple Watch, že jsou „CO2 neutrální“.

Americká firma své tvrzení zakládala na tom, že vyprodukované emise kompenzuje svými projekty založenými na výsadbě lesů v Paraguayi. Nájemní smlouvy americké firmy na třech čtvrtinách pozemků v jihoamerické zemi ovšem vyprší už v roce 2029. Apple tak nemůže zaručit, že projekt po onom datu bude pokračovat.

Malování na zeleno neboli greenwashing. Ilustrační foto: Unsplash
Směrnice proti greenwashingu postihne hlavně podniky, které vyrábějí udržitelné produkty

Mají poskytovat poctivé informace

Soudci přitom dospěli k závěru, že spotřebitelé oprávněně očekávají, že takové tvrzení zaručí ukládání uhlíku alespoň do roku 2050 v souladu s Pařížskou dohodou. „Společnost Apple nebyla schopna prokázat, že všechny nájemní smlouvy budou prodlouženy,“ uvedl soud.

Žalobu podala německá nezisková organizace Deutsche Umwelthilfe bujující za práva spotřebitelů. „Svými žalobami v oblasti klimatu proti greenwashingu ze strany průmyslových a obchodních společností zajišťujeme, že i multimiliardové korporace jako Apple musí spotřebitelům poskytovat poctivé a srozumitelné informace o skutečných dopadech svých produktů na životní prostředí,“ prohlásil ředitel Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch.

Společnost Apple oznámila, že před zavedením nových pravidel Evropské unie v roce 2026 postupně ukončí používání označení „uhlíkově neutrální“. Ne všechny spotřebitelské či ekologické organizace ovšem přístup Applu kritizují. Zatímco Deutsche Umwelthilfe označila rozhodnutí za vítězství nad greenwashingem, Environmental Defense Fund (EDF) americkou firmu brání a označuje její strategii za „velmi rozumnou a v souladu s praxí v oboru“.

Redakce Ekonews

Ekonews je web o udržitelnosti, který hledá v ekologických tématech ekonomické souvislosti a mezi byznysmeny chuť dělat věci ohleduplněji k životnímu prostředí.