Organizace Zerowasters rozdala anticeny za nejbizarnější obal roku. Nechtěného ocenění se dočkalo celkem šest nejbizarnějších obalů. Na prvních třech místech ve volbě veřejnosti se objevily banány zabalené v plastu, krájená šťavnatá jablka a žitných chléb balený po jednotlivých krajících.

Nejhorší obaly zvolila i odborná porota. Na prvním místě se umístila stejná „krájená šťavnatá jablka“, která figurovala i ve volbě veřejnosti, na druhém místě skončila taška z kukuřičného škrobu a na třetím místě se umístil doplněk stravy v nadměrném obalu.

Odborná porota ze všech nominovaných obalů vybrala ty nejtypičtější a zároveň podle jejího mínění i nejhorší. Hlasování veřejnosti následně probíhalo mezi dvanácti vybranými obaly ve čtyřech nejdůležitějších kategoriích – nesmyslné, nadměrné, nerecyklovatelné a klamavé obaly. Hlasování se zúčastnilo 880 lidí, kteří mohli udělit pouze jeden hlas.

Co se týče jablek, porotě vadilo, že jde o balení komodity, která se zcela běžně prodává bez obalu. To, že jsou jablka nakrájená a takzvaně „předpřipravená ke konzumaci“ z nich zároveň dělá produkt, který je nutné zabalit.

Dle zástupce odborné poroty Vladimíra Kočího je pravda, že může nastat situace, kdy je lepší mít ovoce nebo zeleninu zabalené, což může být obstojným argumentem z důvodů hygieny či trvanlivosti „V tomto případě by prodloužení trvanlivosti šlo dosáhnout zcela logicky tím, že bychom jablka nekupovali nakrájená, ale vcelku,“ myslí si Kočí, který se ve své odborné činnosti věnuje například posuzování životního cyklu produktů na životní prostředí (LCA).

Dvěma „prohřešky“ přispěl na nejvyšších příčkách řetězec Albert v rámci svých privátních značek.  „Jak potvrzuje tato cena, balená jablka byla slepou uličkou, a proto jsme je již v dubnu tohoto roku, tedy před více než osmi měsíci, stáhli z nabídky. Jedná se o spotřebitelský obal, který je v zahraničí oblíbený a jsme rádi, že v Česku vítězí u zákazníků jablka tak, jak rostou na stromech, tedy pouze ve slupce,“ napsal Jiří Mareček, který v Albertu řídí komunikaci i udržitelnost.

Bioplasty jako greenwashing. Internetový obchod Rohlík.cz za ně dostal anticenu

Veřejnosti se také nelíbil bio žitný chléb Nature’s Promise.  „Zde děkujeme za podnět a nad vhodným balením se zamyslíme, abychom lépe vyvážili pohodlí pro spotřebitele a trvanlivost produktu na jedné straně a využití obalového materiálu na straně druhé,“ říká Mareček s tím, že chléb je balen po dvou krajících právě proto, že neobsahuje žádné „e“ látky ani konzervanty. Důkazem, že na vhodném balení ovoce a zeleniny Albertu záleží je podle něj to, že loni ušetřili na obalech díky „přebalování“ a volbě správných materiálů více než 112 tun plastu.

 

Druhé místo pak získala taška z kukuřičného plastu, na které by na první dojem nemuselo být vůbec nic špatného. Odborná porota se však shodla na tom, že právě proto je důležité upozornit na její záludnost a na problematiku bioplastů obecně.

Například podle zástupce odborné poroty, Ivo Kropáčka, který prosazuje lepší recyklační služby pro domy a byty, legislativu podporující prevenci odpadu a zero waste certifikaci firem, měst a obcí, totiž tato taška ukazuje kukuřičný plast (bioplast) jako jednoduché a ekologické řešení, kterým lze nahradit jednorázové plastové igelitky. „Bioplasty ale bohužel takovým řešením nejsou,“ říká.

„Důvodem zavedení Kuku sáčků byla snaha zlepšovat kvalitu potravin pro zákazníky, kterým jsme chtěli, zejména pečivo, vozit co nejčerstvější,“ napsala mluvčí Rohlík.cz Lutfia Volfová a odvolala se na certifikace, kterými výrobce disponuje. Na otázku Ekonews.cz, zda Rohlík.cz na základě anticeny přehodnotí svůj produkt, neodpověděla.

Bílé polystyrenové kuličky budou brzy u všech popelnic. Sdružení pro ně chce samostatné kontejnery

Třetí místo v hodnocení porotců obsadil doplněk stravy v nadměrném obalu. Podle zástupkyně odborné poroty Michaely Thomas, majitelky etického design „packagingového“ studia Butterflies and Hurricanes a členky iniciativy No Greenwashing, je balení léků ohromným nešvarem celého segmentu a spíše než o záměr prodejce se jedná o špatné systémové nastavení.

Z dalších společností, které v anketě figurovaly nedorazila odpověď od marketingového oddělení společnosti Marlenka international. Lidl napsal, že kartáčky SOFTdent ECO friendly se prodávají i v jiných řetězcích, nejedná se o privátní značku, a proto se k věci nevyjádří. Mluvčí Globusu sdělila Seznam Zprávám, že u banánů se jednalo o pochybění jednotlivce.

„Další ročník soutěže odstartujeme hned se začátkem nového roku, kdy pro veřejnost opět spustíme možnost nominovat obaly, které je nadzvedávají ze židle,“ dodala Veronika Nováčková, lídryně Zerowasters, která se plánuje s účastníky ankety spojit a výsledky s nimi probrat.

Hlasování veřejnosti

  1. Balené banány 350 hlasů
  2. Šťavnatá jablka 226 hlasů
  3. Žitný chleba 86 hlasů
  4. Marlenka kuličky 82 hlasů
  5. Persil XXXL 60 PD 31 hlasů
  6. Taška z kukuřičného plastu 28 hlasů
  7. SARS-CoV-2 Ag Rapid Test 21 hlasů
  8. Zubní kartáček SOFTdent ECO friendly   21 hlasů
  9. Majoránka sušená 13 hlasů
  10. Preventan Junior 90 tbl. 8 hlasů
  11. Lipánek s brčkem 7 hlasů
  12. Mattoni black 7 hlasů

Zdroj: Zerowasters

Irena Buřívalová
Irena Buřívalová

Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.