Platforma Reportyudrzitelnosti.cz obsahuje po osmi měsících fungování sto reportů udržitelnosti neboli ESG reportů. Na jednom místě tak kdokoliv může procházet zprávy firem z různých oborů na českém trhu od Lidlu přes Kofolu či Skansku až po Průša Research.

Platforma vznikla na podzim loňského roku s cílem umístit reporty referující o udržitelnosti firem na jedno místo. Zjednodušuje se tím jejich vyhledání pro všechny skupiny zájemců, počínaje studenty a novináři a konče úředníky či byznysmeny. Společnosti obvykle zprávy publikují na svých webových stránkách, nezřídka pod různými rubrikami, takže nejsou dostupné na jedno kliknutí, jako je tomu na webu Reportyudrzitelnosti,cz.

S rostoucí poptávkou po tématu ESG a blížící se povinností vydávat zprávy nejen o ekonomických ukazatelích podniku, ale i o udržitelnosti dává „centralizace“ ještě větší smysl. Firmy tím dávají najevo, že je zajímá svět, ve kterém podnikají. Mohou se zároveň stát inspirací pro ostatní podniky nebo instituce.

„V počátku jsme firmy aktivně oslovovali a vysvětlovali jim, proč by měly na platformě být. Dnes už to není potřeba. Většina středních a velkých firem to chápe a připravuje se na novou směrnici. Je to sympatické gesto vzhledem k tomu, že společnosti zatím nefinanční zprávy až na pár výjimek vytvářet nemusejí, do budoucna se to však stane standardem,“ uvádí Martin Klofanda ze společnosti Impact Metrics, která za projektem stojí.

Velké firmy i ty malé

Mezi firmami, které své ESG reporty na platformě zatím publikovaly, jsou společnosti různých velikostí a z rozličných odvětví. Jde například o největší obchodníky, jako je Kaufland, Lidl či Albert. Nefinančními zprávami se prezentují rovněž výrobci Unilever, Kofola či Plzeňský Prazdroj.

Zprávy o udržitelnosti už vytvářejí ale i menší firmy, jako je Biopekárna Zemanka či výrobce čajů Sonnentor. Součástí databáze reportů jsou největší banky, operátoři i energetické firmy. Report si vypracovala rovněž Česká zemědělská univerzita.

Půda je zásobníkem pesticidů, které se z ní dostávají do podzemních vod pokaždé, když zaprší, říká hydrolog

Přidání reportu je jednoduché a intuitivní. Firma svou zprávu nahraje sama po vytvoření profilu. Průběžně může přidávat nové ESG reporty nebo související dokumenty. Vše je zdarma díky podpoře partnerů projektu, kterými jsou ČEZ, Komerční banka a O2.

Do budoucna společnost Impact Metrics počítá s tím, že platformu rozšíří o pokročilejší funkce, které budou účastníkům šetřit čas při práci s reporty. Pokud má vaše firma zprávu o udržitelnosti a chce, aby se o ní vědělo, můžete ji nahrát na www.reportyudrzitelnosti.cz.

 

Redakce Ekonews

Ekonews je web o udržitelnosti, který hledá v ekologických tématech ekonomické souvislosti a mezi byznysmeny chuť dělat věci ohleduplněji k životnímu prostředí.