Necelá polovina mladých lidí se zajímá o udržitelnost při nakupování módy. Nenošené oblečení posílají dál čtyři pětiny dotazovaných a nakupování v second handech jich chce zkusit sedmdesát procent. Vyplývá to z průzkumu „Jsou sekáče sexy?“ internetové platformy Leepa, která se snaží digitalizovat a sjednotit secondhandový trh.

Přeplněné keňské skládky, tristní podmínky v textilních továrnách a vysychající Aralské jezero jsou odvrácenou stranou módního průmyslu. Nový průzkum platformy Leepa se zabývá tím, jak často mladí lidé oblečení nakupují a zda je zajímá vliv jejich šatních skříní na přírodu.

Necelá polovina oslovených mladých lidí považuje udržitelnost oblečení za důležitou. Naopak 14 procent odpovědělo, že původ materiálů, vliv jejich oblečení na přírodu nebo podmínky v textilních továrnách pro ně nejsou při výběru podstatné. Ostatní chtějí alespoň zvážit, zda nad udržitelností nezačnou přemýšlet.

Podle údajů webu Fakta o klimatu až 73 procent veškerého vyrobeného oblečení končí na skládkách. Nicméně až osmdesát procent mladých podle průzkumu přebytečné kousky prodává pomocí obchodního portálu Vinted, dává je na charitu, kamarádům nebo mění ve swapových komunitách. Nenošené oblečení zůstává ve skříních jenom pětině mladých lidí.

Zdroj: Leepa

Většina nakupuje jednou za měsíc

Hlavním problémem spojeným s módním průmyslem je obrovské množství nově vyrobeného oblečení. Módní řetězce nabízejí zákazníkům neustále nové kolekce, rychle se měnící trendy motivují k častým nákupům. Čtyři pětiny mladých lidí podle průzkumu nové oblečení nakupují jednou za třicet dní. Třikrát do měsíce na nákupy vyráží desetina mladých lidí a pouze necelá čtyři procenta nakupují více než pětkrát do měsíce.

Při výběru nového oblečení 80 procent mladých považuje za stěžejní cenu produktu. Dále se při nákupech soustředí na kvalitu (57 %) a výši poplatku za dopravu (49 %). Třetina mladých hledá oblíbené střihy a originální kousky (dotazovaní mohli vybrat několik různých možností, proto výsledky přesahují stoprocentní hranici, pozn. aut.).

Udržitelné oblečení je ale spojené s vyšší cenou. Za kvalitní kousek z recyklovatelných materiálů je ochotna si připlatit polovina mladých dospělých. A až 45 procent z nich čas od času udělá výjimku a do kvalitnějšího kousku investuje.

V kontejnerech na textil ubylo oblečení. Kvůli pandemii, válce i energetické krizi
Zdroj: Leepa

Pětina mladých chodí do „sekáče“ často, pětina vůbec

Více než 85 procent mladých lidí je otevřených nakupování v second handech. Párkrát do roka chodí do „sekáčů“ více než polovina, několikrát do měsíce jich pak nové kousky vyráží do second handů hledat pětina. Stejná část mladých dospělých obchody s oblečením z druhé ruky nenavštěvuje vůbec.

Second handy lákají hlavně díky příznivým cenám, které motivují až 80 procent dotazovaných. Pozitivem je rovněž větší udržitelnost nákupu a mladí oceňují i originalitu jednotlivých kousků a kreativitu, která je s ní spojena.

Od nákupu oblečení ze „sekáče“ naopak odrazuje malý výběr zejména větších velikostí oblečení, nepřehlednost nabídky, pocit, že oblečení už bylo někým jiným nošené, a dlouhý čas, který musí hledáním „toho pravého“ kousku strávit. Zlepšení by mohla podle mladých přinést možnost nákupu online nebo lepší přizpůsobení nabídky danému ročnímu období.

„Věčné chemikálie“ jsou v pánvích, obalech od jídla i bundách. Nevládní organizace chtějí jejich plošný zákaz

Na nákupní zvyky mladých se ptala internetová platforma Leepa, která v on-line obchodě Leepa Store sdružuje vybrané second handy a upcyclové značky. Nedávno také spustila výkup oblečení přímo od lidí zprostředkovaný aplikací Circle. Umožňuje pomocí něj nenosné oblečení na pár kliknutí poslat dál.

Leepa mladé lidi oslovovala v prostředí studentských spolků a skupin. Dotazník také šířila uvnitř vlastní komunity. Na otázky celkově odpovědělo 557 lidí, z 87 procent vzorek tvoří ženy. Polovina dotazovaných jsou dnešní dvacátníci, více než 80 procent je pak mladších 36 let. Průzkum tak zasáhl zejména generaci Z a mileniály.

David Petrbok, jeden ze zakladatelů platformy Leepa, pro Ekonews.cz říká, že průzkum potvrdil rostoucí trend secondhandové módy a ochotu lidí za kvalitu zaplatit. Dále také výsledky dotazování podle Petrboka odhalily bariéry, které nakupování v second handech stále má.

Zdroj: Leepa

Záhadné udržitelné oblečení

Podobné výsledky vyplývají také z průzkumu „Udržitelnost v oblasti módy“ výzkumné agentury STEM, který vypracovala pro neziskovou organizaci Klub svobodných matek. Z průzkumu z konce září vyplývá, že je pro Čechy při nákupu módy nejdůležitější cena a vzhled. Přednost oblečení, které nezatěžuje životní prostředí, dává 44 procent Čechů.

Udržitelnost jako pojem zůstává přesto pro část populace záhadou. „Obecně mezi Čechy převažuje skupina lidí, která se s označením „udržitelný“ na oblečení v běžném módním řetězci nesetkala (44 %),“ uvádí agentura STEM ve zprávě k výzkumu. Oblečení šetrné k přírodě pak cíleně hledá v obchodech pouze 17 procent dotazovaných.

Do second handů vyráží podle agentury nové kousky hledat zhruba polovina (47 procent) Čechů, tři procenta dokonce nakupují oblečení jen z druhé ruky. Hlavním důvodem, proč do second handů lidé chodí, jsou stejně jako u šetření platformy Leepa nižší ceny. U mladých ve věku od 18 do 29 let je dalším podstatným plusem „sekáčů“ ochrana životního prostředí.

Naopak příčinou, proč obchody s oblečením z druhé ruky Češi nenavštěvují, je pro 45 procent z nich podle agentury STEM nepříjemný pocit, že oblečení už někdo nosil „přede mnou“, a strach o hygienu. Odrazuje je taky neznalost secondhandového trhu a nemožnost nákupy dopředu naplánovat.

Na otázky výzkumné agentury odpovídalo během letošního května 1249 respondentů starších 18 let. STEM vzorek vybral na základě kvótního výběru, tak aby reprezentoval obyvatele různě velkých obcí v České republice podle věku, pohlaví a příjmů.

Karolína Chlumecká
Karolína Chlumecká

Karolína studuje žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Z témat se věnuje mimo jiné udržitelné módě či komunitní energetice.